Vilka Fiska Passar bäst ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanFridsall
    • November 2008
    • 134

    Vilka Fiska Passar bäst ?

    Vilka Fiskar passar bra / bäst om man ska ha ett kar med eldbukar i ?
    jag har egen erfarenhet utav eldbukar och de är ju en helt fantastisk fisk men de kan ju ha ett fruktansvärt temperament, iaf hade mina förra det, en dag så skulle han bara ha död på allt annat i karet inklusive sin egen hona..

    så gärna en lite tuffare och intressant fisk men inte allt för aggresiv

    tacksam för svar
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Kanske guldsöm kan vara något.
    Eller cutteri.
    Har även själv haft eldbuk i ett 900l tillsammans med carpintis och splendida.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • GöranE
      • November 2008
      • 735

      #3
      Håller med om att eldbukarna är en av dom vackraste fiskarna.. Jag har ett par T.Helleri tillsammans med Multispinosa, Cutteri och Spilurius i ett 450l kar. Fungerar väldigt bra, dock är eldbuken lite aggro när dom leker. Har även några jordätare Geophagus Tapajos Red head.
      Nu är ju min eldbukshanne helt klart störst i akvariet så jag vet inte hur det fungerar med lika stora? Idag är det ingen som utmanar så att säga..
      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

      Kommentar

      • Flojden
        • May 2007
        • 160

        #4
        Jag kör dom i ett 540l med guldsöm och sebra, funkar kanon....synd bara att min 15cm hane gick och dog(sjukdom)....honan står på sig bra men behöver en hane, vilket inte går att hitta i någon storlek..

        Kommentar

        • JohanFridsall
          • November 2008
          • 134

          #5
          Ursprungligen postat av GöranE
          Håller med om att eldbukarna är en av dom vackraste fiskarna.. Jag har ett par T.Helleri tillsammans med Multispinosa, Cutteri och Spilurius i ett 450l kar. Fungerar väldigt bra, dock är eldbuken lite aggro när dom leker. Har även några jordätare Geophagus Tapajos Red head.
          Nu är ju min eldbukshanne helt klart störst i akvariet så jag vet inte hur det fungerar med lika stora? Idag är det ingen som utmanar så att säga..

          jag har tittat på multispinosa ciklider men går det bra att ha dem med eldbukar ? så de inte blir en pumpfisk av dem ?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Du bör kanske nämna hur stort ditt akvarium är
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • JohanFridsall
              • November 2008
              • 134

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Du bör kanske nämna hur stort ditt akvarium är
              ska köpa ett 250 till 300 liters och ha dem i .. hade eldbukarn i mitt 105L innan där de trivdes och var allment nöjda med livet

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av JohanFridsall
                . hade eldbukarn i mitt 105L innan där de trivdes och var allment nöjda med livet
                Nja, trivdes och trivdes när det gick så här

                men de kan ju ha ett fruktansvärt temperament, iaf hade mina förra det, en dag så skulle han bara ha död på allt annat i karet inklusive sin egen hona..
                Med ett 300-liters så kan det nog gå betydligt bättre.
                Multispinosa tror jag skulle funka rätt bra
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Cryptoheros sajica och septemfasciatus kan funka, liksom förmodligen Archocentrus centrarchus, men som sagt även Archocentrus multispinosa. Jag har fyra Thorichthys aureus med fyra Archocentrus multispinosa. Visserligen är de inte särskilt stora än, men aureusarna har redan börjat med inbördes rangstrider.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...