Fjärilsciklider i stark belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    Fjärilsciklider i stark belysning?

    Hur är det egentligen med fjärilsciklider, jag funderar på att införskaffa mig 8-10st och låta dessa para ut sig i mitt 112L kar för att sedan ha ett par gåendes i det, problemet är väl bara att i deras artbeskriv står det följande:

    "Akvariet skall innehålla flera gömställen i form av rötter, stenar och växter. Akvariet skall vara ganska tätt planterat, även om det också skall ha en fri simyta. Bottenmaterialet skall vara fin sand och belysningen dämpad."

    Tätt planterat och gömställen finns det, men problemet är det att detta skall bli ett förhållandevis seriöst växtkar dit det planeras 2x70W MH lampor som belysning, vilket jag inte skulle referera till som "dämpad belysning", men å andra sidan så finns det ju en del växter att ta skydd i/bakom/under.

    Så vad tror/vet om mitt lilla dilemma?
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    lite väl bra kräm med 140W i 112L. Dessutom många fjärilar. De är inte så pass partnertrogna så att du skulle tjäna på detta i ett så litet kar. Den hona som vill leka först kommer bilda par med den dominanta hanen. Dvs resultatet blir inte det önskade om det är maka par du söker... Vad gäller belysningen igen så lär de väl både leva och leka ändå om du har mycket skuggande växter men då kanske det får vara bra proppat kanske
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Så länge du har storbladiga växter som ger att utrymma med "dämpad belysning"/skugga därunder för fiskarna så tror jag dom trivs bra.

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Ursprungligen postat av sme_h
        lite väl bra kräm med 140W i 112L. Dessutom många fjärilar. De är inte så pass partnertrogna så att du skulle tjäna på detta i ett så litet kar. Den hona som vill leka först kommer bilda par med den dominanta hanen. Dvs resultatet blir inte det önskade om det är maka par du söker... Vad gäller belysningen igen så lär de väl både leva och leka ändå om du har mycket skuggande växter men då kanske det får vara bra proppat kanske
        Självklart kommer jag ta bort de som "blir över" när de parat ut sig.
        Klart att man måste prova att kräma på lite, det är ju ändå ett växtkar och då skall det bannemig växa!

        Ursprungligen postat av Peter1904
        Så länge du har storbladiga växter som ger att utrymma med "dämpad belysning"/skugga därunder för fiskarna så tror jag dom trivs bra.
        Det tycker jag låter bra, förtillfället har jag en rejäl svärdsplanta som kommer frodas ännmer och fler täta växter tillkommer.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Perrx
          • October 2005
          • 119

          #5
          Jag kör med 2x54W+2x36W till 310l. Mina leker konstant och lyckas att dra upp yngel. Så jag tror att du kommer få mer problem med alger än med fjärilarna.
          Förövrigt så körde jag med 3x18W till mitt 112 och lyckades få bra bubbel...

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Belysningsproblemet är nog inte någe problem, se bara till att du har eventuellt lekplats under skuggan av en bredbladig växt.

            Algproblemet kan du lösa med några otoclincusar.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Okey, skönt att veta att det inte är något problem då, algproblem kommer säkert i början, blir en utmaning att få rätt näringsmängder i karet men när det fungerar så blir jag nog rätt nöjd tror jag och om man kan få fjärilar som leker så hade det varit toppen!
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • Perrx
                • October 2005
                • 119

                #8
                Förresten, varför vill du ha så mycket ljus i ditt kar?

                Kommentar

                • ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

                  #9
                  Mina fjärilsciklider leker faktiskt i ett 90l med endast 2*25w glödlampor som belysning.
                  Dessutom så har jag både polysperma, b.carolina, e.belheri som växter i.
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    Bäst är väl att ligga på lagom belysning för just de arter av växter.
                    annars är det nog höga ljuskrävande högst och under dem växter som inte kräver så starkbelysning.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Varför och varför, till en början så får vi väl ta det som att "jag vill prova", det är inte så sjukt mycket om man tar och tittar på en del utav de karen som ställer upp i aquascaping Känner jag att det blir lite väl saftigt med denna belysningen kan jag alltid gå tillbaka till lysrör och slänga upp MH belysningen över 200L karet som då får en ganska så lagom ljusmängd.
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Fjärilsciklid leker i grunda, ofta klara, kraftigt solbelysta, vatten, med stora mängder vattenväxter. De är inte rädda för ljus, men de vill ha tillgång till gömställen.

                        Bilder på vilda fjärilar: http://www.youtube.com/watch?v=LpGyX...x=0&playnext=1
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Fjärilsciklid leker i grunda, ofta klara, kraftigt solbelysta, vatten, med stora mängder vattenväxter. De är inte rädda för ljus, men de vill ha tillgång till gömställen.

                          Bilder på vilda fjärilar: http://www.youtube.com/watch?v=LpGyX...x=0&playnext=1
                          Det där är ju faktiskt en intressant iaktagelse, sett videon innan men inte tänkt så långt, med andra ord, gott om växter är att föredra! Alternativt en massa döda växter och bös i karet
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...