Scalare + guppy=sant???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spun_as_hell
    • January 2008
    • 42

    Scalare + guppy=sant???

    Har efter en del missöden och dylikt startat om mitt akvarium och nu fått ordning på vattennivåer och har nu två scalare o en mal kvar. En av dem håller på o mobbar den andre scalaren genom att nafsa på dess fenor.Mina scalares är ca 5-7 cm stora. Och då är min undran om guppys med deras fladdriga fenor också kommer att gå samma öde till mötes om jag slänger i ett gäng sådana. Läste även när jag forskade lite i Scalares att de inte skall gå i samma kar som tetror iom att de blir mat för dem men jag hade tetror i samma kar som mina scalares tidigare och det gick dunder. Tetrorna var ju så snabbba i förhållande till scalares som simmar ganska sakta. Är det kanske/förhoppningsvis samma sak med guppys? Är de hyfsat snabba i förhållande till scalares? Tacksam för tankar och svar.

    /Dave
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Skalarer och Guppy är kanske inte den bästa kombinationen du kan skaffa dig, då slöjguppy inte har en chans att simma från en skalare om de skulle behöva.
    Sedan kommer det heller inte att överleva så speciellt många yngel från skalarerna, men det är en annan fråga.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Instämmer!

      Skaffa dig några Rödmunstetra, rödhuvudstetra

      eller Vinkeltetra istället.

      De är snabba och betydligt roligare än guppys.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #4
        Ursprungligen postat av spun_as_hell
        Har efter en del missöden och dylikt startat om mitt akvarium och nu fått ordning på vattennivåer och har nu två scalare o en mal kvar. En av dem håller på o mobbar den andre scalaren genom att nafsa på dess fenor.Mina scalares är ca 5-7 cm stora. Och då är min undran om guppys med deras fladdriga fenor också kommer att gå samma öde till mötes om jag slänger i ett gäng sådana. Läste även när jag forskade lite i Scalares att de inte skall gå i samma kar som tetror iom att de blir mat för dem men jag hade tetror i samma kar som mina scalares tidigare och det gick dunder. Tetrorna var ju så snabbba i förhållande till scalares som simmar ganska sakta. Är det kanske/förhoppningsvis samma sak med guppys? Är de hyfsat snabba i förhållande till scalares? Tacksam för tankar och svar.

        /Dave
        Scalarer långsamma, då har du aldrig sett en hane som skyddar yngel? De är snabbare än ögat, nä jag håller med de övriga gällande snabba tetror.

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Jag har guppy ihop med ett scalarpar och det går bra, kanske för att scalkarparet bara har ögon för varandra ..men det är klart...det blir inga guppyyngel som överlever.
          / dtoppen /

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av spun_as_hell
            Har efter en del missöden och dylikt startat om mitt akvarium och nu fått ordning på vattennivåer och har nu två scalare o en mal kvar. En av dem håller på o mobbar den andre scalaren genom att nafsa på dess fenor.Mina scalares är ca 5-7 cm stora. Och då är min undran om guppys med deras fladdriga fenor också kommer att gå samma öde till mötes om jag slänger i ett gäng sådana. Läste även när jag forskade lite i Scalares att de inte skall gå i samma kar som tetror iom att de blir mat för dem men jag hade tetror i samma kar som mina scalares tidigare och det gick dunder. Tetrorna var ju så snabbba i förhållande till scalares som simmar ganska sakta. Är det kanske/förhoppningsvis samma sak med guppys? Är de hyfsat snabba i förhållande till scalares? Tacksam för tankar och svar.

            /Dave

            små tetror har en tendens till att hamna i scalarens mage.

            men det funkar fint med lite "större" tetror. de behöver inte
            vara längre, bara högre.

            exempelvis Colombiatetra

            hos migf slutade endler guppyhanar i magen på mina scalarer
            honorna som är lite större gick det bra för.

            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • woodo
              • January 2007
              • 605

              #7
              Värt att påpeka är ju att 5-7cm:s skalarer knappast käkar upp relativt stora tetror heller. Däremot VUXNA skalarer mumsar ju kardinaler. Skulle rekommendera högryggade tetror tex svart fantomtetra.
              150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

              Kommentar

              Arbetssätt...