Hur länge med förälder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    Hur länge med förälder?

    mina blåciklider har nu en massa frisimmande yngel å de är jättekul men hur länge går de med föräldrarna? har flyttat över dom till eget kar när äggen kläcktes för en vecka sen, när kan man flytta tillbaka "mamman" till stora karet? finns risk hon äter upp dom om hon är kvar? dvs när klarar ynglen sig på egen hand?
    MammaMia
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    En månad kan nog föräldrarna gå med ynglen utan problem.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • fredrik_4044
      • September 2008
      • 65

      #3
      lånar tråden litegrann

      har oxå flyttat över ca hälften av mina frisimmade yngel till ett 60l kar
      vill behålla dom o se hur dom artar sig dom blir gärna mat åt dom andra fiskarna i karet annars( vet det tyvärr efter 1a kullen) ...
      dom andra är fortfarande kvar i mitt "stora" kar på ca 225l med både mamma o pappa ska se om några klarar sig hoppas det då föräldrarna blivit mkt mer duktigare på att vakta dom + att jag gjort mer gömställen osv men svårt att hålla reda på ca 100 st som bara vill iväg o kolla in resten av karet =)
      ville inte flytta över mamman o alla yngel då jag anser att risken är stor att det blir storbråk med dom andra cikliderna (olika arter)när revir o så måste ordnas återigen...

      hur går det för dina yngel doppingen?

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        mina yngel mår utmärkt! de är iett eget kar med mamman å simmar runt i hela karet,pappan fick komma tillbaka till stora karet för nåra dar sen men han har redan uppvaktat en annan hona å nu har hon lagt ägg men de får vara kvar så de lär ju bli mat åt de övriga olika glupska ciklider man kan ju inte spara alla för i nuläget har jag väl räddat undan ca 50-75st svårt att räkna,alla lägger ägg nu metallpansarn har jag nu 39 2cm yngel av ancistrusen har ett gäng samt då blåcikliderna å elfenbenarna åxo jättekul ju, men vad elfenbenarna har grävt ur grottan de är snart på bottenglaset ca 5 cm under grottan ser kul ut med allt grus de spottar ut i en hög
        MammaMia

        Kommentar

        • fredrik_4044
          • September 2008
          • 65

          #5
          härligt jag har baby boom hos mig med mina juveler lägger dom med.. men som sagt det blir ju ca 200 ägg åt gången o alla kan ju inte sparas om man inte odlar såklart...
          men kul är det för är ju ett tecken på att alla arter trivs =)

          Kommentar

          Arbetssätt...