Rätt eller fel att köpa fler Scalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galadien
    • February 2004
    • 107

    Rätt eller fel att köpa fler Scalare?

    Jag har två stycken Scalare som verkar trivas väldigt tillsammans i mitt 240 litersakvarium. Jag skulle tycka att det var väldigt snyggt att ha ytterliggare ett par Scalare i akvariet, men frågan är hur de som jag har skulle reagera på det? Uppskattar lite äldre Scalare att vara i ett litet stim eller kan det bli bråk om man har fler än ett par?
  • JohanFridsall
    • November 2008
    • 134

    #2
    Ursprungligen postat av Galadien
    Jag har två stycken Scalare som verkar trivas väldigt tillsammans i mitt 240 litersakvarium. Jag skulle tycka att det var väldigt snyggt att ha ytterliggare ett par Scalare i akvariet, men frågan är hur de som jag har skulle reagera på det? Uppskattar lite äldre Scalare att vara i ett litet stim eller kan det bli bråk om man har fler än ett par?

    de är väl en stimfisk till viss grad så de ska väl inte vara några problem.. har alltid haft 5-6 scalarer när jag väl är på det köpar humöret

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Om det är ett etablerat par kan de reagera aggressivt på nya scalarer. Jag försökte släppa i ett nytt par till ett redan etablerat par i ett 250-liters för ett antal år se´n, senare på kvällen hade det första paret haft ihjäl det nya.

      I ett 375-liters hade jag två par, och det funkade precis, de lekte i varsin ände av akvariet.

      Köper man ungdjur kan man köpa flera för att vara säker på att få ett par. Just nu har jag faktiskt fyra nyligen könsmogna F1:or i ett 240-liters, som håller hyfsat sams just nu, men de har heller inte lekt på ett tag. Köpte två odlade häromdagen, som faktiskt accepterades.

      Men de är inte så stora än. Att föra ihop vuxna par kan sluta illa.
      Senast redigerad av Shepard; 16 December 2008, 21:29.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...