lekproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • durgnas
    • June 2007
    • 232

    lekproblem

    tror jag har fått ett litet angenämt problem på halsen. Har några salvini och några guldsöm i ett 375 liters. Fiskarna är mellan 6 och 10cm upskattar jag. Ett par salvini har tagit en rot som revir och kör bort det mesta därifrån och de gräver en stor grop. Dessa två har haft haft lite duster med en lite större (jämfört med dem) guldsömhanne men det har inte varit några större fighter. Men nu har guldsömmen hittat sig en hona och dem har tagit sig ett litet stenröse ca 15-20cm ifrån salvinisarnas rot som revir. Och de har gått hårt åt en annan guldsömshona. Nu står dessa två par och spänner upp gällock och gör utfall mot varann rätt så ofta.
    Kommer detta spåra ut rejält eller vad tror ni? Visst det är ju kul att det verkar som det är lek på gång men båda samtidigt 15cm ifrån varann kanske blir svettigt?
  • aronman
    • October 2008
    • 79

    #2
    Ursprungligen postat av durgnas
    tror jag har fått ett litet angenämt problem på halsen. Har några salvini och några guldsöm i ett 375 liters. Fiskarna är mellan 6 och 10cm upskattar jag. Ett par salvini har tagit en rot som revir och kör bort det mesta därifrån och de gräver en stor grop. Dessa två har haft haft lite duster med en lite större (jämfört med dem) guldsömhanne men det har inte varit några större fighter. Men nu har guldsömmen hittat sig en hona och dem har tagit sig ett litet stenröse ca 15-20cm ifrån salvinisarnas rot som revir. Och de har gått hårt åt en annan guldsömshona. Nu står dessa två par och spänner upp gällock och gör utfall mot varann rätt så ofta.
    Kommer detta spåra ut rejält eller vad tror ni? Visst det är ju kul att det verkar som det är lek på gång men båda samtidigt 15cm ifrån varann kanske blir svettigt?
    Ett lekpar kommer att vara tvungna att flytta på sig
    Vilka det kan bara tiden säga.
    De kommer att hålla på så tills ett av paren inte orkar mera antar jag.

    /Andreas

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Det hade nog gått bra om varje lekpar haft sitt revir på varsin kortsida i karet.
      Lättast är att du möblerar om i karet och skapar lekrevir längs kanterna.
      Använd stor växt eller stenröse i mitten som revir gränsare.
      De udda fiskarna bör man ta bort o kanske ha i ett annat kar eller sälja.

      Det värsta är väl att som det ser ut nu så kommer salvinisarna troligtvis jaga bort guldsöms paret om inte guldsömsparet är välsamspelta.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • durgnas
        • June 2007
        • 232

        #4
        det känns som om det är guldsömhannen dom är den mest stridslystna men att salvinihonan är lite grymmare på att slåss. Dessa är ungefär lika i storlek och salvinihannen och guldsömhonan ungefär samma.

        Kommentar

        • Flojden
          • May 2007
          • 160

          #5
          det är lugnt....min guldsöm lekte samtidigt som mina zebra på varsin sida av en rott,plus så lekte min eldbukar ca 20cm därifrån...

          Kommentar

          • durgnas
            • June 2007
            • 232

            #6
            har hänt lite nu. Guldsömsparet är fortfarande kvar och anfaller det mesta som kommer nära. Men salviniparet verkar ha gått isär. Honan är kvar vid gropen i ena hörnet men hanen har flyttat till andra sidan av akvariet. Har varken sett yngel eller ägg från någon av dem. Går paren isär ibland eller är det för alltid? Och borde det inte vara ägg el dyl vid guldsömmarna?

            Kommentar

            • durgnas
              • June 2007
              • 232

              #7
              just nu håller guldsömshonan att lägga en himla massa ägg på en sten mitt i akvariet. Hoppas dem överlever natten!

              Kommentar

              Arbetssätt...