Fjärilscikliders Yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #16
    hehe tack för tummhållningarna!

    är så osäker, vill verkligen att de ska lyckas att dra upp dem själva men i andra vågskålen ligger att det skulle vara så roligt att få yngel och det känns osäkert om nån av föräldrarna skulle få ett ryck och gå yngelbanzaii!
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #17
      Ursprungligen postat av smurfmats
      hehe tack för tummhållningarna!

      är så osäker, vill verkligen att de ska lyckas att dra upp dem själva men i andra vågskålen ligger att det skulle vara så roligt att få yngel och det känns osäkert om nån av föräldrarna skulle få ett ryck och gå yngelbanzaii!
      Plocka ut hälften, det var ju ett rejält stimm!
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #18
        Vågar man störa föräldrarna genom att göra en såpass drastisk grej? Dessutom så brukar väl fjärilarna ge upp vaktandet om de tycker att de har för lite yngel att ta hand om, det blir liksom inte lönsamt då.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #19
          Ursprungligen postat av Lucas_magi
          Jag har lyckats! Mitt första par fjärilar klarade att få yngel efter andra leken dom hade. Det va i ett 74 L akvarium där dom fick gå själva, jag tog ut malen och tetrorna när dom ade lagt ägg lite försiktigt.
          Där hade jag sen ett 30-tal små yngel men jag va tvungen att resa bort så det blev inget vattenbyte, men ett yngel blev ca 1,5 cm stort men försvann sen. Fick aldrig se dom då jag va i Kina.

          Jag letade efter ett par fjärilar som såg ut att va ett par och som va stora och rätt så "biffiga". Dom fick inte leka mer igen efter det för jag var bortrest och hanen dog. Nu har jag precis köpt ett nytt par som håller på att leka men har inte lagt sina ägg än. Dom går i ett 120 L med 14 yngel av okän mix ac levandefödande och 7 kardinaler och en kakadua hona och en ancistrus.

          Jag har tänkt att köpa till en kakadua hane, ska jag samtidigt köpa en till hona?

          Mvh Lucas
          Vad har du för vattenvärden hos dig? kolla gärna kH/dH hos kommunen om du inte vet.

          Vad gäller kakaduor så funkar dom ofta som ett par om man har ett par. Harembeteende kommer om man har flera. Min kakaduahane vallade yngel. Detta har ingen annan av mina apisto gjort.

          Smurfmats:
          Verkar vara ett stort gäng! grattis! Inget fel på de bilderna...
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #20
            Tycker allt vi kan få ännu fler bilder! Vill se tydligare hur pass många det faktiskt är!
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #21
              jo jag är också osäker om jag ska störa dem nu, känns som att det är mer "rätt" att låta föräldrarna ta hand om dem.

              sultanen: nej, nu tar jag inga fler bilder på ett tag. vill inte störa dem mer än nödvändigt. yngelsvärmen är ganska stor ja, säkert ett 50 tal yngel. imponerande av föräldarna att hålla koll på dem. ska försöka ta pH och kH imorgon, samt en helbild på karet...
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #22
                Problemet är att de små svälter oftast ihjäl sedan när kullen blir för liten så städar föräldrarna upp resten. De nykläckta har outvecklade munnar och behöver mycket smått foder. Infusorier gäller, annars måste man jobba på det. En odlare i Halland drog upp två kullar på 900 respektive 700 små på artemia. Men då satte han artemia som kläcktes i tvåtimmars intervalller för att de inte skulle bli för stora.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #23
                  herregud vad mycket artemia han måste satt igång! låter ju ite speciellt ingivande...

                  update från karet: ynglen har klarat natten, låg och sov när jag tände hos dem. honan jagar iväg hanen som har fått tappat mycket färg. vet inte hur jag ska göra här. hon har ju koll på ynglena och hämtar in dem och så... men hanen ligger i ett hörn livrädd för supermorsan!
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #24
                    uppdaterar igen (bra för min egen skull med). hanen är accepterad av honan igen. båda håller koll på svärmen. vart ju lite tokigt då jag inte visste att ynglena klarat sig så därför kom ju odlingen av artemia lite efter.. bara hoppas de kan hitta nåt ätbart i karet. har ju en drös med löv i karet så nån lite infusorie kanske det finns?
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #25
                      Du kan ju köpa fryst nykläckt artemia oxå som dom kanske skulle kunna käka redan, eller så finns det ju liquidfry eller liknande yngelmat.
                      Kan ju ta en pipett och ta upp maten i och spruta ut över hela stimmet.
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

                        #26
                        bra ide där drd! ska nog fixa det!

                        ynglena lever fortf. båda föräldrarna vaktar svärmen. var nere på akvarievalvet och köpte kH och nitrittest. fick även med mig nykläckt artemia!! mycket bra affär måste jag säga!

                        har nu mätt kH och pH. i karet är det pH 7.6 (lite konstigt då jag har torv och rötter i karet) samt ett kH på 4. kranvattnet har samma kH. så vad ger detta för hårdhet? om man tittar på artikeln från http://www.aquatic-hobbyist.com/prof...mbreeding.html så står det ju

                        To spur spawning, a conductivity level of approximately 50-250 US (hardness 25-125ppm) is ideal, though some captive specimens may spawn at a slightly higher TDS

                        nån som har nån bra formel till detta?
                        tråden om fjärilars lek!

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #27
                          Ursprungligen postat av drd
                          Du kan ju köpa fryst nykläckt artemia oxå som dom kanske skulle kunna käka redan, eller så finns det ju liquidfry eller liknande yngelmat.
                          Kan ju ta en pipett och ta upp maten i och spruta ut över hela stimmet.

                          hur är liquidfry? är det fryst eller torkat? antar att det är nåt litet djur?
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • aronman
                            • October 2008
                            • 79

                            #28
                            Ursprungligen postat av smurfmats
                            hur är liquidfry? är det fryst eller torkat? antar att det är nåt litet djur?
                            Det är en flytande mjölkatig vätska.

                            Lycka till med ynglen!

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #29
                              aha! nu är det iaf inhandlat på drd:s inrådan!

                              tänkte på detta med kH. använde seras test med droppar. räknas första droppen? för i såna fall hade jag ett kH på tre. och kranvattnet har samma.
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              • Lucas_magi
                                • June 2005
                                • 159

                                #30
                                Jag hade bara såna stickor som jag testade med, men jag hade (har för mig) ett PH runt 6,5 och hårdheten i vattned va 3, eller mindre minns inte riktigt.

                                Mvh Lucas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...