Svarta scalarer som fått yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maffia666

    Svarta scalarer som fått yngel!

    Det är första gången jag har Scalarer, och det jag undrar hur länge passar de ynglen. Innan de typ får sköta sig själva. Det går ca 15 neoner i samma kar, och en algätare. Akvariet är ett sexkantigt på 330l.
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av Maffia666
    Det är första gången jag har Scalarer, och det jag undrar hur länge passar de ynglen. Innan de typ får sköta sig själva. Det går ca 15 neoner i samma kar, och en algätare. Akvariet är ett sexkantigt på 330l.
    Om de nu vaktar ynglen och inte käkar upp de så har jag för mig att de kan vakta i upp till ett halvår.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Maffia666

      #3
      Ursprungligen postat av NIC
      Om de nu vaktar ynglen och inte käkar upp de så har jag för mig att de kan vakta i upp till ett halvår.
      Oj så pass länge! Okej. Tack så mycket för svaret.
      Det ska bli spännande att följa hur det går, har satt en lampa som lyser på natten, men det kanske man inte behöver? Tänkte så att de kan se ynglen nattetid.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Bilder på ynglena!
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Maffia666

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Bilder på ynglena!
          Tyvärr så är man ingen kamera man.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av NIC
            Om de nu vaktar ynglen och inte käkar upp de så har jag för mig att de kan vakta i upp till ett halvår.
            Nja, är de ett halvår har nog nästan även ynglen hunnit leka.
            Du kan räkna med att de passar dem så länge som de kan hålla dem samlade och inom räckhåll, och gissningsvis tidsmässigt ca 1,5 månad.
            Men risken är ganska överhängande att tetrorna tar ynglen så fort de blir frisimmande, även om föräldrarna kunnat freda romen från marodörerna.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Maffia666
              Oj så pass länge! Okej. Tack så mycket för svaret.
              Det ska bli spännande att följa hur det går, har satt en lampa som lyser på natten, men det kanske man inte behöver? Tänkte så att de kan se ynglen nattetid.
              Nattlampa är lämpligt, särskilt om det finns andra fiskar i akvariet. Annars sprider sig ynglen på natten, och blir lätta byten när akvariet tänds igen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Nja, är de ett halvår har nog nästan även ynglen hunnit leka.
                Du kan räkna med att de passar dem så länge som de kan hålla dem samlade och inom räckhåll, och gissningsvis tidsmässigt ca 1,5 månad.
                Men risken är ganska överhängande att tetrorna tar ynglen så fort de blir frisimmande, även om föräldrarna kunnat freda romen från marodörerna.
                Oops, nästan i alla fall..

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • Maffia666

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Nja, är de ett halvår har nog nästan även ynglen hunnit leka.
                  Du kan räkna med att de passar dem så länge som de kan hålla dem samlade och inom räckhåll, och gissningsvis tidsmässigt ca 1,5 månad.
                  Men risken är ganska överhängande att tetrorna tar ynglen så fort de blir frisimmande, även om föräldrarna kunnat freda romen från marodörerna.
                  Jag har en hög rot i karet där man ser ynglen sitter på ett ställe i en klunga. Tertrorna ser rätt så kuvade ut än så länge. De kan vara ca 40-50st.

                  Kommentar

                  • Maffia666

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Nattlampa är lämpligt, särskilt om det finns andra fiskar i akvariet. Annars sprider sig ynglen på natten, och blir lätta byten när akvariet tänds igen.
                    Okej då fortsätter jag med det.

                    Kommentar

                    • Maffia666

                      #11
                      Verkar som de flesta överlevt natten.

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #12
                        Troll, Kan inte admin blocka nopq844?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...