Discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sunfire
    • July 2008
    • 25

    Discus

    Hej alla.

    Ska köpa mig 6st Golden Candle med rödaprickar om jag förstod honom rätt.

    har ett 222L Akvarium med 2st Eheim pumpar en som klarar upp till 180L och en som är en modell mindre kommer inte ihåg modell Nr på dem. blir det förmycket för discus;n ? ska fixa packningar till en Fluval 205 ytterfilter och använda den sen och eventuellt den minsta Eheim pumpen om nu inte det blir förmycket för dem..
    Har 4st Praktbotia och 1st Pleco den vanliga sorten, 1st Segelfens Pleco
    och undrar vad för Temp jag ska sätta för att alla ska må bra..


    Tacksam för svar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    30 grader, ta ut de övriga fiskarna då de stressar diskusarna annar. Du kan testa att ha din Gibbi kvar, men håll koll så den inte suger på diskusarnas sidor.
    Blir det för strömt i vattnet kan du ställa en rot ellr liknande framför utblåset, om du inte kan sätta på strilrör på utblåset.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • sunfire
      • July 2008
      • 25

      #3
      okej får se om jag kan byta in de andra fiskarna mot något..

      vad kan man ha med discusarna? förutom malen då..
      kanske går bra med några pansarmalar?

      lite synd att plocka bort praktbotian gillar den rätt mycket, men discusarna är ju oftast finare

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Pansarmalar är inte fel, men det finns bara några sorter som gillar att ha det lite varmare om fötterna. Fördelen med dessa är att de äter upp mat som inte blir uppätet och hjälper till att hålla vattnet lite renare på så vis.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • sunfire
          • July 2008
          • 25

          #5
          någon som har bra sällskaps förslag till discus?

          malar och annat.. mal kan ju va bra för att få rensat rutorna/botten

          Kommentar

          • rsoderberg
            • February 2007
            • 954

            #6
            Ursprungligen postat av sunfire
            Hej alla.

            Ska köpa mig 6st Golden Candle med rödaprickar om jag förstod honom rätt.

            har ett 222L Akvarium med 2st Eheim pumpar en som klarar upp till 180L och en som är en modell mindre kommer inte ihåg modell Nr på dem. blir det förmycket för discus;n ? ska fixa packningar till en Fluval 205 ytterfilter och använda den sen och eventuellt den minsta Eheim pumpen om nu inte det blir förmycket för dem..
            Har 4st Praktbotia och 1st Pleco den vanliga sorten, 1st Segelfens Pleco
            och undrar vad för Temp jag ska sätta för att alla ska må bra..


            Tacksam för svar
            Tänker du skaffa ett större akvarie senare, det blir nog lite trångt i en 222a.

            Kommentar

            • sunfire
              • July 2008
              • 25

              #7
              hade väll tänkt mig fått ett par iaf. sen lämna in de andra 4. så kommer nog inte bli 6st hela tiden

              Kommentar

              Arbetssätt...