Lek på fjärilar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsemil
    • June 2008
    • 172

    Lek på fjärilar

    Medans jag skriver så håller honan på att lägga ägg. Hon glider fram över stenen och man kan se hur äggen ett efter ett ploppar ut ur äggläggningsröret. Efter det glider hannen fram och vrider kroppen över äggen när han befruktar dem. Hanen har mer färger änhan någon gång har haft medans honan är nästan kolsvart.

    Honan blev änka i tisdags då den förra hannen var för nyfiken med vattenbytesslangen - två dagar efter den lilla olyckan dog han. Vi fick en fullvuxen hanne för 70 kronor och i samma sekund som han åkte i karet i onsdags så mörknade honan och var upp över öronen förälskad. Idag två dagar senare har de alltså hittat rätt.

    Nu återstår att se om de lyckas skydda äggen från de små ancistrusarna(3 cm) och de endlers som går i samma kar. Nattlampa ska ordnas innan det blir mörkt och så utfodrar jag malarna ordentligt. Något mer jag kan tänka på?

    Kul med lek oavsett hur det går från och med nu. Har inga förhoppningar om yngel här och nu - tror de behöver leka många gånger innan de får till det - men det går ju att ge dem rätt förutsättningar!
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    Vad trevligt med lek och så snabbt.

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Risken är tyvärr stor att de aldrig tar hand om dem...
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        kul med lek som sagt, nattlampa är en bra ide. dock kan det bli knivigt med ancistrus i karet!

        men lycka till och berätta hur det går för de små liven!
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • larsemil
          • June 2008
          • 172

          #5
          snart ett dygn som har gått och de vaktar äggen jättebra. ingen av fiskarna i karet vågar sig dit och det ser bra ut. hade en liten nattlampa bredvid akvariumet i natt. de imponerar på mig med sitt vaktande så vi får se hur det går. i morgon natt kläcks de nog om det går så långt. vi får se hur det går. väldigt duktiga föräldrar för att vara första gången

          Kommentar

          • Peter1904
            • February 2003
            • 1079

            #6
            Hoppas det går bra men generellt är det tyvärr extremt ovanligt med fjärilar med bra yngelvård.

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              GRATTIS! Hur det än går så är det ju underbart att de lekt! Och på så kort tid sen!
              Hoppas det går vägen nu, det vore otroligt!
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Flesta även odugliga ciklider brukar klara första natten. Inte ett enda par av mina fjärilar någonsin har fått fram yngel däremot. Inte ens mina VF nu så om de är kvar imorgon (hoppas) så får du dokumentera deras miljö och mäta lite vattenvärden åt oss andra
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #9
                  Hur har det gått?

                  Kommentar

                  • larsemil
                    • June 2008
                    • 172

                    #10
                    vänta ska jag gå och se hur det ser ut just nu....


                    jo äggen är kvar, honan vaktar för det mesta men när hon tröttnar så hämtar hon hannen. De sköter sig enligt mig över all förväntan. Några av äggen har mörknat lite och man kan se svarta prickar i äggen. Ska bli väldigt spännande att se hur de klarar natten i natt.

                    Smeh - om de är kvar i morgon så ska jag mäta lite värden åt dig.

                    Kommentar

                    • larsemil
                      • June 2008
                      • 172

                      #11
                      Äggen är kvar - men de har skiftat färg nästan alla av dem. Från att vara väldigt vita så är de nu mörkare.
                      Är det här den naturliga utvecklingen?

                      Kommentar

                      • larsemil
                        • June 2008
                        • 172

                        #12
                        bara något enstaka ägg kvar nu ser det ut som, under dagen har de blivit sämre och sämre på att vakta äggen.

                        De blev väldigt gråa och mörka - jag vet fortfarande inte om det är åt det hållet det ska gå eller om det är den färg de får när de blivit dåliga.

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Welcome to PetPeopleBlog, your go-to source for all things fishkeeping and aquarium-related! Our site is dedicated to providing valuable information, tips, and insights for pet owners who love and care for their aquatic pets. Whether you're a seasoned fishkeeper or just starting out, we've got you covered with articles on everything from setting up and maintaining your aquarium to choosing the right fish, plants, and equipment. My team is passionate about fishkeeping and are eager to share their knowledge and experience with you. So dive in and explore our site to discover new and exciting ways to enhance your fishkeeping experience!

                          Bra att läsa för framtiden, att få yngel av äggen är bland det svåraste och viktigast av allt verkar vattnets hårdhet(KH) vara.
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • larsemil
                            • June 2008
                            • 172

                            #14
                            tack för bra länk.

                            vi får se hur det går. tror säkert det kan bli lek igen runt onsdag - någon dag efter vattenbytet.

                            Kommentar

                            • sme_h
                              • November 2003
                              • 625

                              #15
                              Trolleri trollera, simsalabim, hokus pokus....

                              Imponerande att de grejade 2 dagar ändå.. Kanske detta par kan lära sig. Lycka till med nästa lek och uppdatera oss. Har ju en tråd (utan vidare gensvar) där du kan få fylla i lite teorier utefter observationerna.
                              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                              Kommentar

                              Arbetssätt...