Matvägrande diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    Matvägrande diskus

    Nu vet jag inte vad jag ska göra med djuret...
    Det är en av mina fem diskusar som vägrar svälja maten den serveras. Att den inte gillar granulat eller flingfoder förstår jag, men nu nobbar den röda mygg. Det har dom alltid vart tokiga i.
    Den står oftast ensam i ett hörn men är även ute och rör sej en del, och när maten serveras simmar den ut, tar in maten i munnen och spottar ut den igen. Flerar ggr om och jag ser aldrig att den får i sej nåt. Den har blivit väldigt mager pga detta. Och det är inte hackkycklingen i gruppen, snarare den som bestämmer, om den puttar bort någon av dom andra så flyttar dom sej direkt utan att klaga. Det är heller aldrig nån som jagar eller puttar på den.

    Lite fakta:
    Temp: 30C
    Volym: 200L
    Antal: 5 diskus och 4 praktbotior (som håller sej gömda dagtid)
    Växter: Jättevallisneria, många plantor = många lugna platser
    pH: Ingen aning, men det finns inget i karet som skulle höja det, tvärtom
    Matar: Med rödamygg 4 ggr/dag

    Och bajs är det inte tal om, finns inget att få ut så att säga

    Tror ni att ni vet vad det kan vara?
    / Marcus
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Byt foder till tex frusen artemia, räkmix eller liknande och använd endast röda mygg i yttersta nödfall.
    Medicinera mot flagelater och kolla in hur avföringen ser ut.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Håller med. Röda mygglarver ska man inte mata med speciellt ofta. Själv har jag övergivit dessa helt
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Räkmix äter inga av mina fiskar tyvärr... Men varför ska jag inte mata med röda mygg? Och vad är flagelater?

        Det blev mkt nytt för mig nu...
        / Marcus

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är lite näringsinnehåll i röda mygglarver, det finns risk att utveckla allergi vid användandet av röda mygg är några av de starkaste skälen till att undvika det.

          Flagellater är en sjukdom som fisk kan bära på och just diskus är lite känsligare för detta och visar det oftast genom avmagring och vit trådaktig ibland skumliknande avföring.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Ursprungligen postat av PlatyYngel
            Räkmix äter inga av mina fiskar tyvärr... Men varför ska jag inte mata med röda mygg? Och vad är flagelater?

            Det blev mkt nytt för mig nu...
            Ligger bakom bukvattensot bl.a. Brukar börja precis som du beskriver... Om nån vecka eller två ser fisken uppsvälld ut och fjällen pekar utåt.. Inte speciellt smittsamt har jag för mig men däremot väldigt svårbotat.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • PlatyYngel
              • January 2006
              • 1105

              #7
              Jag var och köpte medicin, men när jag sa att det handlade om flagellater fick jag en medicin mot yttre parasiter, bl. a. gälmask och bandmask... Men jag kommer att prova den imorrn så får vi se om den hjälper.

              Bukvattensot är det inte... Fisken har inte ätit på flera månader, eller den har väl det eftersom den lever, men det är extremt lite. Och bukvattensot smittar ganska bra, enligt vad jag har vart med om.

              Sen sa han i buteiken nåt som jag aldrig har hört förut, att vitlök skulle vara bra för diskusarnas magar eftersom det driver ut parasiter. Man har tydligen tagit fram mat med vitlök för detta syftet. Köpte en burk med flingor och en karta oxhjärta med vitlök för att prova, men dom gillar inte detta så mkt...
              / Marcus

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Nu börjar jag från början av händelserna dom senaste dagarna...

                Åkte bort över helgen efter att ha fyllt på matautomaten till diskuskaret, mat som ska räcka strax över två veckor, och på måndag förmiddag när jag kommer hem har automaten fått snurren och nästan matat slut på det som ska räcka betydligt längre än två dygn. Som följd var 3 av mina 5 diskusar döda när jag kom hem.
                Bytte snabbt ut 3/4 av vattnet och sög upp all mat från botten. Vattnet luktade verkligen inte gott, hela huset stank...Men diskusen som inte äter klarade sej tillsammans med den största i gruppen.
                Nu är dessa två flyttade till ett eget kar på 130L (högre än det är långt, som om du ställer ett vanligt på sidan) och i tisdags började jag medicinera mot yttre parasiter (när jag sa i butiken att det var flagellater jag skulle medicinera var det den jag fick).
                Till en början verkade fisken piggare och visade intresse för maten, svalde även lite... Men nu är jag tillbaka där jag började, den står i ett hörn och smakar på maten men spottar sen. Och efter ett tag tappar den allt intresse.
                Köpte även lite fler sorters mat, oxhjärta, fryst artemia, granulat och flingfoder för diskus. Detta tillsammans med röda mygg ratas totalt. Vet inte vad jag ska göra alls...

                Fakta för det nya karet:
                Volym: 130L
                Temp: 32C
                Ljus botten, ganska starkt ljus men mkt flytväxter som skuggar.
                Några plantor jättevallesneria, och en stor rot.
                Matar: Med artemian, granulat, flingfoder, oxhjärta, röda mygg. Lite av varje varje dag bara för att nåt kanske ska passa och slinka ner.
                Invån: 2 diskusar, verkar kunna bli ett par, den friskare visar upp sig för den sjuke och dom håller alltid sams.

                Vad tror ni att jag ska prova nu för att få den att må bättre?
                / Marcus

                Kommentar

                • Galne-Gurra
                  • April 2008
                  • 1080

                  #9
                  Räkrom funkar otroligt bra,bättre än röda mygglarver i mitt diskuskar,men jag tycker att 32 grader låter väldigt varmt.
                  Kör själv med 28-29....
                  http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Köp riktig medicin mot flagellater, det är invärtes medicin du ska ha tex Sera Flagellol http://www.gibbon.se/ , Super Killer http://www.bldiscus.com/content/se_s...page=diagnoser och medicinen http://www.bldiscus.com/content/se_s...ge=superkiller .
                    Skit det som hände med karet, men det är bara att bita ihop och hoppas att det löser sig med diskusen.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PlatyYngel
                      • January 2006
                      • 1105

                      #11
                      Vet inte om vattnet är för varmt, har hört att en del diskusar föredrar upp till 34C och att 28 är absolut lägsta temp... Stämmer inte det då?

                      Men flagellater är alltså en inre parasit? Så han i butiken visste inte vad det var utan chansade...? Det vore ju inte första gången....
                      / Marcus

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        #12
                        Det är en inre parasit. Medicin som testats mot det och även triggat aptiten och fått igång matvägarande diskus att äta är Waterlife´s Octozin.
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Metronidazol Actavis, recept belagd och kostar 96:-, apotekets burk räcker till 3 000 liter akvarievatten..

                          Släng dom röda myggen åt helvete..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • PlatyYngel
                            • January 2006
                            • 1105

                            #14
                            Hmm, får se vad butiken har hemma när jag kommer dit... Såg nu precis att avföringen är vit och trådig. Den har nämligen ätit lite mer nu dom sista dagarna. Istället för att spotta ut maten 98% av gångerna är det kanske 75% som den spottar nu. Men den äter alldeles för lite... Här är fiskarna förresten
                            Sjuklingen http://i75.photobucket.com/albums/i285/Platyyngel/IMG_0478.jpg
                            Och hennes kompis http://i75.photobucket.com/albums/i285/Platyyngel/IMG_0474.jpg
                            / Marcus

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Den diskusen har tyvärr haft en lite hårdare uppväxt än kompisen och har säkerligen haft lite magproblem förr.
                              Om du jämför de båda diskusarna ser du att ögonen i förhållande till kroppen skiljer sig en hel del, något som ofta visar att fisken kan ha haft magproblem med för lite/dålig mat och ofta flagellater som orsak samt att den kan ha varit mobbad.
                              Du bör snarast medicinera med rätt medicin så den får iordning på magen annars är risken ganska stor att den snart tynar bort.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...