Bågfenciklidens lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EricMcgregor
    • December 2008
    • 19

    Bågfenciklidens lek

    Jag har 2 gröna bågfenciklider, en hane och en hona. 70-liters akvarium och en temp på ca 25-26. Matar med svarta mygglarver. Har många gömställen och krypin samt en del växter (det är tänkt att de ska växa till sig med tiden). Pumpen på låg cirkulation. Har haft bågfencikliderna i bara några dagar och dom har akvariet för sig själva.

    Är det någon som har erfarenhet av hur leken är? Jag vet att jag är otålig och att det säkert kan ta många dagar Men tycker det är intressant att följa leken.

    Honan har blivit uppvaktad och "jagad" runt en hel del. Sen har det avtagit och honan varit stilla på ett ställe och liksom kollat upp efter hanen. Men inget har riktigt hänt när han kommit dit. Ibland så står dom tätt ihop stilla ett tag. Sen åker dom isär igen.
    Nu har hannen slutat att uppvakta lika mycket som förut men söker upp henne ibland och "gör sig fin".

    Kan dom leka i veckor utan att något händer för att sen plötsligt en dag hända. Eller är det försent och hannen har tröttnat?

    Senast redigerad av EricMcgregor; 09 January 2009, 17:24.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De kommer nog till skott förr eller senare. Men var beredd, efter leken kan du behöva flytta hanen, eftersom honan kan döda honom annars.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • dreas
      • August 2005
      • 264

      #3
      När mitt par lekte, så tog det några dagar av uppvakteri innan något hände. Sen när äggen lagts och befruktats så fick hanen däng så fort han kom i närheten... Jag klarade honom tack vare att jag hade ett större kar samt mycket inredning så de inte såg varandra. Maken till tuffare hona har jag sällan sett. Tyvärr rådde hon inte på min stora ancistrus vilket gjorde att han glufsade i sig alla äggen!

      Lycka till!

      Kommentar

      • Flojden
        • May 2007
        • 160

        #4
        hade 120cm kar där ja hade grönbågfensciklid.....efter varje lek va han nära döden.....se till att skaffa ett till kar eller dela av karet efter leken!
        Honan döda även två eldbukar:S(tuff brud i lyxs förpakning)

        Kommentar

        • dimspik
          • November 2007
          • 20

          #5
          Efter mitt par lekte i mitt 150 liters så fick hanen spendera den kommande veckan bakom innerfiltret. Efter leken blir ju honan väldigt vacker och oerhört ilsk mot allt o alla.
          I ett 70 liters måste man säkerligen separera paret eller dela av karet ordentligt.
          Lycka till!

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Har aldrig tagit ur hanen. Dock hade jag 150 och 200l när jag hade dessa men då var det aldrig minsta problem. Lite som apistogramma i mitt fall. Fick inte komma nära men fick inte vidare mycket stryk heller. Se till att ha mkt växter bara så kommer honan att spendera sin tid på att vakta ägg. Då har hon inte tid att jag ihjäl honom. 70 Liter kan kanske vara så pass att han aldrig riktigt kan komma på behörigt avstånd och då kanske han får det tufft.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • EricMcgregor
              • December 2008
              • 19

              #7
              Tack för alla svaren. Inget har hänt än men det är nästan ständig lek fram och tillbaka. Vi har en 250l akvarium som vi kan stoppa ner hannen i om det blir panik.

              Hur länge pågår lek egentligen? pågår det för evigt? eller är det säsongsbetonat?

              Kommentar

              • EricMcgregor
                • December 2008
                • 19

                #8
                Nu har honan lagt ägg!!
                Och hon har lagt dom långt fram på en svart mindre sten, så man har mycket bra översikt. Hon står där och "fläktar" nu.

                På bilden nedan ser ni att 3 stycken ägg är vita, det är väl dom som inte är befruktade. Dom är dock borta nu på kvällen, har honan ätit upp dom? eller vad kan ha hänt med dom??

                Kommentar

                • Flojden
                  • May 2007
                  • 160

                  #9
                  Honan har säkert käkat dom!
                  Hur går det med hanen?
                  Grattis!

                  Kommentar

                  • EricMcgregor
                    • December 2008
                    • 19

                    #10
                    Hanen håller sig på behörigt avstånd Honan är upptagen med att stå och fläkta på äggen, så hon är inte så aggressiv. Men jag får hålla ett öga på dom.

                    Kommentar

                    • aronman
                      • October 2008
                      • 79

                      #11
                      Va kul att du fick lek.
                      Har själv haft två misslyckade lekar på mina bågfensciklider, det stora problemet är nog att honan inte fläktar.

                      Står din hona precis över äggen och vispar med fenorna?

                      Hoppas dina ägg kläcker, har inte kommit så långt själv än.

                      Lycka till

                      Kommentar

                      • EricMcgregor
                        • December 2008
                        • 19

                        #12
                        Ja honan står i princip hela tiden vid äggen och fläktar, över och lite på sidan om ibland. Precis som hon försöker sprida fläktningen jämt

                        Tack!

                        Kommentar

                        • EricMcgregor
                          • December 2008
                          • 19

                          #13
                          temperaturen är höjd till ca 28 grader

                          Kommentar

                          • EricMcgregor
                            • December 2008
                            • 19

                            #14
                            Äggen försvann, antagligen har honan ätit upp dom. Har inte sett några yngel. Honan är fortfarande mörk. Är det statistiskt sett högre chans att det blir yngel ju flerkullar hon lägger? alltså att hon blir mer erfaren?

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Om hon fortfarande har yngelvårdsfärger så kan ynglen ha kläckts, och hon har flyttat på dem
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...