Fjärilscikliders Yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #61
    Ursprungligen postat av smurfmats
    o så uppdaterar jag igen!

    samma fjärilar som lekte förra gången har nu lekt igen. denna gång på ett annat boklöv! får se vad som händer...
    Håller tummarna här. Var jättespännande att följa förra vändan ju.
    Min zoon

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #62
      tackar för tummhållningen!

      ska snart åka till jobbet och rommen är kvar. bara att hoppas!
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #63
        Följer med spänning, men har tyvärr inte några kloka råd att posta till dig
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #64
          Kul Smurfmats! införskaffa ett lite hot (kanske en guppyhane?)

          Generellt råd om fjärilar. Ha varmt. Sänkte temperaturen från 28 till 25-26 för nån vecka sedan. Nu ha en dött och de andra fått svamp (När de fick svamp förra gången höjde jag temp och de blev friska). Kan vara temperaturen som är för låg när de dör? Kanske detta som gett dem rykte om att vara känsliga. Eftersom högre temperaturer gör det svårare att hålla rent vatten så blir det ju i praktiken aldrig lätt att hålla dem.

          Fiffig slutsats?
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Axelsson
            • August 2006
            • 136

            #65
            Jag köpte 1+1 fjärilsciklid i måndags och idag (torsdag) såg jag att mina fjärilar lagt massa ägg på en svärdsplantas långa och breda blad Jag har lite av en skog med svärdsplantor och en del rötter i mitt 160liters kar men även en öppen simmaryta och de verkar trivas mina två fjärilar går just nu tillsammans med fyra stycken Octocinclus och en liten Ancistrus.

            Jag har 26°C och ett pH på cirka 7 i karet, mkt växter som sagt, finkornig vit sand, en del rötter och ganska lugn vattencirkulation. Karet har varit igång ca 3månader nu!

            PS. Jag glömde nämna att min hane vaktar äggen väldigt trofast, han jagar även bort honan hela tiden, hon får inte vara i närheten av äggen!

            Hur länge dröjer det innan äggen kläcks?
            Kan man mata ynglen med mini-granulat foder?
            Hur skall man göra för att ynglen inte skall bli uppätna?
            Senast redigerad av Axelsson; 22 January 2009, 18:12.

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #66
              härligt axelsson! det svåraste är som sagt att få ynglen att kläckas. för det krävs ett lågt kH(troligen, vi är inte säkra ännu) så mät kH med

              detta är saxat från artbeskrivningen :

              Larverna kläcks efter ca. 2-3 dygn då ynglen flyttas till en grävd grop, efter ca 6-7 dagar är ynglen frisimmande.

              jag matade mina yngel med liquidfry och mikronematoder och även artemia. det funkade bra. har ingen aning om mikrogranulat men enligt kaj (här på zoopet) och artikeln som det hänvisas till hela tiden så har f-yngel väldigt små munnar och kräver mat i liten storlek.

              hur du ska skydda ynglen? med en ancistrus i karet så borde du nog tänka på hur du ska skydda rommen men skämt o sido. malar käkar gärna rom och det kan vara svårt att klara rommen med såna i karet men det kan säkert gå! lycka till!
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #67
                en update från norrköpings fjärilar då... trodde att rommen blivit uppkäkad men idag såg jag en ny svärm med yngel! trodde jag verkligen inte att de skulle kunna lösa det med så korta mellanrum mellan lekarna!

                nu är frågan om jag ska ta upp några yngel och ha i nån yngelkasse eller om jag ska lita på att föräldrarna klarar sig denna gången. lite borde dem väl lärt sig!
                Senast redigerad av smurfmats; 25 January 2009, 11:25.
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #68
                  ytterligare update.. smeh du får säga till om jag ska starta en egen tråd om mina fjärilar som leker så kan vi diskutera yngelvården här istället..

                  hur som, andra yngelsvärmen lever fortf. har bestämt mig för att låta föräldrarna ta hand om ynglena hela tiden. honan är idag den som är bortmotad av hanen. märkligt... men jag ska fixa in en platy imorgon som får agera hot. de borde väl inte käka ynglena om föräldrarna vaktar?
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • Uddaveka
                    • June 2007
                    • 431

                    #69
                    Igår la mina fjärils ciklider ägg!
                    ~Love animals~
                    Kramar Sofia
                    160l, 100l, 54l, 40l

                    Kommentar

                    • cecilienne
                      • February 2007
                      • 282

                      #70
                      Smurfmats: Hoppas att du får yngel denna gång! En riktig Norrköpingssåpa detta. Väldigt spännade!

                      Själv har jag köpt mina första Kakaduaciklider. Ett par är det. Men nu blir jag så sugen på fjärilar också. Jag har ett 200-liters akvarium och den är 120cm långt, alltså "wide screen". Skulle det funka med dessa två arter ihop? Vill inte riskera för mycket bråk och stress.

                      Alternativet är annars ett par Kakduahonor till, eller kanske bara låta det vara som det är.

                      Men huuu vad sugen jag blev på fjärilar! Jag hade ett fjärilspar för länge sedan, och de fick små yngel. Men på ett par dagar var det borta, antagligen uppätna.

                      Kommentar

                      • smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

                        #71
                        sista updaten om mina fjärilar i denna tråden, sen så kommer jag trol bara posta i min blog här på zoopet hur det går med mina yngel.

                        nåväl, min andra svärm med yngel gick samma öde till mötes som den första. jag tror att de blev lika gamla som den första kullen innan föräldrana gick bananas! samma beteende innan med. honan jagar bort hanen från svärmen eller tvärtom. aldrig båda som vårdar samtidigt. detta skedde alltså efter några dagar. i början var de tillsammans och skötte ynglen jättebra...

                        nåväl, nu har jag sett att det ligger nya romkron på ett nytt löv. bara hoppas att de klarar sig denna gången. då tror jag att jag ska fånga upp ett gäng och ha i en yngelkasse i samma kar. kruxet kan då kanske vara att föräldrana blir konstiga i huvudet om deras yngel ligger nära dem utan att de kan plocka tillbaka dem till sin egen svärm... tankar om det?

                        som sagt, är ni intresserade av mina yngels väl och ve så kolla in min blog from now on!

                        aelva: såg att du fått svar på dina frågor i en annan tråd så jag svara dem inte här

                        uddevka: kul! hur har det gått för dem?
                        tråden om fjärilars lek!

                        Kommentar

                        • Nitra98
                          • June 2005
                          • 1987

                          #72
                          Ursprungligen postat av smurfmats
                          nåväl, nu har jag sett att det ligger nya romkron på ett nytt löv. bara hoppas att de klarar sig denna gången. då tror jag att jag ska fånga upp ett gäng och ha i en yngelkasse i samma kar. kruxet kan då kanske vara att föräldrana blir konstiga i huvudet om deras yngel ligger nära dem utan att de kan plocka tillbaka dem till sin egen svärm... tankar om det?
                          Om jag ska gissa vilt (och något alternativ finns inte, har ingen aning ) så tippar jag att föräldrarna blir jättestressade om du har en del yngel i yngelkasse i samma kar. Om jag var du skulle jag hellre flytta några yngel till annat kar så föräldrarna inte ser dem.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            #73
                            mm, tänkte med på det men vill inte lägga ner yngel (som trol. är mer känsliga än vuxna fiskar) i ett kar med andra vattenvärden... även fast kH och pH är lika och nitriten är i botten så vet man ju inte. eller ska jag våga chansa..? vet ju inte om de kommer leka mer...
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • cecilienne
                              • February 2007
                              • 282

                              #74
                              Vaddå, ger fjärilspar upp sina lekar efter ett tag, eller hur brukar det fungera?

                              Kommentar

                              • smurfmats
                                • February 2003
                                • 3538

                                #75
                                nej det har jag inte sagt

                                men det finns ju andra faktorer som spelar in om de leker mer eller inte. ex humör (har aldrig sett några fjärilar som leker lika ofta som mina (och lyckas få upp yngel)), de kan dö (är ju trots allt kortlivade) etc etc

                                (väldigt många paranteser(men det är en parantes!))
                                tråden om fjärilars lek!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...