Peru Scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    Peru Scalare

    Hur vanliga är dessa, såg ett gäng F2:or häromdagen och tyckte de var oerhört snygga jämfört med vanliga...och tydligen yngelvårdande föräldrar också.

    Nästan som Altum
    Bifogade filer
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av Mobster
    Hur vanliga är dessa, såg ett gäng F2:or häromdagen och tyckte de var oerhört snygga jämfört med vanliga...och tydligen yngelvårdande föräldrar också.

    Nästan som Altum
    Ganska vanliga, har själv 4 stycken.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Av bilden att döma ser det väl ut som Altum eller??? Mina Peru F1 såg ut som vanliga scalarer om än väldigt snygga.
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • Mobster
        • June 2008
        • 506

        #4
        Nej det är inte altum, men de är unga så de var väldigt lika...sverigeodlade också och är väl inte massor som odlat altum

        Kommentar

        • patdah
          • November 2007
          • 659

          #5
          Vad har dom för latinskt namn? Är det Pterophyllum scalare?
          /Patrik

          I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

          Kommentar

          • Mobster
            • June 2008
            • 506

            #6
            Jag är inte säker, jag frågade inte som jag nu inser att jag borde gjort där de fanns.

            Bara läst lite online där det var lite otydligt om det var samma art eller en annan som vanliga scalarer.

            Men de är ju mer utsträckta (blir lite mindre utsträckta när de blir äldre har jag för mig att han sa) och har ju näbb-aktigt som altum istället för vanliga munnen.

            Kommentar

            • patdah
              • November 2007
              • 659

              #7
              Efter vad jag har läst mig till så är det vanlig scalare. Det finns väl endast tre olika... P scalare, P altum och P leopoldi... själv har jag sex vf P leopoldi.
              /Patrik

              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

              Kommentar

              • Mobster
                • June 2008
                • 506

                #8
                Samma art men annan lokalitet?

                Precis som det finns olika lokaliteter av samma art av andra fiskar

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9
                  kanske kan vara något.

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • patdah
                    • November 2007
                    • 659

                    #10
                    Ja, så har jag förstått det... oavsett vilket så är det fina fiskar så länge dom inte är sönderavlade. Det finns vf P leopoldi i en riktig akvarieaffär i närheten av brommaplan ifall du är intresserad
                    /Patrik

                    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av patdah
                      Vad har dom för latinskt namn? Är det Pterophyllum scalare?

                      japp, det är samma art, fast olika lokaliteter.

                      har själv haft både rena peruaner, och "hybrider" mellan "vanlig" och Peruan.

                      Anledningen till att de ibland kallas för Peru Altum är att det ibland då går att få någon extra krona i handlen för dom.

                      de blir lite högre i fenorna än den "vanliga" men är fortfarande den vanliga.

                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • AmLi
                        • May 2005
                        • 12

                        #12
                        Peruaner

                        Jag antar att du sett peruskalarerna hos Janne Wester på Södermalms akvarieaffär.

                        Det var jag som hämtade dessa hos odlaren förra veckan och jag måste säga att föräldrarnas syskon som jag såg var bland de snyggast färgade skalarer jag sett. De har en blågrå botten med röd/orange skiftningar ovanpå. Formen på ynglen var suverän med hög kropp och långa ståtliga fenor. Hela kullen var jämn och fin.

                        Det slutade med att jag hade 10 skalareyngel med mig hem (jag som egentligen var hos odlaren för att köpa Corydoras) och ytterligare ett 20-tal som jag lämnade till Janne.

                        Skalarer från Peru dyker upp med jämna mellanrum i olika butiker men de här var nog de bästa jag sett.
                        Senast redigerad av AmLi; 16 December 2008, 23:21.

                        Kommentar

                        • Mobster
                          • June 2008
                          • 506

                          #13
                          Ja, precis...var där idag igen och kollade...riktigt snygga, tyvärr lite dålig tidpunkt för mig annars hade jag nog nästan skaffat scalarer.

                          Kommentar

                          • ciklidcollector
                            • April 2008
                            • 1111

                            #14
                            Det kan inte vara en icke namn given art då?
                            Enligt Kullander så finns det och förekommer sådana i vissa sändningar.

                            Finns bland annat en rödfenad variant som inte till hör vare sig scalar eller leopoldi eller altum.
                            Oftast så är de i vuxen storlek aningens större än altum dessutom.
                            -=Amatörbiologen=-
                            Amerikanska Ciklider

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Större skalar än en vuxen Altum skulle jag vilja se!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...