Skillnad på aquidenssläktet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    Skillnad på aquidenssläktet

    Köpte några ungfiskar som såldes som pulcher men enligt artbeskrivningen så är dessa Aequidens latifrons med sin orange ryggfensband.

    Dock så blev jag aningens förvirrad då mina Aequidens Pulcher lekt och ungfiskarna är blandade både vitfena och orange fena.
    Båda blå är förövrigt vitfenade.

    Med fena menar jag då vit eller orange längst ut på fenstrålarna så att dessa bildar ett band.

    Är Aequidens latifrons och pulcher så pass närsläktade att de kan vara en och samma art och att det rör sig om varianter?

    Menar att mina blåciklider är VF blå och har vitt fenband precis som de flesta artbeskrivningar beskriver dem.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vad jag har förstått kan pulcher ha både vita och orange fenband (precis som det finns guldsöm och silversöm, som åtminstone jag tror är två varianter av rivulatus), och att latifrons är det gamla namnet på pulcher, om jag inte missminner mig helt.

    Jag har haft VF pulcher, och jag tyckte inte de var särskilt lika de odlade i fenorna, men det berodde inte på fenbanden, utan fenornas form och storlek. De odlade tycker jag verkar ha högre och mer färgrika ryggfenor.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Latifrons är numera en egen art i släkt trädet aquidens och blå är också en egen art.
      Att pulcher vf och odlade har skillnader råder ingen tvekan om.
      Dock så börjar man verkligen fundera då två pulcher levererar yngel med både oranga och vita fenband.
      Speciellt när latifronsen, iallafall de jag har haft levererat yngel med den orangafenkanten.

      Mina pulchers har höga fenor o vitkant medans ungefär 50% av deras yngel har orangakanter på fenorna(speciellt framträdande på ryggfenan).
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Vad jag har förstått kan pulcher ha både vita och orange fenband (precis som det finns guldsöm och silversöm, som åtminstone jag tror är två varianter av rivulatus), och att latifrons är det gamla namnet på pulcher, om jag inte missminner mig helt.

        Jag har haft VF pulcher, och jag tyckte inte de var särskilt lika de odlade i fenorna, men det berodde inte på fenbanden, utan fenornas form och storlek. De odlade tycker jag verkar ha högre och mer färgrika ryggfenor.
        Pulcher är beskiven efter ett exemplar från Trinidad, som är en ö och det osäkert om den ens finns på fastlandet.

        Rivulatus är under revision och vad jag har hört kommer den antagligen delas upp i tre arter.

        Kommentar

        Arbetssätt...