Nybörjare, Blå ciklid yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vesteola
    • December 2008
    • 8

    Nybörjare, Blå ciklid yngel

    Hej!

    Jag har nyligen startad ett akvarium på 240 lite med två eldbukar, två zebra ciklid och två blåa ciklider som precis har fått yngel. Jag har även en stor mal ca 20 cm. Hu kan man "rädda" ynglen från att bli mat?, skall man flytta dom eller vad gör man. tacksam för tips!

    Mvh, Ola
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    jag flyttade mina med deras ömma moder till eget kar annars hade de garanterat försvunnit. de är nu ca 3 veckor så gjorde jag men det är första gången,andra har kanske bättre ideer lycka till /maria
    MammaMia

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Om blåcikliderna är samspelta och lite större än dina övriga fiskar(förrutom malen) så bör de kunna klara det själva.
      Annars är det flytt av ynglena till eget kar eller åtminstone 20-30st av dem.
      Sen mata på av bara sjutton

      Själv har jag dem i ett kar under lekkaret som även funkar som sump/filter och de frodas rejält.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • vesteola
        • December 2008
        • 8

        #4
        Tack för snabba svar!,
        Jag tar chansen och har kvar dom i akvariet. När man tar en närmare titt så ser man att dom försvarar "boet" väldigt väl så jag hoppas det går vägen. Blir det större problem så får jag väl starta upp extra akvariet jag har på 60 liter och flytta över dom dit.

        //Ola

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Bra att du har en nödlösning iform av 60l för ynglena.
          Mitt största lekpar av blå ciklider är över 15+ cm båda o de står pall för mitt eldbukspar och även grammodesparet.

          Om du behöver nödplacera ynglena så glöm ej att ta vatten från deras ursprungskar så att de inte utsätts för chock.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            jag flyttade min blåciklidshona med yngel då honan bara är ca 6-7 cm hanen något större å de hade nog inte klarat försvara ynglen mot ca 10-11cm stora Tilapia Mariae som är roviga av sig, ska ge bort dom sistnämnda då de följde med akvariet å de blir ju upp mot 30 cm på tok för stora
            MammaMia

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #7
              Tilapia Mariae är snygga, dock blir det stora men de funkar i stora mix kar.
              Är det ett par du har?
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                3 st ca 10 cm ser inte skillnad på dom så de är kanske samma sen har jag nåra ca 4 cm har gett bort ytterligare 30-tal stycken ja de är ursnygga men mitt kar på 275 lit är för litet, var en som gav mig dom alla då han kom å köpte 4 akvarium av mig(utöver köpsumman) å det var jag inte beredd på men så vackra å skimmrande
                MammaMia

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  upptäckte nyss jag har yngel på elfenbenarna åxo! de är ju bara ca 5 cm ännu hejåhå vad de ynglar av sig(fick 4 av en som inte ville ha dom) måste nog köpa ett jättekar snart otroligt vad cikliderna ynglar har flera sorter
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    Blå ciklider brukar ju leka tre-fyra gånger /år och elfenben brukar leka så fort tillfälle ges.

                    Själv kör jag 540l med enbart blåciklider och 375l enbart elfenben ciklider.
                    Sen ett till enbart för mina guldsömmar på 540l.
                    Under varje kar står det 90l yngelkar.
                    Nu odlar jag ju dessa arter relativt hårt och levererar till affär o privatpersoner.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #11
                      ja jag säljer åxo till en djurbutik å privat, inte just ciklider ännu men guppys, metallpansarmalyngel å äppelsnäckor, får väl höra med dom om ciklider åxo för att inte tala om ancistrus men cikliderna är ju galna, nu har de(blåcikliderna) lagt nya ägg såg jag men att elfenbenarna är så små då de blir könsmogna
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ja, "elfenbenscikliden" är ju samma fisk som zebran, och de leker en del, som alla vet Vilket även blåciklider gör, enligt min erfarenhet, men de blir inte lika aggressiva.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • doppingen
                          • April 2008
                          • 1079

                          #13
                          ja men just att de är så små 4-5cm när de har yngel! nä blåcikliderna är hur snälla som helst tom guppy simmar framför näsan på dom, de har inte tagit en enda
                          MammaMia

                          Kommentar

                          • vesteola
                            • December 2008
                            • 8

                            #14
                            Nu har jag flyttat ett gäng yngel till ett eget akvarium så dom får lite mer ro och en chans att överleva. Det blev en sent flytt så tyvärr försvann lite väl många yngel men man lär sig av misstagen.

                            Kommentar

                            • ciklidcollector
                              • April 2008
                              • 1111

                              #15
                              Bättre att flytta ett fåtal yngel än att flytta en hel kull.
                              Framför allt om man inte har dessa yngel tingade.

                              Jag drar upp endast 20-30 yngel för att få snabb tillväxt på dem samt kunna sälja den utan att för dennes skull mätta marknaden.
                              Ända undantaget artmässigt är alla apistoarter samt även mera ovanliga arter som inte kommer ut i butikerna så frekvent.
                              -=Amatörbiologen=-
                              Amerikanska Ciklider

                              Kommentar

                              Arbetssätt...