dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psyko
    • April 2007
    • 49

    dvärgciklider

    jag har planer på att skaffa mig ett nytt akvarium efter att ha tagit en ganska lång paus från firrarna, och nu har jag några frågor som jag gärnna vill ha svar på!

    jag skulle vill ja ha ett kar med följande fiskar, en hona och en hane av samtligt om de inte kräver att vara i grupp då får det självklart bli så!


    Apistogramma hongsloi (röd dvärgciklid?

    Mikrogeophagus ramirezi (fjärilsciklid)

    Pelvicachromis pulcher ( palettciklid)

    lämna gärna förslag på andra fiskar som skulle kunna gå i samma kar!

    jag hoppas att jag har fått dom latinska namnen att stämma
    funkar dessa att hya i hopp och iså fall hur inreder jag bäst? och hur stort akvarium behöver jag har?


    tack på förhand!

    om tråden ligger fel får någon boss på forumet gärna flytta på den!!!!
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Du kan inte ha paletter ihop med de övriga. De är alldeles för tuffa. Annars för 3 olika par ciklider runt 5-10cm skulle jag säga 2-300liter minimum om du vill att de ska få nån form av ro vind lek. Vad gäller inredning så är det rötter, stenar, massor av växter och ev lite boklöv eller liknande. Det naturliga om du skippar paletter och kör på Sydamerika är att du kombinerar med lite tetror (gärna långsamma), corydoras och otocinclus (ist för ancistrus). Stoppa inte ned olika apistogrammaarter. De är FÖR lika och slåss oftast utan rim och reson...
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Instämmer med föregående inlägg!

      Men det vore intressant att veta vilken storlek du har tänkt dig, eller rättare sagt hur stort tillåter hus, partner? och/eller plånboken?
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • psyko
        • April 2007
        • 49

        #4
        jag funderar på att skaffa ett kar på ca 200liter men min tjej är mer för ett på 100 liter. och som det ofta blir så vinner hon nog striden! =( men kan jag ha paletter i ett på 100 liter och vad är då bäst som sällskap?

        tack för otroligt snabba svar!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          När det gäller Paletter i hundra liter så ska du läsa i denna tråd



          Var inte rädd för att ställa frågor i tråden, MaxB som äger tråden hjälper gärna till
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Peter1904
            • February 2003
            • 1079

            #6
            Den tråden handlar iofs inte om dom vanliga paletterna (pulcher) utan om taeniatus. Bra tråd dock.

            Enligt min erfarenhet så kan du ha ett 1 hona + 1 hane i ett hundra liters och du kan även ha några tetror e.d. Det är dock risk att dom stressar/slår ihjäl dom andra fiskarna sedan när dom försvara sina yngel i ett såpass litet kar.

            Mao det går att ha annan fisk i karet men jag tror inte dom trivs så bra. Satsa på ett 200 liters och inred med mycket rötter/växter och skapa möliga lekplatser i hörnen och siktbarriärer så fungerar det utmärkt att ha 2 paletter med lite tetror, några malar o.d.
            Senast redigerad av Peter1904; 16 December 2008, 23:13.

            Kommentar

            Arbetssätt...