Discusfundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    Discusfundering

    har ett antal skalarer i ett 270l, funderade på att minska antalet, har ett par tricolor som jag tänkte skulle ur, kvar fem vanliga, men skulle gärna vilja ha discus, men discus och skalar ihop? plocka i fyra discusar, fungerar det ihop, för många fiskar?
  • Stoffz
    • October 2008
    • 198

    #2
    I min djuraffär sa han att det kan vara så att skalarerna ger sig på discusen. Du kan ha tur men om itne så e de mycket pengar i sjön

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      Kikade på medlemakvarier här, några hade ihop. Verkar inte vanligt att ha ihop, men ...

      Kommentar

      • Destroy
        • October 2007
        • 184

        #4
        Du kan ha scalarer och diskus tillsammans. Du bör dock ha (minst) 5 diskus, annars blir det lätt någon/några som blir hackkyckling. Sen för de som är nybörjare på diskus skulle jag vilja råda, tänkt igenom först om du har tid med vattenbyten och allt det som en diskus kräver. Dom är enkla om man har tid för dom, :-)
        Fish said to the Ocean:
        'without fishes there is nothing in the Ocean.'
        Ocean reply to the fish:
        without you there is nothing in my life...

        Kommentar

        • Nilsrolf
          • November 2006
          • 549

          #5
          Ursprungligen postat av Destroy
          Du kan ha scalarer och diskus tillsammans. Du bör dock ha (minst) 5 diskus, annars blir det lätt någon/några som blir hackkyckling. Sen för de som är nybörjare på diskus skulle jag vilja råda, tänkt igenom först om du har tid med vattenbyten och allt det som en diskus kräver. Dom är enkla om man har tid för dom, :-)
          I så fall 5 + 5, sett siffran 50 l per discus? I så fall bara discus i mitt 270 l? Vattenbyte: 30% var 10:e dag, oftare/mer?

          Kommentar

          • Stoffz
            • October 2008
            • 198

            #6
            Du får isåfall köpa ett större kar när de är fullvuxna :P

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              Planerar för ett 700 l, skall kanske satsa på discus i det i stället afrikaner.

              Kommentar

              • sundance_kid
                • April 2008
                • 14

                #8
                det beror ju lite på hur man vill att diskusarna ska bli sen, det vanligaste (om man vi ha så stora och fina som möjligt) är att låta dem gå trångt i ett naket kar och mata ofta (jag matar runt 7ggr/dag) samt byta mycket vatten varje dag.
                Det är mycket lättare att hålla ett naket akvarium rent och oxhjärta skitar ner vattnet välldigt mycket, därav vattenbytena.
                hade jag varit du hade jag tömt akvariet du har nu, köpa en grupp smådiskus och dra upp dom i storlek och flytta över dem i 720akvariet när du skaffat det. om det nu är diskus du vill satsa på

                Kommentar

                • Fanbyalperna

                  • September 2005
                  • 752

                  #9
                  Det är väldigt olika. En del lyckas hålla skalarer och diskus ihop andra inte. Omöjligt att ge ett säkert besked.
                  Har inte alltid rätt, men fel ibland

                  Kommentar

                  • rsoderberg
                    • February 2007
                    • 954

                    #10
                    De fungerar perfekt ihop, jag har aldrig haft några problem med det.

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      • November 2006
                      • 549

                      #11
                      tack för råden, planen för ögonblicket blir nog att jag flyttar skalarerna till ett 200 l som står tomt och skaffar 5-6 discusar till mitt 270 l, men vattenbyte varje dag låter jobbigt, oxhjärta opitmala maten? omdiskuterat med däggdjur till firrar?

                      Kommentar

                      • rsoderberg
                        • February 2007
                        • 954

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nilsrolf
                        tack för råden, planen för ögonblicket blir nog att jag flyttar skalarerna till ett 200 l som står tomt och skaffar 5-6 discusar till mitt 270 l, men vattenbyte varje dag låter jobbigt, oxhjärta opitmala maten? omdiskuterat med däggdjur till firrar?
                        Fungerar perfekt, men de ska ha en allsidig kost.

                        Kommentar

                        • sundance_kid
                          • April 2008
                          • 14

                          #13
                          anledningen till att man andvänder oxhjärta är att dom växer otroligt snabbt och mycket och då behöver dom råprotein vilket finns mycket i oxhjärta. men det har inte allt, de behöver andra ämnen också precis som vi. jag brukar kompletera med räkmix och D-50+ en gång om dagen för att täcka det som inte oxhjärta har.
                          jag kan rekomendera "diskusquick" (stavning?) det är en välldigt bra mix som jag upplever inte alls skräpar ner akvariet lika mycket som andra mixer kan göra, samtidigt som den är lika näringsrik (vad jag vet iaf).

                          Kommentar

                          Arbetssätt...