Vilka fiskar ska man ha

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nallemannen 3
    • October 2008
    • 154

    Vilka fiskar ska man ha

    Jag har ett 54 l och undrar villka fiskar man kan ha tillsammans med två skalarer
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Ursprungligen postat av Nallemannen 3
    Jag har ett 54 l och undrar villka fiskar man kan ha tillsammans med två skalarer
    54 L är alldeles för litet för skalarerna
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • criiillee
      • August 2008
      • 34

      #3
      säger som ovan. så skippa skalarerna och köp något mindre.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Istället tycker jag du kan ha 2 st Kakadua ciklider (intressant yngelvård), 4-5 kuhlii ålar (Äter från bottnen, coola), och några "Otocinclus vittatus" som städar upp algerna åt dig.
        Senast redigerad av JojjeN; 25 November 2008, 19:00.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Jag skulle skippat paletterna oxå, om dom inte får gå helt ensama så är det lite litet med 54 liter.
          Däremot en kakadua eller någon annan dvärgciklid kanske.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • Nallemannen 3
            • October 2008
            • 154

            #6
            Jag vet det kanske är för litet men jag fick med dom när jsg köpte karet och dom trivs för dom lägger rom

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av Nallemannen 3
              Jag vet det kanske är för litet men jag fick med dom när jsg köpte karet och dom trivs för dom lägger rom
              Dem trivs inte för att de lägger rom.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av Nallemannen 3
                Jag vet det kanske är för litet men jag fick med dom när jsg köpte karet och dom trivs för dom lägger rom
                Jämför det såhär:

                Om du och din flicvän/pojkvän skulle bli inlåsta i en bur resten av era liv, som de sista på jorden (Tror ni iaf), skulle inte ni försöka föröka er då, trots att ni inte mår särskilt bra?

                Och jämför med

                Om ni i buren skulle få mat, skulle ni inte äta ändå, även om ni inte trivdes?

                __

                Ta det inte personligt, men såna försvarskommentarer är ganska idiotiska.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Långås
                  • December 2005
                  • 1368

                  #9
                  Nu tar vi kanske och taggar ner lite...

                  Visst är det så att 54 liter är på tok för litet för scalarer. Men detta visste säkerligen inte du när du köpte dem. Nu när du vet är det bästa att gå tillbaks till din handlare och kräva att han tar tillbaks dom eftersom han gjort ett medvetet fel. Detta givet att han visste att du skulle köpa fisk till ett 54 liter.

                  Sedan tar du dig lite tid och kikar runt bland artbeskrivningarn och hittar dina favoriter som passar i ett 54l akvarium. Sen är det givetvis också bra att ventilera dina ideer här i forumet.

                  Lycka till i fortsättningen!
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av Långås
                    Nu tar vi kanske och taggar ner lite...

                    Visst är det så att 54 liter är på tok för litet för scalarer. Men detta visste säkerligen inte du när du köpte dem. Nu när du vet är det bästa att gå tillbaks till din handlare och kräva att han tar tillbaks dom eftersom han gjort ett medvetet fel. Detta givet att han visste att du skulle köpa fisk till ett 54 liter.

                    Sedan tar du dig lite tid och kikar runt bland artbeskrivningarn och hittar dina favoriter som passar i ett 54l akvarium. Sen är det givetvis också bra att ventilera dina ideer här i forumet.

                    Lycka till i fortsättningen!
                    Jag tog det så ner taggat jag kunde, du skulle se vad jag egentligen velat skriva.

                    Han hade ju tydligen köpt begagnat och fått med fisken.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Tamarind
                      • February 2008
                      • 482

                      #11
                      Instämmer givetvis med övriga att 54 liter är på tok för litet för skalarer, men för att svara på din fråga: Du kan nog inte ha någon enda fisk däri tillsammans med skalarerna... Alla fiskar som är lämpliga i ditt akvarium skulle bli jagade och stressade av skalarerna då det inte finns tillräckligt med plats och det är ju inte så roligt. Då är det väl bättre/roligare/finare att ge skalarerna till djuraffären eller om du känner någon med stort akvarium, och istället kunna välja fritt mellan alla de vackra små fiskar som skulle må jättebra hos dej? Det tycker jag låter som bästa lösningen både för dej och skalarerna!

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        #12
                        Det går att ha scalarer i ett 54 tillsammans med andra mindre fiskar utan att de stressas något märkbart. Inte sen sagt att det är varken optimalt eller att rekommendera..
                        Tycker du ska göra som ovanstående talare nämner:lämna in de i närmsta affär så kanske du kan byta till dig några andra fiskar.

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • Långås
                          • December 2005
                          • 1368

                          #13
                          Ursprungligen postat av NIC
                          Det går att ha scalarer i ett 54 tillsammans med andra mindre fiskar utan att de stressas något märkbart. Inte sen sagt att det är varken optimalt eller att rekommendera.
                          Jag tror att du har fel. Dom kommer aldrig att kunna växa ut normalt eller ha någon som helst normalt beteende i ett så litet akvarium. Och jag tror att de blir stressade av det.


                          Ursprungligen postat av NIC
                          Tycker du ska göra som ovanstående talare nämner:lämna in de i närmsta affär så kanske du kan byta till dig några andra fiskar.
                          Ja, jag missade helt att han köpt allt i ett, men detta är en god idé!
                          Mvh Peter

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            #14
                            Ursprungligen postat av Långås
                            Jag tror att du har fel. Dom kommer aldrig att kunna växa ut normalt eller ha någon som helst normalt beteende i ett så litet akvarium. Och jag tror att de blir stressade av det.



                            Ja, jag missade helt att han köpt allt i ett, men detta är en god idé!
                            Har själv haft, (innan jag visste bättre) 2 scalarer, (ca 10 cm) i ett 54 liters med svärdbärare och ett tag också några små silverhajar.
                            Scalarerna växte och växte och höll sig oftast för sig själv. Numera är scalarerna ca. 15 cm eller mer och går i ett 225 liters och har perfekta fenor, inte krokiga eller nånting.
                            Såklart ska man ju inte prova "bara för att det skulle kunna gå", jag har säkert haft bra med tur, so don't try this at home!
                            Ett 54 liters är väl runt 60 långt har jag för mig.., så på längden är det inte sådär jättekrisigt, det är snarare höjden som ställer till det. Fenorna utvecklas bäst i ett 50 cm's kar eller ännu hellre, högre än det.
                            Som sagt, jag har haft tur att mina inte fått deformerade fenor.

                            OT.
                            En annan fråga jag funderat över ett tag ang. scalarer och höjden på kar..
                            Jag har ett gäng scalarkids i ett kar som är 45 högt, när/i vilken storlek skulle de kunna ta skada tillväxtmässigt i ett lågt kar?
                            Mina är bara ca 3 cm höga än sålänge, men jag undrar om 5 cm (upp till 50 cm) har så himla stor betydelse egentligen.

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            • Nallemannen 3
                              • October 2008
                              • 154

                              #15
                              Jag har ingen flickvän jag är bara 12 år och i böckerna står det att dom får rom om dom trivs
                              Senast redigerad av Nallemannen 3; 27 November 2008, 18:40.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...