Fjäril - Kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    Fjäril - Kön?

    Skulle behöva lite hjälp med att könsbestämma denna fjärilsciklid! Jag köpte den som en hanne, den såg ut som en hanne jämfört med de andra fjärilarna i tanken, men nu är jag mer tveksam och då jag inte riktigt vet vad man ska titta efter så behövs det lite andra ögon

    Inte bra bilder, men hoppas det räcker.
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Ser onekligen ut som en hane tycker jag
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Varför tror du det, du ser ju varken de tre längre "spröten" på ryggfenan eller de långa bröstfenorna?
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Den är väldigt blek, men jag skulle också gissa på en hane, då den är ganska långsträckt, och har rätt stor ryggfena.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Honor har ett annat glitter i den mörka fläcken. Jämför bild nr 10 på min zoone. (blek hona framför lergrotta)

          Sedan är kroppsformen väldigt typisk hane generellt för ciklider
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Vänta till den färgar ut lite, då tittar du på den svarta pricken på sidan av fisken, om det går in blått skimmer i den är det en hona, om det slutar tvärt utanför och hela fläcken är helt svart är det en hane.
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • JohanFridsall
              • November 2008
              • 134

              #7
              tkr det ser ut som en hona ser inte att den 3 ryggfenan sticker upp
              och så ser den rund och fin ut om bakfenorna

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Vänta till den färgar ut lite, då tittar du på den svarta pricken på sidan av fisken, om det går in blått skimmer i den är det en hona, om det slutar tvärt utanför och hela fläcken är helt svart är det en hane.
                Precis. Men du behöver sällan vänta på att de färgar ut för att se glittret. Dessa fjäll verkar oberoende fiskens övriga färgning
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Ursprungligen postat av JohanFridsall
                  tkr det ser ut som en hona ser inte att den 3 ryggfenan sticker upp
                  Det var det jag syftade på att man inte kunde utskilja så tydligt utifrån bilderna, på den enda bilden där ryggfenan är rest är de tre främre spröten smått utsuddade av stenen i bakgrunden
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Ursprungligen postat av sme_h
                    Precis. Men du behöver sällan vänta på att de färgar ut för att se glittret. Dessa fjäll verkar oberoende fiskens övriga färgning
                    Jo, det kanske du har rätt i när jag tänker på det Tänkte väl mest på att det är lättare att urskilja dem när fjärilen färgat ut lite då det svarta området ger skarpare kontraster, men med lite fler och bättre bilder kan vi nog avgöra det ändå
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Tror min hona ger ett bra exempel men lägg ut ett par extra bilder
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      • Olfi
                        • January 2007
                        • 174

                        #12
                        Ursprungligen postat av sme_h
                        Precis. Men du behöver sällan vänta på att de färgar ut för att se glittret. Dessa fjäll verkar oberoende fiskens övriga färgning
                        Men isåfall så borde det väl vara en hona, eller? Om man tittar på första bilden t ex...

                        Det är alltså den större svarta fläcken på sidan? Inte den mindre, som är längre upp på sidan? Har tänkt köpa en kompis till denna fjäril om ett par dagar, så frågan är ju...
                        Senast redigerad av Olfi; 05 January 2009, 19:48.

                        Kommentar

                        • sme_h
                          • November 2003
                          • 625

                          #13
                          Ursprungligen postat av Olfi
                          Men isåfall så borde det väl vara en hona, eller? Om man tittar på första bilden t ex...

                          Det är alltså den större svarta fläcken på sidan? Inte den mindre, som är längre upp på sidan? Har tänkt köpa en kompis till denna fjäril om ett par dagar, så frågan är ju...
                          Det är den stora svarta fläcken mitt på kroppen. Även hanar har ett svagt blått skimmer. Framförallt i kanten så som din har. Honor däremot har pärlemo-glitter i fläcken.

                          Gissar att du redan har sett bilden på min men du har ju google också. Se det tydliga glittret. 95% säker men det kanske inte är lika utpräglat på alla stammar. Tycker även som sagt att kroppsform mm tyder på att det är en hane också. Du får en VF hane av mig om det är fel och du har vägarna förbi Uppsala
                          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                          Kommentar

                          • Olfi
                            • January 2007
                            • 174

                            #14
                            Ursprungligen postat av sme_h
                            Det är den stora svarta fläcken mitt på kroppen. Även hanar har ett svagt blått skimmer. Framförallt i kanten så som din har. Honor däremot har pärlemo-glitter i fläcken.

                            Gissar att du redan har sett bilden på min men du har ju google också. Se det tydliga glittret. 95% säker men det kanske inte är lika utpräglat på alla stammar. Tycker även som sagt att kroppsform mm tyder på att det är en
                            Man kanske luras lite grann, för "spröten" på ryggfenan är inte så långa på denna fjäril. För de är väl normalt sett mycket längre än så på hanar?


                            Jag vet inte, jag antar att jag får pröva att köpa en hona. Men om det visar sig vara fel, vad gör man med den dårå? Det är inte på alla affärer som man bara kan lämna in djur hur som helst liksom...
                            Senast redigerad av Olfi; 05 January 2009, 21:00.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Det verkar variera en del hur långa ryggfensstrålar hanarna har, en del har nog inte så långa. Jag tycker ryggfenan verkar för hög och stor för att vara en hona.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...