Nybörjare på ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    Nybörjare på ciklider

    Hej!

    Jag har precis börjat intressera mig för ciklider och jag har för tillfället ett 160liters akvarium med 1st Ancistrus av okänd sort, ljus sand, och massvis med svärdsplantor och en javaormbunke (asiatisk jag vet... ).

    Akvariumet skall enbart innehålla fiskar ifrån Sydamerika!

    Hur fungerar ciklider, kan man lätt blanda olika arter av ciklider?

    Hur många ciklider tror ni jag kan ha i mitt akvarium?

    Är eldbuks ciklid för stor för mitt kar?

  • Flojden
    • May 2007
    • 160

    #2
    Eldbuk skulle nog funka kanon men dom är CA
    I ett 160l tror jag inte att du får i så mycket ciklider, kanske någon annan mellastor ciklid(1par,inte för agressiv).

    Kommentar

    • Axelsson
      • August 2006
      • 136

      #3
      Oj vad är exempel på SA ciklider då? Ancistrus är SA iallfall va?

      Hur menar du? får jag inte plats med 5-6 ciklider?

      Jag tänkte att man kunde ha 1-2 ancistrus i karet iallfall och sen ciklider till det, kanske lite stimfisk med (tetror?).

      Kommentar

      • PierreS24
        • January 2009
        • 80

        #4
        Ciklider är revir fiskar, alltså har dem sina egna små bo i akvariet. Har man flera stycke i klass med Eldbukar så blir det garanterat bråk. Bäst vore isf om du hade några dvärgciklider ifrån Sydamerika (t.ex. Apistogramma av något slag) tillsammans med några tetror.

        Men även dvärgciklider tar jävulsk plats för sin storlek, så de bästa grottorna och gömställen kommer det alltid vara bråk runt. Så ha bara något par av kanske 2 olika arter tillsammans i samma akvarium i den storleken, sen resten får vara vänliga sällskapsfiskar för att alla ska leva i harmoni.

        Så ha typ 3-5st Octocinclus, några skalarer, ett gäng tetror tillsammans med någon slags ciklid så kommer det säkerligen gå utmärkt.

        Kommentar

        • Axelsson
          • August 2006
          • 136

          #5
          Okej men säg att jag har enbart 1st Ancistrus då om 2st blir för mkt tillsammans med ciklider. Sen skaffar jag 2st bolivianska fjärilsciklider och sedan 2st av någon annan SA dvärgciklid art? Kan jag sedan ha ett stim tetror till detta? isåfall hur många?

          Jag gillar tyvärr inte octocinclus och skalarer så jag tror inte de är något för mig

          Kommentar

          • PierreS24
            • January 2009
            • 80

            #6
            Octocinclus och skalarer var bara exempel. Varför jag föreslog Octocinclus är för att man lite snabbt kan säga att det är en liten kopia av Siamesisk algätare, bara att dem kommer från sydamerika istället för asien. Och att du därför skulle ha dem för att de skulle agera som städare i ditt akvarium tillsammans med Ancistrus malen. Annars kan du ju skaffa ett par pansarmalar, men allt detta är ju smaksak.

            Du bör ha ett gäng tetror på 10-20 åtminstone, dem gör mycket i ett akvarium. Har du dvärgciklider så utgör dem inte så stort hot även om dem är aggressiva, just på grund av deras storlek.

            Vet själv sen tidigare att det går blanda fjärilsciklider med t.ex. kakadua ciklider utan problem, det är bara vad du ska ha mer för fiskar, släng i några guppys eller mollys som också kan förekomma i norra delen av sydamerika... eller helt enkelt kolla upp några fiskar som kan vara intressanta så får du fråga sen om du blir osäker på om det funkar.

            Kommentar

            • GöranE
              • November 2008
              • 735

              #7
              Ursprungligen postat av Axelsson
              Hej!

              Jag har precis börjat intressera mig för ciklider och jag har för tillfället ett 160liters akvarium med 1st Ancistrus av okänd sort, ljus sand, och massvis med svärdsplantor och en javaormbunke (asiatisk jag vet... ).

              Akvariumet skall enbart innehålla fiskar ifrån Sydamerika!

              Hur fungerar ciklider, kan man lätt blanda olika arter av ciklider?

              Hur många ciklider tror ni jag kan ha i mitt akvarium?

              Är eldbuks ciklid för stor för mitt kar?
              Varför inte en familj med fjärilsciklider Microgephagus Ramirezi, jättefina!
              Jordätare................ inget kommer i närheten!!

              Quidquid latine dictum sit, altum videtur

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Nyckelhålscikliden är ett annat alternativ, eller 2-3 bågfenshonor och en hane.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • illerfisken
                  • January 2009
                  • 313

                  #9
                  blå ciklid?
                  http://mfksweden.forum24.se/

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #10
                    Ursprungligen postat av Axelsson
                    Okej men säg att jag har enbart 1st Ancistrus då om 2st blir för mkt tillsammans med ciklider. Sen skaffar jag 2st bolivianska fjärilsciklider och sedan 2st av någon annan SA dvärgciklid art? Kan jag sedan ha ett stim tetror till detta? isåfall hur många?

                    Jag gillar tyvärr inte octocinclus och skalarer så jag tror inte de är något för mig
                    Jag tycker det låter som en utmärkt kombination.
                    Skippa Skalarerna, dom behöver större utrymme.
                    Nyckelhålsciklider är väldigt trevliga fiskar om du vill ha någon annan SA ciklid. Dom kräver heller inte så mycket plats.
                    20-talet tetror, och vill du så kan du ju komplettera med ett stim Corydoras.
                    Både nyckelhålen och Bolivianerna leker öppet och behöver inga grottor, men däremot vill dom ha lite stenar och storbladiga växter att välja på som lekplats.
                    Lycka till!!
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    Arbetssätt...