Sällskap till Blå Ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Sällskap till Blå Ciklider?

    Jag har en grupp mindre blå ciklider.

    Idag går de med 3 pansarmalar, 2 ansistrus och ett fåtal tetror (5 kardinal som nog ska flyttas)

    Jag har funderat på att helt enkelt köpa fler pansar + kardinaler. Men då jag gärna vill ha yngel så är kardinaler nog bara dumt (+ att de kommer bli mat när cikliderna blir större)

    Jag vet inte om pansarmalarna också äter romen/yngel?

    I ett annat kar har jag en hög Galaxy Rasbora, dessa skulle vara vackra i ciklid karet, men eventuellt blir de mat (Iofs har cikliderna inte ätit en enda tetra)

    Förslag på lämplig sällskap? Behöver inte vara en ciklid.

    Karet är på 230 L

    Edit: Jag har funderat på 4-5 små skalarer
    Senast redigerad av zoolander; 18 January 2009, 12:33. Anledning: tillägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    hur stora är blåcikliderna? mina tog guppys då de var ca 6-8 cm stora
    MammaMia

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      5 kanske ? De visar inget intresse av tetrorna iallafall. Iofs ganska stora kardinaler...

      Förslag på sällskap?

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        det kommer de nog att göra då de blir upp mot 20 cm stora, tror inte du kan ha mer än ett par när de blir stora,mina har nu laggt massor av ägg flera ggr redan vid 6-8 cm. de har gått med sebraciklider å elfenbenare men de har jag nu sålt av då alla blir för stora för mitt 250 lit kar, så jag vet inte om/vilka du kan ha mer i ditt kar nån annan kan säkert ge bättre tips förutom metallpansarmalar jag åxo har som lagt rom å blivit 39 nya som nu är 1.5 cm stora kul för det är härligt med ett stimm som simmar ihop så de kan du säkert skaffa fler av
        MammaMia

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Jag har nyckelhåls ciklider och flaggciklider tillsammans med ett av mina lekpar blåciklider i ett 375l.
          Funkar bra.

          Men jag rekommenderar inte små fiskar med blåciklider då det endast blir dyr mat.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Guest

            #6
            neontetror är perfekt föda till blåcikliderna! Men andra stora ciklider funkar finfint.

            Kommentar

            • zoolander
              • August 2008
              • 271

              #7
              Men är det ändå inte så att om mina kardinalfiskar får vara i fred idag. Och cikliderna växer upp tillsammans med dem. Lever de då inte ganska skyddat? Jag har lite svårt att se att fiskarna börjar äta varandra den dagen de upptäcker att de är tillräckligt stora... ? (Idag tittar de inte ens på tetrorna)

              Kommentar

              • ciklidcollector
                • April 2008
                • 1111

                #8
                För att få bort rovgirigheten krävs flera års odlande.
                Så dina blå kommer äta dina kardinaler när de är tillräckligt stora.

                Har själv av erfarenhet märkt det.
                -=Amatörbiologen=-
                Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                • zoolander
                  • August 2008
                  • 271

                  #9
                  Så alternativet jag har är någon större ciklid med andra ord. Fungerar skalarer tro?
                  Jag är egentligen inte så pigg att bara ha stora fiskar i karet.
                  Fjärilsciklider är troligen heller inget bra alternativ ?

                  Helst vill jag att blå cikliderna parar ut och då behåller jag bara 1 par med tanke på hur stora de blir. Men det känns lite tråkigt att bara ha 1 fiskpar i karet.

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av zoolander
                    Men är det ändå inte så att om mina kardinalfiskar får vara i fred idag. Och cikliderna växer upp tillsammans med dem. Lever de då inte ganska skyddat? Jag har lite svårt att se att fiskarna börjar äta varandra den dagen de upptäcker att de är tillräckligt stora... ? (Idag tittar de inte ens på tetrorna)
                    Mina växte upp me neontetror och när dom va omkring 7cm så började dom försvinna =)

                    Kommentar

                    • Sleep
                      • December 2008
                      • 246

                      #11
                      Ursprungligen postat av zoolander
                      Så alternativet jag har är någon större ciklid med andra ord. Fungerar skalarer tro?
                      Jag är egentligen inte så pigg att bara ha stora fiskar i karet.
                      Fjärilsciklider är troligen heller inget bra alternativ ?

                      Helst vill jag att blå cikliderna parar ut och då behåller jag bara 1 par med tanke på hur stora de blir. Men det känns lite tråkigt att bara ha 1 fiskpar i karet.
                      Jag har idag i mitt 250L 3 st stora Blåciklider 2 honor och 1 hane.
                      Dom leker stup i ett. Och för att det inte ska vara tråkigt att kolla in i karet så har jag ganska så friskt med växter(med simma yta). plus så har jag ett litet kar på 40L med guppys i som jag föder upp o lägger i bland blåcikliderna.
                      Jag har nu 7st guppys i som dom inte rör. Tror det beror på att det är så pass mycket växter i.
                      Blir aldrig tråkigt med BlåCiklider
                      Mvh Glenn.

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Jag har haft skalare me blåcikliderna. Men då var de fortfarande relativt små. Funkade inte så bra senare när dom blev större.

                        Kommentar

                        • zoolander
                          • August 2008
                          • 271

                          #13
                          Ok större ciklider är tipset då.

                          Sajica, zebra, Nyckelhålsciklid , Guldsömciklid (Kanske inte...?) Eldbuk ?

                          Edit: Prinsessan av Burundi kanske inte helt passar?
                          Senast redigerad av zoolander; 19 January 2009, 13:49. Anledning: edit

                          Kommentar

                          • ciklidcollector
                            • April 2008
                            • 1111

                            #14
                            Zebraciklider eller ännu hellre sajica funkar bra med blåciklider.
                            Guldsöm och blå kan ibland korsas o det vill man ju inte.
                            Eldbuk kan funka o de inte är över aggro(hur man nu ska veta det).

                            Prinsessan av burundi faller bort helt klart.

                            Jag har haft skalarer med blåciklider i ett 310l utan problem.
                            Några växter, rot som nästan går upp till ytan...
                            -=Amatörbiologen=-
                            Amerikanska Ciklider

                            Kommentar

                            • Sleep
                              • December 2008
                              • 246

                              #15
                              Jag tror att det ganska så viktigt att ha växter som är ganska så höga för att fiskarna inte ska gå så hårt på varandra.
                              Tror dom blir lite mindre nervösa/stressade över varandra.
                              Men nu är ju jag ingen expert utan det är vad jag har upplevt när man har haft olika fiskar i karet.
                              Mvh Glenn.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...