starta akvarium

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nile
    • March 2008
    • 85

    starta akvarium

    Jag har ett 150 liters akvarium som jag snart ska starta upp. Jag tänkte ha ancistrus och zebra botior, utöver det vill jag gärna ha någon sorts dvärg ciklid. Vilka sorter skulle passa att ha i mitt 150 liters tillsammans med de fiskarna? Vill gärna ha någon sort som inte blir så stor och är lite färgglad.

    Sedan undrar jag över mitt pH som ligger på ca 7,7 fungerar det med så högt om man vill hålla dvärg ciklider?

    Sedan vill jag även gärna ha någon mera sorts fisk om det får plats, vad finns det för sorter som passar med dvärg ciklidern, kan man ha någon mindre sort av barb eller rasbora?

    Äter dvärg cikliderna något speciellt, tänkte börja ge fryst artemia annars så ger jag mina andra fiskar: räkmix, cyklops, granulater, wafers (både med spirulina och för köttätare), flingfoder (vanliga och för växtätare) och grönsaker.
  • fishking
    • August 2007
    • 80

    #2
    Tycker att du kan skippa zebrabotian och kanske sikta in dig på någon corydoras. Har du kollat på någon sån? Så att du kanske kan få lite mer biotopriktigt.

    Dvärgciklider är det många som har skaffat nu. Det finns mycket bilder på internet, fast alla är ju såklart inte så vanliga i affären.

    Stimmfisk. finns ju dom vanliga neon, kardinaltetra. Guppy.

    Jag hade satsat på 1.2 dvärgciklid kanske två arter om dom inte liknar varandra ett dugg. sen 7-10 corydoras, tänk på att sanden ska vara slät. sen kanske guppy som får lätt yngel och sedan blir en del levande foder.
    Senast redigerad av fishking; 06 December 2008, 01:01. Anledning: Tillägg
    Hare bra!

    Kommentar

    • nile
      • March 2008
      • 85

      #3
      Jag gillar verkligen zebra botia tycker att de är välldigt coola. Är pansarmalarna bra på att hålla rent i akvariet från matrester? Japp fin sand ska jag ha.

      Hur mycket kan man ha i ett 150l utan att det blir för trångt? Får det plats både 2 olika sorters dvärgciklider och ett stim tetror?

      Blir inte mitt pH ett problem för ciklidern?

      Kommentar

      • nesseman
        • December 2007
        • 362

        #4
        Pansarmalar är expert på att hålla rent i sanden..skaffar du ett stim an det så får du heller aldrig en tråkig stund...dom simmar omkring som galna..: )

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Kategorin heter - Amerikanska ciklider - och trådskaparen efterlyste också tips på sådana ciklider.
          Så håll er till "ämnet" för denna kategori.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Men han frågade ju själv en följdfråga sen, då måste vi ju få svara på den?

            Ni ska inte vara så petiga här på zoopet, är det bättre att han skapar en tråd till, så hela forumet översvämmas med trådar bara för sakens skull?
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • nile
              • March 2008
              • 85

              #7
              Tack för svaren! Ska nog köpa ett stim pansarmalar iaf istället för botierna . Men jag undrar fortfarande över om mitt pH är för högt och vad man bör ge cikliderna att äta och vilka sorter som är bra nybörjar dvärgciklider. Om man ska ha två sorter kan man ha vilka som helst tillsammans?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Men han frågade ju själv en följdfråga sen, då måste vi ju få svara på den?

                Ni ska inte vara så petiga här på zoopet, är det bättre att han skapar en tråd till, så hela forumet översvämmas med trådar bara för sakens skull?
                Nej, det finns ingen anledning till att skapa flera trådar eftersom det finns kategorier där man kan diskutera allt (Projekt + mitt första akvarium), eller flera olika typer av fiskar (Mix fisk).
                Man skulle naturligtvis helt kunna strunta i att ha kategorier och alla trådar mixas i en himla röra, men nu har vi här valt att dela upp det hela för att göra det mer lättöverskådligt och då får man följa dom reglerna

                Jag låser tråden eftersom det uppenbarligen inte ens är trådskaparens syfte att enbart prata om amerikanska ciklider.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...