Allt ni vet om Blåciklider!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Allt ni vet om Blåciklider!

    Hej!
    Jag vill veta alla era egna erfarenheter av blåciklid!

    Jag vill inte ha länkar till sidor, utan vill höra era egna erfarenheter. Från lek, sällskap, foder, om de äter växter, hur akvariumet ser ut, osv?
    Tillbaks efter paus.
  • fredrik_4044
    • September 2008
    • 65

    #2
    jag har haft mitt par i ca 2 veckor nu i ett kar på 225L har dom med 1 par juweler, 2guramis, 6 platys, 3 silver mollys och 6black mollys
    dom lekte redan efter 3e dagen tyvärr blev ynglen uppätna efter ca 5 dagar..
    och tro det eller ej det va inte dom större fiskarna som gjorde det utan mollysarna (black) cikliderna såg dom inte som ett hot utan dom fick simma fritt in i deras "bo" o ta för sig efter ett tag så förstod dom vad som hände men då var det för sent
    mina blå ciklider lekte igen ca 3 dagar efter "ätandet" så väldigt lättlekta

    i karet har jag massor rötter en javaormbunke större sten + lite delar av takpannor även spelkulor.. java mossa och lite andra växter

    foder får dom både frys, pellets och fling dom äter av det mesta verkar inte va kräsna alls

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      hej! har haft mina 4 blåciklider ett par månader, första gången de hade ägg som blev yngel åts de upp, av vilka vet jag ej men har åxo elfenbensciklider å sebraciklder där samt en platy, det är ett 250 lit, de är nu 7-10 cm blir ju upp till ca 20 cm så de blir lekmogna tidigt, lekt igen nu de la äggen på ett blad å vaktade till max när de kläcktes för ca en vecka sen flyttade de ynglen till ett cementrör å passat noga, har dock flyttat paret med yngel till ett eget kar så förhoppningsvis klarar en del sig de börjar nu simma lite mer fritt men de vaktas av föräldrarna, vid flytten la jag röret med yngel i en burk så det var vattenfyllt å föräldrarna simmade åxo in i lådan så var det bara att flytta över till nya karet, med vatten taget från det första. de äter allt salladsblad bara försvinner, pellets flingfoder algtabl har flera stora rötter,samt grottor men de har elfenbenen tagit,så har jag schiffersten å kalksten(var då den tillsattes leken satte igång på flera arter samtidigt)
      MammaMia

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Lättlekta, kan funka att ha i sällskapskar(dock får inte medinvånarna vara i neontetra storlek).
        De gräver en del när de leker, väldigt bra yngelvårdare.
        De godtar samtliga foder på marknaden och är inte direkt kräsna av sig.
        Dock så bör man ge dem variationsrikt foder.
        Leker med fördel på skifferstenar, drivved.

        Själv har jag flera VF av denna ciklid och de leker konstant.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • almost_jocke
          • January 2008
          • 228

          #5
          Leker...

          Jag började min karriär med 2st eldbukar och 2st Blå ciklider! snart 1 år sedan (=

          och efter typ 1 vecka med blå ciklidernaså har dom 4-5cm långa lagt sina första ägg....... och sedan dess har det vart full rulle!! dom leker alltid! bra yngel vårdare är dom. de hade ägg nu när jag skulle plantera nya växter i burken och jag kom lite för nära och den var framme och högg.. skulle säkert slåss till döden för sina ägg/yngel. de är alltid fredliga annars men när dom har ägg så kan det bli att halva akvariet är deras ett tag.. men annars snäll. men när det behövs så backar dom inte för något!!

          en mycket rolig ciklid enligt mig!!

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Jag har lyckats prägla mina blå till viss del.
            Låtit ynglena växa upp med neontetror eller små arter.

            Vid vuxen storlek så skiter de i samma arter.

            Är den ända arten som jag fått det att funka bra med.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            Arbetssätt...