Skalarer och ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Platydoras costatus
    • March 2008
    • 44

    Skalarer och ?

    Förslag på andra fiskar till ett akvarium med Skalarer(Red Back - troligtvis)
    har svårt att bestämma mig!Förslag tack!
    Conny

    180L rio med Fluval 305 filter.
  • Martingibbis
    • October 2008
    • 72

    #2
    Jag har 6st skalarer och 6st fjärilsciklider i mitt 620l, funkar bra =).

    mvh/Martin
    ja, de är inte svårare än vad man gör det.

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Ska du ha andra fiskar i ett 180l än ett gäng skalarer?

      Om så satsa på någon apisto art.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Nu är väl 180 liter för litet. Framför allt för lågt för scalarer om du nu inte har ovanliga proportioner på det. Tänker du ändå ha scalarer i det så passar några bottenlevande ciklider bra typ apistogramma eller bågfensciklider som sällskap. Fjärilar kanske funkar men bör konkurrera om mittenskiktet och då blir det trångt.

        Ska du som sagt ha scalarer räcker 2 eller 3-4 unga tills det blir par då du behåller 2.
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ett 180 liters kar brukar vara ett helglas och ofta Juwels och dessa är högr i förhållande till djupet och skalarer funkar fint i dessa kar.
          Men som sagt, skaffa kanske 5-8 st små och spara endast ett par av dessa när de har parat ut, annars blir det tredje världskriget i det karet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Platydoras costatus
            • March 2008
            • 44

            #6
            Jag har haft ett skalar par i det karet förut och det fungerar alldeles utmärkt, dom blev riktiga prakt exemplar som lekte väldigt ofta. rio karen är som sagt väldigt höga. jag gjorde så förra gången oxå att jag köpte 5 st som fick para ut sig så behöll jag ett par resten sålde jag vidare.

            Conny

            Kommentar

            Arbetssätt...