Fjärilscikliders Yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    Fjärilscikliders Yngelvård

    Måste samla lite erfarenheter från, och diskutera med folk som gett sig på att odla fjärilsciklider. Jag haft VF fjärilar i 1125L sedan i september och de leker konstant. Men VARFÖR vårdar inte dessa fiskar sina yngel??? Kan det vara att de inte ens kläcks pga vattenvärden, Kan det vara andra omständigheter som triggar dem att vänta på bättre tider?

    Jag vet att det finns en del här ute som fått dem att gå med yngel och jag skulle vilja veta hur och under vilka omständigheter. Alla idéer och teorier välkomnas.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Ingen här som lyckats?
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      jag har lyckats en gång av många hundra. dock var den gången när jag inte var hemma. var bara tjejen som fick se 1 veckors ynglena... innan hanen gick bananas på dem..

      jag körde med ett 65 l kar (samma som jag fortf försöker odla fjärilar i). hade torv (dock vet jag inte pH:t vid tillfället) massa boklöv och lite grenar samt flata stenar. enda sällskapet var 5 amanoräkor. växterna var javaormbunkar samt anubis.

      de la äggen på en flat sten som hade skydd från en större anubis. detta var alltså enda gången jag fått yngel och tyvärr var jag inte där utan hade fått uppdateringarna från tjejen. de var frid och fröjd i karet i en veckas tid. tjejen sa att hon kunde börja se de blåa skiftningarna hos yngelna. jag hade lärt henne hur man födde upp artemia och detta sprutades ner med hjälp av apotekets spruta där yngelna befann sig.

      sen var det tyvärr tack och godnatt alltså. sen dess har jag inte lyckas få upp yngel igen. även fast de har lekt många ggr.

      jag försöker trigga dem med att mata upp dem ordentligt och sen ett vattenbyte med lite kallare vatten. matar med vanligt flingfoder, svarta mygg samt cyklops. honan hos mig brukar alltid få stryk när hon inte är i "the mood" tyvärr, nån mer med samma problem?

      att ha ancistrus i karet är alltid kört för min del. de går över stenen som en dammsugare..
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Kanske är akvaristens tryne mot framrutan som stör? Kanske nåt att begrunda då jag gärna sätter näsan mot rutan när det vankas rom.

        Vad har du för vattenvärden smurfmats? Eftersom jag har misstänkt att rom inte kläcks i mitt vatten (kH 7-8) skulle det vara kul att veta då de åtmindstånde har kläckts hos dig en gång.

        Skulle gissa att bråket du upplevt kan ha med den ringa storleken på akvarium att göra. Gissar att du bara har 1+1 också? Jag har liten skev fördelning (2 honor och 4 hanar) men mina honor går det aldrig nöd på. Har aldrig ens blivit jagade av hanarna utan bara uppvaktade. Hanarna däremot slåss för glatta livet.
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          vattenvärdena kollade jag inte, var på den tiden jag bodde i kalmar så jag kollade aldrig upp kH. men jag läste nånstans, kanske din länk(?) att kH var väldigt avgörande för om det skulle bli några yngel!

          ja, det tror jag helt klart att det är trynen mot en glasvägg som kan skrämma dem, ibland brukar jag "spärra" av med grejer framför karet så man inte har massa folk som tittar in eller att man går förbi utan tar omvägen förbi min avspärrning.. alla utom sambon blir glad!

          mm, fast det är faktiskt i 100 l karet som honan blir jagad. i 65:an så är de riktigt snälla mot varandra. tror du jag vågar ta ner ett par till i det karet? hur är det med hanarna då? blir de inte ihjälslagna av den största?
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Kanske lite inspiration och kanske något värdefullt råd!



            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57254
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Welcome to PetPeopleBlog, your go-to source for all things fishkeeping and aquarium-related! Our site is dedicated to providing valuable information, tips, and insights for pet owners who love and care for their aquatic pets. Whether you're a seasoned fishkeeper or just starting out, we've got you covered with articles on everything from setting up and maintaining your aquarium to choosing the right fish, plants, and equipment. My team is passionate about fishkeeping and are eager to share their knowledge and experience with you. So dive in and explore our site to discover new and exciting ways to enhance your fishkeeping experience!

              Står även en del om articifiell uppfödning, läsvärt men inget att rekommendera, men det är även en del matnyttig info om just uppfödning av dessa små liven=)
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                har nu som sagts i den andra fjärilstråden lyckats få upp yngel av fjärilar (ville damma av denna bra tråden som känns lite inläggsfattig)!

                karet är ett 65 l lekkar med amanos som sällskap. bilder och vattenvärden kommer senare (vill ej störa dem för mycket).
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  Vi väntar.. Tråden kan kanske komma igång nu. Det är ju sånna som dig som vi (typ du och jag) har väntat på
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • larsemil
                    • June 2008
                    • 172

                    #10
                    Hörru, jag håller också låda, men i min egen tråd. Dumt med två som handlar om samma saker.

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Kolla startdatum på trådarna Du kunde ha fyllt i här istället...

                      Annars kan man ju ha det skönlitterära i olika "mina x har lagt ägg - trådar" och samla teorier här. Det var faktiskt min tanke. Vad jag vill är att vi reder ut problemen, samlar all erfarenhet från lyckade lekar och skriver ner allt som kan vara av relevans som vattenvärden sällskap miljö mm. Vid misslyckade lekar finns så många parametrar som kan vara fel att det blir svårare med slutsatser. Finns så mycket teorier om varför inte deras fjärilar vårdar (min teorier tex). Nu tycker jag att smurfmats får göra ciklidvärlden en insats och börja mäta ganska snart innan värdena ändras. Kan gå fort i 60 liter. Då mister vi en del av nyttan.

                      Lycka till med din nästa kull också. Fyll gärna på med lite kortfattade teorier så finns det kvar här. Jag kommer väcka tråden lite då och då tills vi rett ut mysteriet
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      • Lucas_magi
                        • June 2005
                        • 159

                        #12
                        Ursprungligen postat av sme_h
                        Ingen här som lyckats?

                        Jag har lyckats! Mitt första par fjärilar klarade att få yngel efter andra leken dom hade. Det va i ett 74 L akvarium där dom fick gå själva, jag tog ut malen och tetrorna när dom ade lagt ägg lite försiktigt.
                        Där hade jag sen ett 30-tal små yngel men jag va tvungen att resa bort så det blev inget vattenbyte, men ett yngel blev ca 1,5 cm stort men försvann sen. Fick aldrig se dom då jag va i Kina.

                        Jag letade efter ett par fjärilar som såg ut att va ett par och som va stora och rätt så "biffiga". Dom fick inte leka mer igen efter det för jag var bortrest och hanen dog. Nu har jag precis köpt ett nytt par som håller på att leka men har inte lagt sina ägg än. Dom går i ett 120 L med 14 yngel av okän mix ac levandefödande och 7 kardinaler och en kakadua hona och en ancistrus.

                        Jag har tänkt att köpa till en kakadua hane, ska jag samtidigt köpa en till hona?

                        Mvh Lucas

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          nu ska vi se, första gången jag laddar upp bilder på zoopet!

                          bilderna är dels tagna från kortsidan på akvariet och dels från framsidan. sorry för de lite dåliga bilderna med alger och vattenfläckar, är ju inget fotokar precis
                          Bifogade filer
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            #14
                            wow! jag lyckades med bilderna!
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #15
                              Ursprungligen postat av smurfmats
                              nu ska vi se, första gången jag laddar upp bilder på zoopet!

                              bilderna är dels tagna från kortsidan på akvariet och dels från framsidan. sorry för de lite dåliga bilderna med alger och vattenfläckar, är ju inget fotokar precis
                              Håller tummarna för att du ska lyckas hela vägen

                              För gör du det så är du ganska unik
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...