Skalare attackerar varandra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    Skalare attackerar varandra

    Mitt par har lagt ägg för andra gången. Första kulen blev uppäten av andra fiskar när de blev frisimmande. Det var nog bra då jag hade ingen mat åt dem ändå.
    Nu har jag artemiaägg, köpte "i fall" och har lyckats med kläckning.

    Men igår blev det nya ägg hos skalarer. Allt gick precis som sist. Andra fiskar blev bortjagade till platsen under filtret. Och paret fläktar ägg, lägger några till etc.
    Idag under lunchtiden tittade jag till dem och allt var okej. Men i kväll fått jag panik – honan har rivna fenor och massor av små sår på kroppen. Hanens mun ser ut att vara uppriven, en liten hudfläck sticker upp i mungipan.

    Har de angripit varandra? Varför gör de så? Blev de stressade av nåt?

    Bör jag vänta och se hur det utvecklas eller kan jag göra nåt? Flytta bort honan/hanen? Jag vill inte att de ska skada varandra.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De kanske inte kommer överens, eller så kanske nå´t har stört dem. Jag hade ett par för ett antal år se´n, som kom överens bra, och vaktade sina yngel. Honan dog, och jag köpte en ny. Det dröjde länge innan de lekte, när de väl gjorde det, gick det bra till en början, men när ynglen var nästan frisimmande, så blev hanen attackerad av honan, och han fick rejäla rispor, och trasiga fenor, och ynglen försvann. Min teori är att de helt enkelt inte kom överens. Hanen visade ju tillsammans med den första honan att han kunde vakta ynglen.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      Trist
      jag ska avvaka med mina och se vad framtiden kommermed

      Idag äggen var kvar men paret har inte vaktat de lika bra som tidigare.
      Tetrorna fick komma i närheten, så där 5 cm ifrån bladet med alla ägg.

      Paret verkar inte bråka mer så det kanske ordnar sig.
      Men jaghittade en död corydoras i kväll
      Denkanske blev uppstressad av skalarerna?

      Kommentar

      Arbetssätt...