Hur stort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaninjossan
    • September 2008
    • 70

    Hur stort?

    Hur stort akvarium kräver scalare?
    Minsta höjd, Liter?
    Mvh Jossan
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Tycker själv att höjden är det viktigaste och då minst 50 cm. Längden beror mer på hur många du skall ha.

    Kommentar

    • kaninjossan
      • September 2008
      • 70

      #3
      Hmm...
      Attans då
      Mitt som jag har är 45 cm högt, 120 Liter...
      Vill gärna ha sådana, då jag tycker dom är så fiiina
      Mvh Jossan

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        45cm högt funkar.
        40-60cm är bra för högryggade fiskar.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • JohanFridsall
          • November 2008
          • 134

          #5
          Ursprungligen postat av kaninjossan
          Hmm...
          Attans då
          Mitt som jag har är 45 cm högt, 120 Liter...
          Vill gärna ha sådana, då jag tycker dom är så fiiina
          Mvh Jossan

          det funkar skitbra har haft scalarer några omgångar nu ... och de trvides i mitt 105L har ynglat av sig ett antal gånger och det är ju ett tecken på att de trivs och mitt är inte mer än ca 40 högt

          Kommentar

          • kaninjossan
            • September 2008
            • 70

            #6
            Okey

            1.Hur många ska jag köpa från början?
            2.Hur många par är lämpligt att behålla? 1 par?
            3.Något bra att tänka när det gäller scalarer, när man ska införskaffa dom? färger/sjukdom/storlek/priser?(eller någe annat )
            4.Vad(om) kan man ha för fler fiskar tillsammans med scalarer?
            5.Hur ska akvariumet se ut? växter, sand/grus mm.

            Kan inget om Scalarer, därför jag frågar,
            Mvh Jossan

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              1. Jag kan inget om scalarer, men efter att ha lyssnat runt, så tror jag att 3-4 stycken skulle vara bra, och sedan lämna tillbaka 1-2 av dom (De som inte blir ett par)
              2. 1 par skulle jag kört.
              3. *Lämnar till någon som kan mer än mig*
              4. Ancistrus tex.
              5. *Lämnar till nån kunnigare*
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • larsemil
                • June 2008
                • 172

                #8
                vill man ha yngel på scalare så är ancistrus inte det bästa valet, då de klämmer i sig äggen och föräldrarna är dåliga på att försvara mot just ancistrus.
                istället skulle du kanske kunna ha någon annan bottenlevande fisk som ett gäng corydoras. Det fungerar också med någon sorts levandefödare, men kanske inte endlers då jag tror att en scalare kan få för sig att klippa hannarna.

                kanske t.om ett par med någon lite fredligare apistogramma på botten.

                Kommentar

                • JohanFridsall
                  • November 2008
                  • 134

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaninjossan
                  Okey

                  1.Hur många ska jag köpa från början?
                  2.Hur många par är lämpligt att behålla? 1 par?
                  3.Något bra att tänka när det gäller scalarer, när man ska införskaffa dom? färger/sjukdom/storlek/priser?(eller någe annat )
                  4.Vad(om) kan man ha för fler fiskar tillsammans med scalarer?
                  5.Hur ska akvariumet se ut? växter, sand/grus mm.

                  Kan inget om Scalarer, därför jag frågar,
                  Mvh Jossan

                  1. jag hade tagit 5st (eftersom att jag alltid har gjort det )
                  2. jag har alltid haft kvar alla (scalarer är ju en "stim-fisk" så de trivs ju bäst i grupp ) + att de ser finare ut i grupp
                  3.jag har blandat kors o tvärs men personligen tycker jag att den vanliga är den finaste ( vit med svarta streck )
                  4.fjärilciklider är alltid bra eller andra dvärg ciklider.. diskus om ev någon stimfisk så de blir lite liv i akvariet.. (akta dej för fenbitare )
                  5. stor bladiga växter och lite rötter så är de nöjd

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #10
                    Ursprungligen postat av larsemil
                    vill man ha yngel på scalare så är ancistrus inte det bästa valet, då de klämmer i sig äggen och föräldrarna är dåliga på att försvara mot just ancistrus.
                    istället skulle du kanske kunna ha någon annan bottenlevande fisk som ett gäng corydoras. Det fungerar också med någon sorts levandefödare, men kanske inte endlers då jag tror att en scalare kan få för sig att klippa hannarna.

                    kanske t.om ett par med någon lite fredligare apistogramma på botten.
                    Det har jag aldrig varit med om att ancistrus skulle göra. Däremot hade jag en liten svärdbärar-hane som mobbade min Fullvuxna scalare-hona.

                    i ett 240L 50cm högt.

                    Kommentar

                    • kaninjossan
                      • September 2008
                      • 70

                      #11
                      Hej
                      Kan man ha dvärg/hunungsgurami tillsammans med scalarer?
                      Tycker det är svårt att veta hur många fiskar men kan ha i ett 120 L kar, men förstår att det beror på fisken, om den räver utrymme mm.

                      Men om jag behåller 1-2 par scalarer, ev några dvärg/honungsgurami(4st?), och några dvärgciklider(blir 1 hane och 2 honor lagom?) och kanske någon mal av passande sort.

                      Är det intagningsstopp sen då eller? Med andra ord, blir det lagom så?, eller för många firrar eller kan jag ha någon till? Vill inte överbefolka akvariumet

                      Tackar för svar/mvh Jossan(Nykläckt inom fiskarnas värld )

                      Kommentar

                      • larsemil
                        • June 2008
                        • 172

                        #12
                        det där tycker jag låter som en bra blandning. jag tycker man kan ha gurami med scalarer. Eventuellt kan scalarerna bli lite arga under lek men det ska väl också gå ganska bra om man har ett ett kar där scalarerna kan göra sitt lite ifred.

                        börja du med bara några få fiskar och sen sätter du in en ny sort en i taget och får den att trivas innan du sätter in nästa. en del dvärgciklider(t.ex fjärilen) vill gå 1+1.

                        Kommentar

                        • kaninjossan
                          • September 2008
                          • 70

                          #13
                          hehe, upptäckte precis att akvariumet inte är 120 L som jag trodde, det är 151 L

                          Kul kul

                          Kommentar

                          • woodo
                            • January 2007
                            • 605

                            #14
                            kanske låter tråkigt men jag anser faktiskt att ditt kar är för litet för skalarer, oavsett om det är 150 eller 120 liter. Hade själv gärna haft dom men tycker inte det känns humant att ha dom i såpass små kar. I övrigt tror jag 1 sorts dvärgciklider, 4 gurmais och skalarer blir lite väl mycket "större fiskar". Skulle nog vara bättre, om du nu trots allt ska ha skalarer, med t ex ett tetrastim(högfenade), ett stim corydoras någon L mal samt skalarerna då.
                            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                            Kommentar

                            • kaninjossan
                              • September 2008
                              • 70

                              #15
                              Ursprungligen postat av woodo
                              kanske låter tråkigt men jag anser faktiskt att ditt kar är för litet för skalarer, oavsett om det är 150 eller 120 liter. Hade själv gärna haft dom men tycker inte det känns humant att ha dom i såpass små kar. I övrigt tror jag 1 sorts dvärgciklider, 4 gurmais och skalarer blir lite väl mycket "större fiskar". Skulle nog vara bättre, om du nu trots allt ska ha skalarer, med t ex ett tetrastim(högfenade), ett stim corydoras någon L mal samt skalarerna då.


                              Okey, men vad anser du är minsta Litervolym samt Höjd på ett akvarium med scalarer?
                              Mvh Jossan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...