Fjärilscikliders Yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #91
    Jag tror jag har skrivit hundratals gånger om Fjärilsciklider från "förr i tiden" - alltså för styvt 30 år sedan och mer - och det är ganska kul att Kjell alltid tycker att mitt "förr i tiden" var för ett par månader sedan!
    Men iallafall, på den tiden var Fjärilarna - enligt min uppfattning - lite robustare, med en något högre främre kroppsform, något avsmalnande bakåt - man ser ändå hyfsat många av den här lite "råare" typen även idag.
    Jag hade en hel del Fjärilsciklider i "sällskapskar" - där det kunde vara ganska knasiga blandningar på fiskar - guramis, några tetror, en mal, några svärdbärare o.s.v. De Fjärilar som lekte och drog fram en svärm yngel brukade oftast klara detta riktigt bra - men yngelsvärmens utseende skiljde sig åt om man jämför med de vanliga paletterna och zebracikliderna, som ganska länge har bra koll på ynglen upp i storlek. Fjärilarnas svärmar blev ofta ganska glesa och ynglen stack iväg åt olika håll - mycket påminnande om A. viejita och A. hongsloi och deras sätt att hålla sina yngel - tajt i början, för att senare nästan nonchalera ynglen, till synes, helt.
    Jag drog aldrig upp några yngel för att spara dom eller sälja - men visst fanns det yngel som klarade sig och blev stora. Detta var, som sagt, "förr i tiden", innan digitala bild/filmkameror...

    Kommentar

    • Big_Sal
      • March 2008
      • 470

      #92
      Finns en hel del videos på fjärilars yngelvård på Youtube... Här är en som drar upp lite yngel också om man kollar på hans andra videos...

      They were in a 5 gallon breeding tank.The one in the front attacking camera was the male, while the female stayed in the back watching.
      //Salle

      Kommentar

      Arbetssätt...