Kakadua-rom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Term
    • September 2008
    • 54

    Kakadua-rom?

    Köpte ett par Kakadua "super orange" i förrgår. Idag såg jag att honan höll på att gräva ut en håla under en sten samt att hon simmade efter hanen en del och lade sig på sidan. Nu tycker jag mig kunna se små korn i taket under stenen (det går att se in, jag har inte lyft på stenen).

    Tidigare i veckan lekte mina ganska nyinköpta Adolfo-pansarmalar, deras romkorn var betydligt större än de korn jag ser i taket på kakaduans grop. Är kakadua-rom ganska liten eller är det så enkelt att det är sandkorn jag ser som fastnat i taket. Sanden brukar släppa när man rör stenarna så det borde inte vara sand. Kornen är beiga precis som sanden men jag tycker de ser rundare ut. Honan verkar åtminstone vakta kornen, hoppas hon kan hålla ancistrusarna stången...

    En annan fråga, hur ska man lyckas mata honan? Hon verkar inte vilja lämna hålan i första taget.
  • Term
    • September 2008
    • 54

    #2
    Hålla ancistrus stången var honan inte särskilt vass på, nu ligger en av dem under stenen och suger i sig. Har skrämt bort honom ett par gånger men han kommer bara tillbaka, trist. Kakadua-hanen verkar ganska ointresserad men det är väl normalt för arten.

    Är det lättare för honan att försvara en kokosnötsgrotta eller en kruk-grotta?

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Synd att ancistrusen åt upp rommen. Hur stor är din ancistrus?

      Kommentar

      • Term
        • September 2008
        • 54

        #4
        Den är väl 6-7 cm. Haft den i två månader, har vuxit säkert 1 cm på den tiden.

        Malarna har varit där flera gånger och käkat men nu har jag till slut tagit stenen med de ca 15 äggen som är kvar och lagt i mitt mini-kar med corydoras-äggen. Ska se om jag kan fixa något sätt att skydda den mot malarna i det vanliga akvariet imorgon, någon form av avskärmningsanordning eller liknande.

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Ancistrus är förjävliga. Finns mycket bättre alternativ som äter alger. Pga de problem du nämner så kör jag alltid med otocinclus istället. Hade borellii och ancistrus tidigare. De la rom i en liten plastkruka där ancistrus inte kom in. Däremot känner de doft eller nåt för en höll sig i närheten och på krukan hela tiden. Tror stressen och slagsmålen (ancistrus oberörd) fick borelli att strunta i rommen så det blev inget iaf. Annars har alla mina borellii genom åren alltid vårdat sin avkomma. Yngel hela tiden nu tex även om de inte klarar sig speciellt länge..

          Inte heller scalarerna jag hade i mitt 720 i våras orkade hålla ancistrus borta. Så nån ancistrus kommer jag inte att äga igen....
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Term
            • September 2008
            • 54

            #6
            Överväger helt klart att försöka byta in mina ancistrus mot otocinclus, inte för att jag direkt har ambitioner att odla i nån större skala utan mest för att jag är blödig och känner med fisken vars rom blir uppäten.

            Hur är de siamesiska algätarna, lämnar de romen i fred?

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              De är snälla. Blir väldigt stora däremot. Håller man scalarer eller discus är de klart bra. Man behöver inte lika många för effekt heller. Till enbart dvärgciklider känns ottisar bäst tycker jag. Vill man att cikliderna ska ha möjligheten att gå med yngel så är ett ottis-stim snygga att ha som komplement då man inte bör ha allt för många tetror
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • Peter1904
                • February 2003
                • 1079

                #8
                Tror ni att Apistos klarar av att värja sig mot mindre ancistrusar på 4-5 cm?

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  Ja de funkar men de växer fort
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    #10
                    Har precis startat uppfödning av ancistrusar igen så tanken är att släppa i några på tillväxt i apistokaret och sedan byta ut dom mot nya småttingar när dom börjar bli för stora.

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Odlar du så lär det ju bli en del jakt med håven när de växer upp.. Gissar att du kan ha dem från ett par cm till 5-6 cm. Är de alltför många så kan de få svårt efter 4-5cm beroende på hur stora kakaduorna är och hur romen placeras. Yngel tror jag inte att de tar men det vet jag ärligt talat inte. Hade kakaduor med yngel med en ancistrus på 6-7cm i 200 liter 2003. Var lite stressande men hanen lyckades jaga iväg den och ynglen blev kvar
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      Arbetssätt...