nystartat 54L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psyko
    • April 2007
    • 49

    nystartat 54L

    hej!

    idag köpte jag och satte igång ett nytt akvarium på 54 liter och jag skulle villja ha svar på lite frågor. jag pratade mycket med killen i zoo butiken och han verkade kunnig, men jag vill endå fråga så att jag säkert får rätt informnation. det jag har tänkt är att jag vill ha fjärilsciklider, ha sa att det är bäst att endast ha två par i såfall efter som att akvariumet inte är så stort. jag vill också ha neontetror och rödmunstetror, det skulle också gå brta enligt honom men han sa att det får bli ganska små stim i så fall.

    låter det här bra tycker ni? hur många av dessa sorter anser ni är lagom? och om ni har förslag på fler eller andra fiskar så får ni gärna lämna förslag.
    sen tar jag väldigt gärna imot tips på lämpliga malar!

    /Albin
  • Stoffz
    • October 2008
    • 198

    #2
    Jag är inte säker men jag tror inte man kan ha två fjärilsciklidhanar i ett 54 liters akvarium. Rätta mig om jag har fel.

    Kommentar

    • psyko
      • April 2007
      • 49

      #3
      ja det misstänker jag också? jag vet inte hur många liter dom har i djuraffären men det känns inte som särskilt mycket större, och dom hadde ju massor med fjärilsciklider i det karet.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ursprungligen postat av psyko
        ja det misstänker jag också? jag vet inte hur många liter dom har i djuraffären men det känns inte som särskilt mycket större, och dom hadde ju massor med fjärilsciklider i det karet.
        Men där är de bara på genomgång, i djuraffären hinner de inte börja fixa revir, eller börja fightas.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Albin1
          • January 2007
          • 21

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Men där är de bara på genomgång, i djuraffären hinner de inte börja fixa revir, eller börja fightas.
          Att de inte har revir i djuraffären har väl mer med antalet individer i karet att göra än med tiden.

          Kommentar

          • larsemil
            • June 2008
            • 172

            #6
            jag skulle rekommendera ett par bara. och det räcker mer än nog. de är de finaste och roligaste fiskarna i mitt 60liters.

            Kommentar

            • Emmma
              • January 2007
              • 340

              #7
              Jag skulle nog satsa på bara en typ av stimfisk, rödmun eller neoner... går antagligen att ha dem båda men de blir antagligen gladare om de är fler individer av en sort...

              Kommentar

              • nesseman
                • December 2007
                • 362

                #8
                köp 2 honor och en hanne av fjärilarna ..stor risk annars att hanen stressar ihjäl jäntan..

                köp sen ett stim med Kardinaltetror istället för neon..starkare i färgerna och tåligare..
                rödmuns kan ja inget om ..med mer än att det inte är nån nybörjarfisk..ska va svåra att sköta...Vad jag hört alltså..

                Kommentar

                • psyko
                  • April 2007
                  • 49

                  #9
                  jag har hört precis tvärt om, alltså att neon tetrorna ska vara tåligare! nu är jag lite förvirrad!

                  men det känns lite tråkigt att bara ha kardinal eller neontetror och tre stycken fjärilsciklider. möjligtvis någon mal också. ingen annan fisk som skulle passa in, jag illar inte svärdbärare.molly,guppy och liknande fiskar!

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Ursprungligen postat av psyko
                    jag har hört precis tvärt om, alltså att neon tetrorna ska vara tåligare! nu är jag lite förvirrad!

                    men det känns lite tråkigt att bara ha kardinal eller neontetror och tre stycken fjärilsciklider. möjligtvis någon mal också. ingen annan fisk som skulle passa in, jag illar inte svärdbärare.molly,guppy och liknande fiskar!
                    Känns det tråkigt så får du skaffa ett större kar.

                    Kommentar

                    • psyko
                      • April 2007
                      • 49

                      #11
                      du kan ju testa att svara på frågan också...!

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Ursprungligen postat av psyko
                        du kan ju testa att svara på frågan också...!

                        54 liter begränsar väldigt mycket fiskvalet. gå annars in på artbeskrivningarna och kolla där.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • larsemil
                          • June 2008
                          • 172

                          #13
                          det finns ju levandefödare som är lite mer spännande, endlers guppy t.ex. annars kan jag varmt rekommendera ancistrus.

                          microrasbora galaxy är ett tips också.

                          Kommentar

                          • psyko
                            • April 2007
                            • 49

                            #14
                            och tar tacksamt imot alla förslag! =)

                            Kommentar

                            • sme_h
                              • November 2003
                              • 625

                              #15
                              Vill du ha förslag på alternativ till fjärilar och tetror så finns ju snäcklekare om du inte redan bestämmt dig för sydamerika och vill ha mycket växter. De är skitcoola. Nästan att jag skulle kunna lämna SA för några sådanna men jag är lite för växtintresserad.

                              Annars håller jag med om att du får ta och fixa större akvarium om du vill ha seriösa tips på kombinationer som passar TILSAMMANS med neon och fjärilar. Skulle i ditt vara några otocinclus eller mindre corydoras möjligen men då finns inte plats för många tetror...
                              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                              Kommentar

                              Arbetssätt...