är man djurplågare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanFridsall
    • November 2008
    • 134

    är man djurplågare?

    är man djurplågare om man har en sajica ciklid (hane), och har planer på att införskaffa sej en sebra ciklids hona.. eftersom att dessa två arter tydligen kan para sej med varandra.. hade varit lite kul att få fram en "ny" art hade jag tyckt.. men de kanske inte är bra och de kanske bara mår dåligt utav detta?
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Du är inte djurplågare, det finns ju folk som har guldfiskskålar

    Nämen nog får du korsa fiskar hur du vill, det är ingen som kan stoppa dig... Men som akvarist bör man försöka bevara arterna och inte "blanda ut" dem Kanske blev lite skumt, men jag tror du förstår Förresten, vem mår dåligt av ett ligg
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • JohanFridsall
      • November 2008
      • 134

      #3
      haha... jo det har du ju rätt i.. men det är ingen risk isf för de föds i akvariet mitt och dör där oxå :P så ingen ska behöva lida.. men kommer de att para sej ? om jag köper en hona ? och isf finns det något namn på denna art ?

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Tänkte du att ynglen kanske dör om de föds i akvariet? Alla överlever troligtvis inte, kanske ingen... Beror på om du har mycket gömställen. Jag kan inte säga om ynglen lider av att bli uppätna, jag har aldrig känt hur det känns... Troligtvis hinner det inte känna så mycket. Det är ändå naturens gång och den starkaste och bäst anpassade överlever!

        Det är inte heller säkert att de kommer att para sig alls. Jag har inte fått yngel på tex Labeotropheus Trewavasae, fast jag har 1 hane och 3 honor :P

        Namnet får du hitta på själv. Nigro-Sajifasciatus hybridus Fridsalli låter väl bra?
        Senast redigerad av DAHLBERG; 15 January 2009, 00:08.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • JohanFridsall
          • November 2008
          • 134

          #5
          haha okej .. nee det var det jag tänke att de kanske skulle födas helt defekta... men jaa det låter ju inte helt dumt ^^ Nigro-Sajifasciatus hybridus Fridsalli mkt bra namn faktiskt, sajica sebra på svenska :P

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Ursprungligen postat av JohanFridsall
            haha okej .. nee det var det jag tänke att de kanske skulle födas helt defekta... men jaa det låter ju inte helt dumt ^^ Nigro-Sajifasciatus hybridus Fridsalli mkt bra namn faktiskt, sajica sebra på svenska :P
            Jaha, de kan bli missbildade även om det är renrasiga. Jag vet inte om risken är större hos hybrider men det är bara att gallra ut de som är defekta. Eller naturen lär nog gallra rätt hårt om ynglen går kvar tillsammans med de andra
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Det är väl aldrig bra att medvetet korsa fisk. Om dom skulle råka spridas vidare är ingen hit direkt
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Nej, att blanda arter medvetet är inget bra, då kan man "förstöra" generna på akvariestammarna, om korsningarna sprids, och säljs som "rena" arter. Jag har sett vad jag antar var en korsning mellan en zebra och en sajica, såg ut som en sajica (med svaga ränder), och var ilsken som sju zebraciklider.

                När jag fick lek av Jack Dempsey häromsistens, och kom med ynglen till affären, så slutade de som mat åt en stor Red Tailmal han hade, eftersom det visade sig att de misstankar jag hade var rätt, en zebrahane hade smygbefruktat JD-äggen, så ynglen var korsningar. Och det var ju rätt av honom att inte vilja sälja dem vidare.

                Nej, korsningarna lider knappast, eftersom de ser ut och funkar som normala fiskar. Däremot är det ju lite taskigt att de riskerar att bli avlivade, och som sagt, sprida dem bör man inte göra.
                Senast redigerad av Shepard; 15 January 2009, 13:41.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • JohanFridsall
                  • November 2008
                  • 134

                  #9
                  men det är lugnt .. jag skulle aldrig sälja dem ... och det är ju en hyfsat liten chans att de ens kommer klara av det

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Skaffa en hona av samma art är det bästa du kan göra istället
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    Arbetssätt...