Fjärilscikliders Yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HannaB
    • March 2005
    • 53

    #76
    Nu var det iofs ett par veckor sedan någon skrev i denna tråden, men jag kan ju försöka liva upp den.
    Jag har för närvarande två akvarier med fjärilar, varav ett är på 112l. Det är inrett med finkornig rådasand, boklöv, lite växter stenar och en modul med filterkuber och cirkulationspump. För ungefär en månad sedan kläcktes en hög med yngel. Det gick bra i början, men efter ett tag blev honan våldsamt aggresiv mot hanen. Han fick bara stå i ett hörn bakom en sten, och rörde han sig så lite som några centimeter så var hon på honom direkt. Efter två dagar och ett rivsår så flyttade jag hanen till ett eget akvarium.
    Honan tog då hans ensam om ynglena, och idag är det ungefär 15 stycken kvar. Många har nog gått förlorade pga att jag har mycket i skolan och varit bortrest, och därför inte kunnat byta vatten så ofta, det har blivit en gång per 1½ vecka ungefär. De är nu ca 7mm stora. De käkar artemia (fast min har börjat kläcka jättedåligt.. och jag har inte råd med ny) och de flesta får i sig cyklops.

    Tror ni fortfarande att det finns risk för att honan äter upp ynglena?
    När tror ni att jag kan släppa tillbaka hanen? Han verkar inte vidare nöjd över sitt ensamma akvarium..
    Vad finns det mer för smått som man kan mata ynglena med?

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #77
      Jag har aldrig någonsin haft ciklider som ätit ungarna efter de att äggen kläckts. Inte ens under tiden de inte kan simma. De dör nog av nåt annat såsom matbrist, dåligt vatten etc. Däremot när de slutar vårda efer några veckor så vet jag inte om hon attackerar dem om akvariet är litet men hon ska inte äta dom iaf...

      Finns liquifry att mata med i lite olika storlekar men du kan också köpa färdigkläckt artemia så slipper du förlita dig på kläckningen. Börjar de bli närmare 1cm kan du köpa frysta bosmider också.
      Fjärilar bråkar rätt ofta vid lek men testa att ha i någon mindre farlig fisk. Gärna ytlevande växtätande så den håller sig borta. Tror de har instinkt att jag bort något under leken.

      Smurfmats: Skriv gära på i denna tråd du med så håller vi informationen samlad.

      Lycka till!
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #78
        då så, då fortsätter jag med mina iaktagelser från mina kar...

        i lekkaret så har mina fjärilar idag lagt sin 4:e omgång med ägg. hoppas att de klarar sig, gör de det så ska jag ta och suga upp lite yngel och ha dem i ett 15 l kar med samma vatten som lekkaret. dvs jag ska byta vatten med det gamla lekkaret... på så sätt borde vattenvärdena inte ändras hos ynglena. sen är frågan om det inte blir svårare att utfodra ynglena om föräldrarna inte håller dem samlade i en svärm..?

        sen så lekte det andra fjärilsparet som går i sällskapskaret igår... dessa har bara lekt en gång tidigare och det precis efter jag släppt ner dem. sen dess har honan varit ointsresserad av hanens påtryckningar och tyvärr fått känna på hans deseperation genom att bli jagad i karet. dock har jag nu ändrat layouten i karet i förra veckan så nu har jag mer grenar i karet samt två svärdplantor. detta gjorde att hanen inte hade full kontroll på karet och honan har fått klarare färgare och nu har de alltså lekt bakom en av svärdplantorna på ett boklöv... ett plus i detta kar är att jag nu ersatt ancistrusarna med ottosar så det borde bli bättre på romrövarfronten, dock har jag kardinaltetror i karet så vi får se om de kan skydda rommen. hur är corydoras på romfronten? har nämligen 5 st C. sodalis i det karet...

        updates lär komma...
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • HannaB
          • March 2005
          • 53

          #79
          sme h: Tack för tipsen! Detta är andra leken för dessa fjärilar, och första gången så åt föräldrarna upp ynglen. Denna gången verkar det däremot gå vägen. Vet inte om det fortfarande är 15 stycken eftersom de inte håller ihop i ett stim längre, men jag har iaf inte sett honan äta några.
          Liquifry använde jag när de var lite mindre, men jag vet inte.. tycker det verkar smutsa ner så mycket. Nu får de cyklops, ska försöka få tag i bosmider också. Nykläckt artemia har jag aldrig sett på någon affär, men det verkar omständigt att åka och köpa ny artemia varje dag, och inte direkt billigare än att köpa nya artemia-ägg.
          Jag hadr gärna haft någon liten tetra också, men akvariet ingår i ett projekt jag har, så jag kan tyvärr inte ändra miljön mitt i.

          smurfmats: spännande med två lekar samtidigt! ska du suga upp hela kullen, eller bara några stycken, och låta föräldrarna försöka ta hand om resten?

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #80
            Ursprungligen postat av HannaB
            [B]Nykläckt artemia har jag aldrig sett på någon affär, men det verkar omständigt att åka och köpa ny artemia varje dag, och inte direkt billigare än att köpa nya artemia-ägg.
            Man köper en liten glasburk full med nykläckt artemia. Kostade kanske 50-100 och det räcker hur länge som helst. Däremot blir den gammal på några veckor så jag fryste in resten när de var klara. Fyllde några vanliga sugrör med smeten så jag slippe tina burken varje gång jag får yngel. Mina Kurvciklidyngel äter av det från sugrören även om det verkar lite frystorkat nu.

            Mats:
            Hur går det?
            Jag har mina kurvciklider med ungar under bladen vid själkarna under min skog med Crypto (se till höger på mitt akvarium på zoonen). Inte många tetror törs simma in där under mörkret så det får vara helt ifred nu. Testa om du har problem med tetror.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #81
              Köpte fjärilar för ett par dagar sedan, förhoppningsvis skall de para ut sig fint så jag kan få ett lekpar, föräldrarna är tydligen mycket bra yngelvårdare och dessa var då alltså uppodlade på det sättet
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • Big_Sal
                • March 2008
                • 470

                #82
                Ursprungligen postat av HannaB
                sme h: Tack för tipsen! Detta är andra leken för dessa fjärilar, och första gången så åt föräldrarna upp ynglen. Denna gången verkar det däremot gå vägen. Vet inte om det fortfarande är 15 stycken eftersom de inte håller ihop i ett stim längre, men jag har iaf inte sett honan äta några.
                Hur går det? Lever de fortfarande? Lite bilder hade vatt super!
                //Salle

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #83
                  oj, länge sen jag skrev här!

                  rommen i sällskapskaret försvann ganska fort..

                  i lekkaret så kläcktes rommen, inte så många yngel som det tidigare varit. jag misstänkte att min hona fått HiH-sjukan så därför beslöt jag mig för att suga upp de yngel som fanns. har nu ca 20 yngel simmandes i en tio l balja där jag byter ca 25% varje dag med gammalt vatten från lekkaret. matar på med mikromask vilket jag tycker är superbt! de överlever längre i sötvatten än artemia tex så de har tillgång till levande föda nästan hela tiden!

                  nu ser det ut som honan klarar sig ifrån HiH. Verkar som det var ett sår... så jag är glad!
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • HannaB
                    • March 2005
                    • 53

                    #84
                    Tyvärr är ynglena borta nu Vet inte om det var honan som åt upp dem eller om jag tagit dåligt hand om dom.. har varit lite mycket i skolan.
                    Har därför släppt tillbaka hanen hos honan igen. Ett jäkla bråk var det i början, hanen var på honan som var underlägsen, men stod sig i några dagar. Han är fortfarande elak, och hon verkar ha gett sig lite. Ibland färgar hon ut bra, ibland är hon blek.

                    Försökte ta några foton medan det fanns yngel, men det gick inte så bra. På första bilden här kan man (förhoppningsvis) se små prickar. De andra två är ifrån när hanen precis hade blivit tillbakasläppt.





                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #85
                      hanna: otroligt vackra fjärilar!!
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • Sumpan
                        • December 2008
                        • 238

                        #86
                        Jag tror på mycket löv i akvariumet. Och det är nog också bra att ha flera hotbilder så de har något att göra istället för att äta upp rom/ägg.

                        Det är nu 24 timmar sen rommen lades och äggen ligger kvar, dock så kan de ha minskat en aning i antal fast är inte säker, det kan vara kardinalerna som nallat av dem, är det dummt att ha kardinaltetror i samma kar?

                        Hanen har i princip vaktat rommen i ett helt dygn nu och ligger en bit över rommen och fläktar med fenorna medans honan är ute och simmar men hon kommer tillbaka och kollar läget samt jagar bort ett par kardinaler som kommit för nära.

                        Sen att ha en tex svärdplanta brevid platsen där man gjort ordning för äggläggning verkar vara populärt.

                        Har mjukt vatten, surt och brunt. 26 grader, matar med artemia och flingfoder, mycket blad och rötter på botten samt växter.

                        Håller tummarna på att äggen ska ligga kvar nu i ett dygn till, och ett till och sen?
                        200L Asien
                        56L
                        27L

                        Kommentar

                        • Vimsa
                          • November 2008
                          • 768

                          #87
                          Har inte läst igenom hela tråden (ännu), ville bara ställa ett par frågor.

                          Har ett lekpar fjärilsciklider, som i nuläget har rom. Har svårt att tänka mig att de lyckas få yngel ens en gång, men utifall att.

                          Är det ett måste att ha tex. artemia eller cyklops eller något annat pyttefoder? Det går inte bara att finfördela flingor riktigt ordentligt?

                          Hur länge dröjer det innan rommen kläcks?

                          Går det att håva upp yngeln efter någon vecka och sätta dem i en vanlig yngelkasse och mata med typ finfördelat flingfoder + räkmix?

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            #88
                            I den här tråden var det dött för tillfället

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #89
                              Tänkte bara höra om NÅN NÅNSIN har haft fjärilar som tagit hand om en kull ända till de kunde klara sig själva?

                              Jag har nämligen tittat på filmer på vilda fjärilar, och börjat fundera om de kanske inte vårdar yngel mer än tills de precis är frisimmande i naturen heller.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • Sultanen
                                • January 2008
                                • 2457

                                #90
                                Ursprungligen postat av Azur
                                Tänkte bara höra om NÅN NÅNSIN har haft fjärilar som tagit hand om en kull ända till de kunde klara sig själva?

                                Jag har nämligen tittat på filmer på vilda fjärilar, och börjat fundera om de kanske inte vårdar yngel mer än tills de precis är frisimmande i naturen heller.
                                Har också haft den funderingen, men vet att det finns en del som haft fjärilar som dragit upp kullen till hyfsad storlek i alla fall, har tyvärr ingen länk såhär på rak arm men som sagt tror jag faktiskt att när de i akvarium käkar upp ynglen är det kanske i naturen då de klipper banden till dem, i naturen kan de simma bort men i ett kar är de alltid nära varandra och då blir de käk istället

                                [EDIT]
                                GRATTIS till inlägg 10.000 Azur!!
                                300L Räkkar
                                400L Växtakvarium
                                220L Saltvatten - Under uppstart
                                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...