Dvärgciklid i 200 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jagsjalv
    • February 2006
    • 139

    Dvärgciklid i 200 liters

    Hej!
    Jag har ett akvarium på 200 liter med limia melanogaster, platy och körsbärsräkor. Jag skulle vilja ha någon sorts dvärgciklid i karet också.

    Så länge jag kan minnas har jag haft akvarier men det har till största del varit levandefördare och malawi med endast några få inslag av apistogramma-släktet. Därför är jag så gott som nybörjare på den fronten.

    Jag vill ha en dvärgciklid som är väldigt liten, ganska lättlekt och som inte tar för mycket yngel.

    Tacksam för svar och tips!
    /André
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #2
    Några exempel











    Och alla olika Apistogrammor

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Och alla funkar med körsbär?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • JagBaraMal
        • November 2008
        • 79

        #4
        Tror alla dvärgciklider jagar yngel, fast med tät växlighet lär en del överleva.

        Antar att du inte ska sänka ph-värdet något utan låta det ligga neutralt? Kakaduacikliden är ett bra val. Kort livslängd, speciellt på honorna fast en fin fisk.
        Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Jag skulle nog välja en art som inte har stormun eftersom stormunnade fiskar i ciklidsläktet oftast äter både yngel, kräftdjur o annat.

          Själv kör jag med nyckelhålsciklider i ett 200l med amanoräkor utan bortfall.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Och alla funkar med körsbär?
            kanske inte de största av dem,

            men skulle tro att om akvariet är välplanterat samt att firrarna släpps i några dagar efter räkorna så tror jag att det funkar,

            körsbär har dessutom en extrem förmåga att fortplanta sig

            Kommentar

            • jagsjalv
              • February 2006
              • 139

              #7
              Jag ska testa med någon apistogramma art, de övriga fiskarna och räkorna har gått i karet i snart ett år. Vad behöve jag tänka på när jag släpper i apistogramma, det blir antagaligen cacatuoides eftersom den verkar vara lättast at få tag på. Men de flesta apisto fungerar vad jag förstått ungefär på liknande sätt. Men till frågan vad beöver jag tänka på? Hur många, hur föder man upp ynglen osv. Ni vet säkert vad som är viktigt att veta.
              /André

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #8
                Ursprungligen postat av jagsjalv
                Jag ska testa med någon apistogramma art, de övriga fiskarna och räkorna har gått i karet i snart ett år. Vad behöve jag tänka på när jag släpper i apistogramma, det blir antagaligen cacatuoides eftersom den verkar vara lättast at få tag på. Men de flesta apisto fungerar vad jag förstått ungefär på liknande sätt. Men till frågan vad beöver jag tänka på? Hur många, hur föder man upp ynglen osv. Ni vet säkert vad som är viktigt att veta.
                Jag hade testat med 1 hane och 2-3 honor i ett 200L, hanarna är extremt revirhävdande och jag kunde inte ha två st hanar i mitt 120cm 240L ens.

                De leker gärna i kokosnötsgrottor (ta en kokosnöt, dela, gröp ur, borra eller fila ett hål stort som en tumme typ.)

                För att dra upp yngel så är det viktigt att få ned ph och kh, men jag är inte ritkigt säker på exakt vilka värden man skall ha.

                Nu får andra fylla i! :P

                Obs: posta gärna någon bild på karet!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Varför inte schackbrädesciklid? Den har relativt liten mun och får inte in så stora räkor den vägen iaf.
                  Sedan tar de flesta fiskar räklingar, bara de kommer åt dem och de går in i munnen.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • jagsjalv
                    • February 2006
                    • 139

                    #10
                    Jo sant även de fiskar jag har nu tar ju räklingar men de är ju så många så de gör inget .

                    Detdär med kokosnöt ska jag testa. Det dröjer nog ett tag innan jag skaffar ciklider, det blir med största sannolikhet efter sportlovet då det finns mer tid. Fram tills dess ska det planeras!

                    Apistogramma bitaeniata eller trifasciata verkar väldigt intressanta. Hur är de i svårighetsgrad och hur enkelt är det att få tag på dem?
                    /André

                    Kommentar

                    • jagsjalv
                      • February 2006
                      • 139

                      #11
                      Här är en bild på akvariet.

                      Det blev visst inte den storlek som det var tänkt. Gör ett nytt försök lite sneare.

                      http://
                      /André

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #12
                        Ursprungligen postat av jagsjalv
                        Här är en bild på akvariet.

                        Det blev visst inte den storlek som det var tänkt. Gör ett nytt försök lite sneare.

                        http://
                        hehe Nja där såg man ju inte så mkt^^

                        och Ansjo jag tipsade faktiskt om schackbrädesciklid Men antar att du bara ville påminna

                        Kommentar

                        • Bowman
                          • December 2008
                          • 1318

                          #13
                          Ursprungligen postat av jagsjalv
                          Här är en bild på akvariet.

                          Det blev visst inte den storlek som det var tänkt. Gör ett nytt försök lite sneare.

                          http://
                          Använd denna länken istället

                          Kommentar

                          • jagsjalv
                            • February 2006
                            • 139

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bowman
                            Haha ja den var ju aningen bättre
                            /André

                            Kommentar

                            • sme_h
                              • November 2003
                              • 625

                              #15
                              Varför inte borellii? de är väldigt små, vanliga även i mindre fiskpräglade zoobutiker, lättodlade och riktigt bra på att ta hand om ungar. Har 2 som vallar ungar sedan 1 vecka i mitt nu trots discus bla som är ca 100ggr större
                              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                              Kommentar

                              Arbetssätt...