Vad är detta för ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldhroka
    • September 2006
    • 207

    Vad är detta för ciklider?

    Hej! Är helt ny när det gäller detta med ciklider. Har fått låna ett 450 liters kar med ciklider i och undrar nu vad det är jag har för fiskar. Ursäkta den dåliga bildkvalitén som delvis beror på grumligt vatten. (Startade upp karet igårkväll och ska fortsätta inreda idag). Har sån tur att ägaren till akvariet installerade allting åt mig och ska komma över och fortsätta att hjälpa mig idag. Frågade vad det var för ciklider men han kunde inte uttala namnen på dem och glömde att ta med sig en lapp med namnen nedtecknade. Nu är jag ju nyfiken, vill veta nu så jag kan läsa på mer om dessa

    http://i43.photobucket.com/albums/e353/eldhroka/fiskarna/ciklider004.jpg

    http://i43.photobucket.com/albums/e353/eldhroka/fiskarna/ciklider003.jpg

    http://i43.photobucket.com/albums/e353/eldhroka/fiskarna/ciklider001.jpg

    mvh
    eldhroka
    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    #2
    Den första är någon slags Hantelciklid, ser ut som en prickig...http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php

    Den andra är en sebraciklid http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212&SOK=1

    Den tredje är jag lite osäker på pga den dåliga bilden men jag tror det är en blåciklid http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=169&SOK=1

    Bra nybörjarfisk om man vill ha sydamerikaner, sebran kan däremot vara ganska ilsk när det är lek

    Lycka till

    Kommentar

    • eldhroka
      • September 2006
      • 207

      #3
      Aha, så alla tre är sydamerikanska ciklider? De sa att de var afrikanska ciklider och jag satt och sökte ett bra tag utan att hitta något som jag tyckte stämde

      Då kanske jag ska skriva i rätt forum nästa gång

      Tack för hjälpen

      mvh
      eldhroka
      Senast redigerad av eldhroka; 08 January 2009, 17:10.
      54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

      Kommentar

      • PierreS24
        • January 2009
        • 80

        #4
        Om man vill ha en fisk som förökar sig mer än ogräs så är Zebra ciklid (Cryptoheros nigrofasciatus) garanterat det rätta valet. Härstammar från samma område som Eldbuk's ciklider (Thorichthys meeki) alltså mexiko med omnejd. Båda arterna blir rätt stora, runt 10-20cm så dem kräver lite utrymme. Gillar att föröka sig också så det blir lätt att man får en massa fisk det är svårt att göra sig av med.

        Den fisken de finns flest av på bild nr. 3 är Blå Ciklid (Aequidens pulcher) och härstammar från Sydamerika (Venezuela och Colombia med omnejd) även den blir lätt uppåt 20cm och kräver en del utrymme.

        Dessvärre kan alla tre av arterna blir rätt ilskna vid lek, så det blir lätt att de tar ihjäl någon mindre fisk eller förstör fenor eller eventuellt käkar upp Neontetror etc eftersom dem blir stora. Eldbuk är nog den lite lugnare av de tre.

        Fisken på första bilden kan mycket riktigt vara en Hantel Ciklid (Heros efasciatus) men som sagt tidigare kan det vara lite svårt att avgöra pga. grumligheten på bilden och bristen på färger. Men går man efter storlek och den svarta randen vid bakre fenan så kan stämmer det med störstsannolikhet om ingen annan ser något annat. Även denna firren blir rätt stor och härstammar från Sydamerika.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Japp, den första är en hantel, men vilken låter jag vara osagt. De båda andra är, som sagts innan, zebraciklid och blå ciklid. Hanteln och den blå är sydamerikaner, medan zebran är centralamerikan, och vid lek (vilket är i stort sett hela tiden om man har par) är den nog att betrakta som aggressivare än de andra två.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • eldhroka
            • September 2006
            • 207

            #6
            Tack för era svar Nu ska jag läsa på mig lite mer om dessa. Har som sagt inrett karet med stenar och lite rötter idag. Han som haft dem tidigare sa att de inte var mycket för att gömma sig men när jag placerade en rot så att den bildade två grottor att simma igenom så blev samtliga firrar som tokiga och skulle vara där hela tiden...

            Fick även veta att de inte ynglar av sig om man håller temperaturen under 28 grader och att man helt enkelt ökar tempen till denna när man vill ha yngel. Zebrorna hade mycket riktigt haft yngel nyligen..

            Fick även med en vulkan men det känns lite som att gränsen går där någonstans för vad jag tycker är snyggt att ha i ett akvarium. Visst är den snygg men det är ingenting som jag själv skulle ha köpt. Är mer för att inreda med rötter och stenar. Vad jag saknar i detta kar är växter. Vill gärna ha något grönt men förstår ju att de lär ansa växterna alldeles för väl..

            mvh
            eldhroka
            54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

            Kommentar

            • Flojden
              • May 2007
              • 160

              #7
              28 grader?!?!?!?!jag har ca 25-27 i mitt kar....tro mig sebrorna leker nog ner till 20 grader utan problem....
              Självklart ska du ha minst ett "gömmställe" per par iaf....Eller rättare sagt klara avgränsingar för deras revir!
              Håller helt med dig, om att skippa vulkanen....sånt är inte snyggt i ett kar(enligt mig)
              Lycka till!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hmm, i alla fall zebrorna och blåcikliderna behöver inga 28 grader för att leka De kan nog leka vid ganska låga temperaturer, runt 24 grader eller så.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • eldhroka
                  • September 2006
                  • 207

                  #9
                  Vilken tur att zoopet finns

                  Jag hade nästan på känn att åtminstone zebrorna minsann skulle kunna yngla av sig ändå.. Nåja, det är väl inte hela världen..

                  Av det lilla jag läst om ciklider sen tidigare så är det att de vill ha grottor och andra gömställen så jag blev lite paff när jag fick höra uttalandet om att de inte brukade vilja gömma sig. Bevisligen så uppskattade de ju grottorna så jag ska fixa fler

                  mvh
                  Eldhroka
                  54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                  Kommentar

                  • eldhroka
                    • September 2006
                    • 207

                    #10
                    Har tagit fler bilder idag och har bland annat en lite bättre bild på ena hantelcikliden. Är det någon som kan säga vad det är för sort?



                    mvh
                    eldhroka
                    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #11
                      Det där såg ut som servus arten, troligtvis en hona.

                      Kan bara berätta att mina blåciklider lekte i endast 14gradigt vatten.
                      Zebra cikliderna jag haft har lekt runt 18-27grader.
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • eldhroka
                        • September 2006
                        • 207

                        #12
                        Läste just på en svensk sida där det stod lite om Heros Severus. Där stod att man skulle höja tempen till 27-28 grader för att få dem att leka så troligen var det dessa som personen som hjälpt mig med akvariet berättade om

                        mvh
                        eldhroka
                        54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                        Kommentar

                        • ciklidcollector
                          • April 2008
                          • 1111

                          #13
                          Hantlar är svår lekta, är det redan ett etablerat par du har?

                          Av de alla hantlar runt 30st jag haft genom tiderna så har jag bara lyckats få till ett etablerat par med 6st o resten har bara stått o stångats.
                          Då det gäller temp i akvariet för att få hantlar att leka så räcker det med runt 24-27grader, det viktigaste är väl leksubstratet dvs där de avsätter äggen samt att de får leka i fred utan bråkiga arter som stör dem.
                          -=Amatörbiologen=-
                          Amerikanska Ciklider

                          Kommentar

                          Arbetssätt...