Fjärilscikliders Yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #31
    ynglena är kvar! matade met liquidfry nyligen. dock märkte inte ynglen av det. hoppas det växer fram några smådjur från maten som det står i papprena. har även försökt mata med artemia men det går lite segt med min odling..
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Lucas_magi
      • June 2005
      • 159

      #32
      Tror ni det blir för mycket med ett par fjäril och 1 kakadua hane och 2 honor i mitt 120 L?

      Mvh Lucas

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #33
        Nä lucas det går säkert bra, se till att ha gott om gömställen bara.
        Gärna så dom kan vara på var sin sida i karet utan o se varann.

        Ang. liquidfry så sist jag matade med det så tryckte jag ut ett par droppar i nån ml vatten och sen sög jag upp det med en liten pipett och tryckte ut i karet över ynglen och då käka dom det.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Lucas_magi
          • June 2005
          • 159

          #34
          Jag kan ju också meddela att mina fjärilar precis nu hålle på att lägga en fin äggkaka på en rot i akvariet.

          Jag har inrätt karet så att 2 rötter delar in karet i 3 delar. Vänstersidan är det 2 kokosnötter i var sitt hörn nästan intill rutan och växter, mitten är kal och kommer att läggas löv i mitten är tänkt och höger sidan är det en sten intill rutan och roten som avgränsar ifrån mitten och många växter.

          Eftersom min mitt är kal, vad ska jag göra för att dom inte ska behöva se varrandra då? Just nu blir det bara lite bråk mellan kakadua honan och fjärilarna när kakaduan kommer över halva akvariet eller när fjärilarna kommer över till andra halvan av akvariet där kakaduan håller hus. Dom överträder inte varandras sidor så mycket, och bråk blir det inte mycket förutom lite jagande men kakaduan är ju lite osmart och nyfiken så den simmer gärna över till andra sidan och kollar vad som händer.


          Mvh Lucas

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #35
            KH på 4 verkar räcka alltså. pH verkar inte vara lika kritiskt. Noterat!

            Hur mycket osmos/destillerat behövs för att få ner kH8 till 4? Är det logaritmiskt eller räcker 50-50?
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #36
              vet du hur det funkar med seras kH-test? räknas första droppen man häller i som färgar vattnet blått? för i såna fall är alltså mitt kH nere på tre.
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #37
                update: ynglen lever fortf. samma procedur som i går morse. honan jagade bort hanen i början. efter nån timme så fick han vara med och skydda svärmen. fattar inte varför. nån annan med liknande erfarenhet?

                matat med artemia och liquidfry. såg idag att det var massa smådjur i karet. kul att det funkar!
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #38
                  Gött kul att det funkar och att dom tar hand om sina små ju.
                  Jag har ett vf fjärilspar som lekt ett par gånger men dom går ju i 720 tanken med 100 andra fiskar och får inte möjlighet att jaga bort dom andra när dom lekt.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #39
                    Underbart att de fortfarande lever!

                    Klanta dig inte med en så enkel sak som vattenbyten nu, med den frekventa matningen du behöver ha behöver du byta vatten betydligt mycket oftare, bara så du tänker på det
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #40
                      drd: ja tack för tipset om maten!

                      sultanen: jo jag vet, men kruxet med mitt lekkar är att det är ett heltäckande täckglas (ej uppdelat) så det blir ett bök att byta vatten. vill ju inte skrämma dem, men o andra sidan kan dem ju lika gärna dö av dålig vattenkvalitet... kanske räcker om jag bara suger upp vattnet genom hålet på glaset där jag matar... bra att du påminde mig!
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • sme_h
                        • November 2003
                        • 625

                        #41
                        Byte lite varje dag med en slang. Går väl fort i ditt kar.

                        Hade du nattbelysning? Jag har en liten julgransslinga (LED) längs hela akvariumet (innuti rampen vid rören) som ger svag månskensbelysning. Den är på dygnet runt och det funkar riktigt bra. Har ju 2 A.borellii-honor som vallar yngel sedan innan jul samt en med rom. En hona kan ha övergett sina nu men de var ju stora och knappt yngel längre så de kanske lever ändå. I stora akvarium får man ju problem när man ska försöka rikta nattbelysningen efter där de befinner sig hela tiden. Sen på morgonen när man tänder så har de ofta simmat ut i mörkret ändå.

                        Under natten när ena vaktade under ljuset och den andra dök upp i mörkret blev den attackerad. Hann den in i ljuset så fick den (oftast hanen) vara med. Mina scalarer var kanske lika dina fjärilar i detta avseende.
                        Senast redigerad av sme_h; 11 January 2009, 14:00.
                        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #42
                          jag fortsätter väl uppdatera! (kanske ska starta en egen tråd om det om det blir för ot?)

                          Hursom, ynglena lever vidare. matade innan jag drog till jobbet vid halv sex tiden och så fort jag kom hem vid 15. har läst till mig och fått tipset av kaj att mata med liten mat. viss artemia kan de käka, men inte all. vissa artemiaindivider är nog för stora. bra då att jag har liquidfry som jag blandar med. ska åka och köpa mikromask imorgon tänkte jag.

                          gjorde idag första vb:et med. tog av klockan på sughäverten och sög upp 10 l vatten. jäkla smidigt! sen tillbaka med fräscht vatten som fått stå i två dagar.
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            #43
                            sme H: ja så kanske det är med avseende på belysningen. jag har släckt min ramp och kör med en lampa som jag tycker ger behagligt och dämpat sken. och jag satt och studerade dem imorse och det var som du säger. kom inte hanen in i skenet så blev han jagad..
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

                              #44
                              Underbar läsning, skitroligt att det funkar så bra för dem!
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                              Kommentar

                              • smurfmats
                                • February 2003
                                • 3538

                                #45
                                nu har jag matat dem igen. vet inte hur mycket man ska mata dem egentligen. hittar ingen fakta om det. jag kör lite på känsla!

                                följer tipset om vb:en med. ska till affären och köpa vattenberedningsmedel imorgon så jag får bort kloraminet i vattnet när jag ska byta..
                                tråden om fjärilars lek!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...