Hur får man dvärgcikliderna att äta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Hur får man dvärgcikliderna att äta?

    Jag har fått ett problem sedan jag bytte bottenmaterial från fin sand till grus. Mina bolivianska fjärilsciklider får knappt i sig någon mat längre. Tidigare brukade de plocka sådant som åkte ner på botten och la sig ovanpå sandtäcket, men nu verkar de inte se maten- inte ens de delade pansarmaltabletterna som ligger fullt åtkomligt på gruset och som de åt innan jag bytte botten. Hur äter era dvärgciklider? Simmar de upp och tar mat som de andra fiskarna? Mina gör det ibland när det är artemia, men de får ändå i sig ytterst lite eftersom de är så timida och inte tar för sig ordentligt i konkurrensen. Kan det i detta avseende spela någon roll om man har bolivianska fjärilsciklider eller nyckelhålsciklider?
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Jag har alltid smält frysmaten i lite vatten och hällt i 2-3 stötar så maten sprids ganska mycket i vattnet. Precis så mycket att det mesta hinner ätas upp. På så vis får alla fiskar lika mycket mat.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Testa fryst cyklops. Cyklops seglar runt ett bra tag och de flesta dvärgciklider har svårt att låta bli en smaskig köttbit som simmar förbi nosen på dem
      Våra Apistogramma Agazissii snappade åt sig maten om den råkade komma framför dem men jagade aldrig efter föda.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Tack för tipsen! Men jag kan ju inte mata med frysfoder varje dag, då blir det nog för tungt för de andra fiskarna......

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Björken
          Tack för tipsen! Men jag kan ju inte mata med frysfoder varje dag, då blir det nog för tungt för de andra fiskarna......
          De klarar sig alldeles utmärkt genom att äta 2-3 dagar i veckan .. Övriga dagar kan du mata med vad du vill.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          Arbetssätt...