Fjärilscikliders Yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #46
    Gött som tusan att det går bra ju, det är så mycket mer för ens hobby än om dom bara skulle käkat upp ynglen.
    Grattis, hoppas dom går att få upp i säljbar storlek oxå.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #47
      vågade fram med kameran. om det är svårt att fota vuxna fiskar så är det ännu svårare med yngel. 50 liv som voill åt olika håll. tog det bästa koret jag fick. och igen, lite repor, vattenfläckar och alger men det får ni ta!
      Klicka på bilden för större version

Namn: P1030635.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,3 KB
ID: 2104449
      de andra små prickarna som flyter runt är artemia. magarna på ynglen är alldeles oranga, torde väl vara uppkäkad artemia?
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #48
        Riktigt kul. Skulle va kul och se om de kommer vårda nästa kull också. Är det omgivning mm kanske det inte är helt säkert. När du haft ett par lyckade kullar kanske du skulle kunna testa att ändra lite parametrar. Leka gör de ju i alla vatten. Finns en del teorier jag läst i ciklidbladet om att nå humusämnen kan krävas för att de ska känna att ynglen har en chans.

        Har du haft karet igång länge?
        Vad är det för sand du har?
        tvättad?
        Vad för blad har du i?
        käkar ynglena på dem?
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #49
          jag hoppas denna kulle klarar sig, sen får man se om de vill leka igen
          känner mig som en hönsmamma om ynglen nu. upp vid kvart i fem på morgonen och tända ljuset försiktigt och se om ynglen är kvar. sen fort hem efter jobbet o kolla igen!

          update: ynglen lever på bra. dock så har pappan tagit över vårdandet nu i kväll. honan är lite färglös och håller sig i skymundan. märkligt par det här!

          en av två artemiaodlingar blev konstig denna gång så nu har jag inget käk till morgondagen!! vilket betyder att jag måste fixa mikromask imorgon!

          smeh: karet har varit igång i ca ett halvår. först med de 5 amanoräkorna och sen efter hand med fjräilarna. köpte 4 stycken på valvet och släppte i dem i karet för att se om de parade ut sig. efter några dagar tyckte jag att det var ganska tydligt vilka som var dominanta och dessa fick vara kvar medan de andra paret fick åka upp en våning till andra karet.

          sanden kommer jag inte ihåg vad den hette tyvärr. köpte den för många år sedan i kalmar. japp, sanden är tvättad (det kommer jag ihåg, vilket hästgöra!!)

          bladen är boklöv som jag plockat. hittade tillslut en bok i närheten av norrköping som jag har plockat ca 4 ica kassar med löv i från. ynglena pickar lite på bladen i bland, men det ser inte ut som de äter på dem.

          hur har det gått för er andra och era fjärilar?
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #50
            jahopp, så var denna saga slut! kollade till dem för någon timme sen och lyckades inte hitta någon. hanen som tidigare vaktat svärmen simmade nu planlöst runt i karet... surt sa räven!!!

            testade nitriten i karet och det såg bra ut. förstår inte varför de blir uppätna (mest troligt?!) då de käkade bra och växte mycket... detta hände ju förra gången med när jag lyckades få yngel. de försvann efter nån vecka!!!
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #51
              fortsätter väl att skriva i tråden! tänkte slänga upp en bild på karet, nu när rommen är borta... skenet är inte det bästa. lysröret har pajat så därför har jag bara ett vanligt vitt sken. boklöv, svarta stenar (gillar dessa skarpt!), en störrerot och en ekgren är inredningen.

              Klicka på bilden för större version

Namn: P1030640.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,6 KB
ID: 2104527

              längst ner till höger i karet lade förlädrarna rommen.


              Klicka på bilden för större version

Namn: P1030639.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,9 KB
ID: 2104528

              honan är som ni ser redan röd om buken. hoppas på att de snart är igång igen. jag matar med mygglarver nu för att få dem i stämning!

              inga andra updates från andra fjärilar?
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #52
                Synd. Testa stoppa ned något (någon) de kan jaga till nästa kull. Brukar hålla sams bättre då och så stimulerar de vaktandet. Kommer inte på exakt vad som skulle passa bäst nu men andra kanske har ideer. Oavsett vad så kommer troligen några yngel bli mat men det kan vara värt detta. De har ju sälla problem att hålla ögonen på ett enstaka hot så alltför illa lär det ju inte bli.

                Näe, jag tror jag behöver testa med mjukare vatten jag innan det blir nåt hos mig. Vad finns i SERA:s kH-minus? Skule vilja kolla hos nån grossist om man kan få det till 1/10 av priset där.
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • Uddaveka
                  • June 2007
                  • 431

                  #53
                  hejsan
                  Jag har precis (igår) köpt mina första fjärilsciklider! Det är ett par som går tillsammans med 2 äppelsnäckor i ett kar på 54l. Just nu innerhåller karet bara engensl sjösten och växter. Jag har en stor rot som ligger i blöt som ska i snart (om dom inte blir för stressade av det). Jag tänkte också gå ut och hitta löv.

                  Jag hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite och ställer några frågor..

                  vilka sortes löv kan man ha? Ska dom kokas först?
                  Vilken innredning bör dom ha?
                  Hur märker man att lek är på g?
                  Vilket foder föredrar dom?

                  Jag hade tänkt att försöka mig på att föda upp några så alla råd emmotages tacksamt.
                  ~Love animals~
                  Kramar Sofia
                  160l, 100l, 54l, 40l

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #54
                    ja ett hot borde införskaffas. vet som sagt inte heller vad för firre som det skulle vara...?

                    uddevaka: kul! välkommen till tråden!

                    se om jag kan svara på dina frågor.
                    jag kör med boklöv, kan vara svårt att hitta löv nu men det kanske går. annars kan man köra på eklöv med har jag för mig. men jag gillar boklöv mest. tror azur här på forumet har kört med lönnlöv men det kan jag ha drömt med.. jag kokar dem innan jag stoppar i dem, detta då jag tycker de sjunker bättre i karet då.

                    flata stenar vill de ha så de kan lägga rommen på. annars funkar de med löv (som jag hade rom på) eller blad från växter. sen kan du köra lite rötter och växter som du själv vill.

                    lek ser du när honan blir kanllröd på buken. när det är riktigt nära så kommer äggläggningsröret ut på honon. ser ut som en vit mask ung..

                    jag kör med torrfoder, cyklops och svarta mygglarver. svarta mygg ska trigga dem så det kör jag mycket på när jag vill ha dem i "the mood"

                    fjärilar är som du kanske märkt riktigt svåra att få yngel av. rom har många lyckats få men att få yngel av dem är svårare (själv har jag lyckats 2 ggr av många hundra försök.)

                    en artikel som har postats här tar upp detta problem och det ser ut som hårdheten på vattnet spelar en avgörande roll. fjärilarna vill ha ett mjukt vatten och pH:t verkar spelar mindre roll...

                    lycka till och fråga om det är nåt annat!
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #55
                      om du kollar på mitt sista kort ser du en hona som är röd om buken..
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • Uddaveka
                        • June 2007
                        • 431

                        #56
                        Tack för dina svar smurfmats!!
                        Jag är så glad över mina små fjärilar, dom är så söta!! Verkar dock vara väldigt stressade. Om någon vecka eller så tänkte jag att jag skulle sätta i den där roten, ev. med en javaormbunde påsatt. Och så ska jag åka en sväng till akvariumaffären och inhandla några små skifferplattor och silikona ihop till en grotta.. Löv kommer i när jag fixat det. Men vill som sagt inte stressa dom. Ska köpa något sorts frysfoder också. Vilken sort är bäst??
                        Och hur ska jag göra när jag ska lägga i roten och det? Ska jag fånga upp dom och lägga dom i en hink medans jag donar med akvariummet? Eller är det bättre om dom är kvar i??

                        Vill att dom ska må jättebra!!
                        ~Love animals~
                        Kramar Sofia
                        160l, 100l, 54l, 40l

                        Kommentar

                        • Marsipulami
                          • September 2008
                          • 203

                          #57
                          Grottor verkar de inte bry sig om, mina lägger rakt på sanden (rådasand 2-3 mm). De nobbar stenarna också =)

                          Kommentar

                          • PierreS24
                            • January 2009
                            • 80

                            #58
                            Dem är ju substratruvare som i regel leker öppet utan några grottor etc, det vill dem mest ha sen så deras bebisar kan gömma sig.

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #59
                              uddevaka: precis som tidgare skrivit o så kopierar jag in mitt tidgare svar till dig

                              flata stenar vill de ha så de kan lägga rommen på.

                              dvs de behöver inte grottor...

                              frysta svarta mygg är bäst enligt min mening..

                              lycka till
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              • smurfmats
                                • February 2003
                                • 3538

                                #60
                                o så uppdaterar jag igen!

                                samma fjärilar som lekte förra gången har nu lekt igen. denna gång på ett annat boklöv! får se vad som händer...
                                tråden om fjärilars lek!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...