Fjärils Ciklider-duktiga hoppare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Fjärils Ciklider-duktiga hoppare?

    Hej! jag funderar på att skaffa fjärils ciklider, men mitt akvarium är öppet.
    Kommer dom att hoppa ur...?

    Tack på förhand!
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • Perrx
    • October 2005
    • 119

    #2
    Jag har aldrig sett eller hört att mina har hoppat och det känns inte som om dom skulle kunna det heller. Men man ska aldrig säga aldrig.

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Nja, alla fiskar kan hoppa ur ett öppet akvarie men det sker nog inte så frekvent.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Ursprungligen postat av ciklidcollector
        Nja, alla fiskar kan hoppa ur ett öppet akvarie men det sker nog inte så frekvent.
        Ja så tänkte jag också först men vissa arter hoppar ju hellre och oftare än andra. Som till exempel Segelfens mollyn.

        Vet ni förresten någon fisk som kan äta upp alla yngel som eventuellt blir.
        Det kanske är lite bakvänt att inte vilja ha yngel men det är så svårt att bli av med dem.
        Helst någon fredlig fisk som inte äter upp mina guppy och som kommer från syd amerika.
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • larsemil
          • June 2008
          • 172

          #5
          att få yngel på fjärilar kan visa sig svårare än vad man kan tro - de är ofta dåliga föräldrar.

          Men du kan se till att ha några ancistrus i karet - de ser till att det inte blir så många ägg ouppätna och sen kan du se till att ha någon rovgirig tetra som äter upp eventuella yngel.

          Problemet är väl att du lätt får yngel på ancistrusen också så...

          Kommentar

          • Perrx
            • October 2005
            • 119

            #6
            Testa med ett gäng ettriga tetror, ju fler tetror desto färre yngel.

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #7
              De flesta fiskar från sydamerika äter yngel om tillälle och möjlighet finnes.
              Själv brukar jag bara få 10tal yngel kvar av fjäril då jag har laetacara dorisgerus tillsammans med dem.
              Men annars är nog ett gäng barber eller tetror gångbart.
              Mina norska flaggtetror är ena superbra yngelätare(inklusive sin egen).
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • alg_oa1
                • May 2007
                • 473

                #8
                Jag har Kardinal tetror nu, yngelätare?
                "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                Kommentar

                • Stoffz
                  • October 2008
                  • 198

                  #9
                  Japp kardinaltetror tar gärna yngel

                  Kommentar

                  • alg_oa1
                    • May 2007
                    • 473

                    #10
                    Ok, vad bra! Hoppas dom är tillräckligt stora för att kunna ta ynglen...

                    Tack så mkt för all hjälp!
                    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                    Kommentar

                    Arbetssätt...