Zebraciklid terror!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Nej, det stämmer - zebror passar definitivt inte i ett vanligt sällskapskar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #17
      Finns optioner på dessa också.

      Själv har jag lyckats hur bra som helst med enstaka eller mindre lekpar tillsammans med mollys, guppy, guramis.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • Bordusius
        • October 2008
        • 108

        #18
        Kan någon säga om en stor papegojciklid skulle fungera med två zebraciklider?
        I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #19
          Kan gå eller inte.
          Papegojcikliden kan faktiskt ha gener från zebra och de brukar kunna stoppa mot zebrans attacker.

          Dock får man tänka på att storfisk = slöstartad o inte lika snabb i vändningarna.

          Har faktiskt haft zebrapar tillsammans med dovii en gång i tiden o zebrorna stod på sig bra trots att doviin var ca 20 cm större
          Likaså umbreferia(tror det stavas så) hade fullt stohej mot zebrorna.

          Dock så kan nog sägas att när hanarna från de båda nämnda arterna tröttnade rejält så slog de ihjäl honan av sin egna art o sen så gav den sig på zebrorna o då förstod man att zebracikliden är rena rama lunchlådan för dessa.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • almost_jocke
            • January 2008
            • 228

            #20
            ska säga att zebrorna är med guldsömmen och eldbukarna nu och detta verkar funka skitbra! iaf de två första dagarna. hoppas det fortsätter så

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #21
              Bra, zebra, guld har ungefär samma temprament(zebrarna är oftast mindre dock o mera ettriga), eldbuken brukar om den har en viss storlek kunna försvara sig relativt bra.

              Så lycka till!
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • Bordusius
                • October 2008
                • 108

                #22
                Ursprungligen postat av ciklidcollector
                Kan gå eller inte.
                Papegojcikliden kan faktiskt ha gener från zebra och de brukar kunna stoppa mot zebrans attacker.

                Dock får man tänka på att storfisk = slöstartad o inte lika snabb i vändningarna.

                Har faktiskt haft zebrapar tillsammans med dovii en gång i tiden o zebrorna stod på sig bra trots att doviin var ca 20 cm större
                Likaså umbreferia(tror det stavas så) hade fullt stohej mot zebrorna.

                Dock så kan nog sägas att när hanarna från de båda nämnda arterna tröttnade rejält så slog de ihjäl honan av sin egna art o sen så gav den sig på zebrorna o då förstod man att zebracikliden är rena rama lunchlådan för dessa.
                Ang att arterna ger sej på honorna, jag har två zebraciklider och en segelfensmal i ett 250 kar (bara dom tre)just nu och har ett litet problem med att zebra hannen hela tiden jagar runt honan som är mycket mindre. Hon ser lite sliten ut så jag funderar på om det du säger inte skulle hända om jag la till en stor papegojciklid ikaret. Hon skulle bli sönderstressad och dö till slut. Synd att det ska bli sånna effekter. Man ser henne nästan inte för hon ligger o gömmer sej hela tiden så det enda man ser i karet är en stor manl som slurpar i sej alger för glatta livet och EN zebra hanne i mitten på karet som stirra ut på en
                I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                Kommentar

                • Bordusius
                  • October 2008
                  • 108

                  #23
                  Ursprungligen postat av ciklidcollector
                  Bra, zebra, guld har ungefär samma temprament(zebrarna är oftast mindre dock o mera ettriga), eldbuken brukar om den har en viss storlek kunna försvara sig relativt bra.

                  Så lycka till!
                  Va nice att du nämnde guld ciklid. Läste lite om den och tittade på bilder o dom var ju fin fina krabater. Vet du vart man kan få tag på dom och vad dom kostar. Jag hade tänkt att ha något med klara färger (gulaktiga) i karet med mina zebror och om det är som du säger så skulle ju ett par Guld ciklider fungera med zebror
                  I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #24
                    Jo vart man hittar dessa guldsöm som jag menade så brukar de finnas att få tag på ganska frekvent.
                    Guldsöm o zebra funkar bra detta eftersom de är relativt lika revir hävdande.
                    Dock så brukar bara guldsöms hanen vid vuxen storlek efter lek bara lojt simma runt i karet o jaga ibland. vilket betyder att honan ofta får försvara sina yngel själv.
                    Bäst är att man köper flera honor till en hane.
                    Då brukar han iallafall titta till varje hona när dessa har ägg o yngel o jaga lite mera.

                    Ska du satsa på en snygg art som dock kräver space så är svartbandad ciklid eller carpintis ett bra alternativ åt zebrorna.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • Bordusius
                      • October 2008
                      • 108

                      #25
                      Nu har jag gjort slag i sak och fixat till mitt mindre 70 kar åt Zebra honan, hon börjar se luggsliten ut och stog o flämtade vid ytan...tills hannen jagade bort henne...som vanligt Nu har hon ett kar för sej själv att ta det lungt i . Måste skaffa fler honor innan jag släpper tillbaka henne till det större karet så hon inte ensam måste stå ut med att bli jagad hela tiden. Kan inte vara nitrit som gör att hon flämtar eftersom hannen inte gör det o malen verkar som vanligt vara i sin egen värld under rötterna. Har tillsatt Aquasafe, ammo lock och stresscoat i lilla karet så nu vore det konstigt om hon inte myser därinne...och medans jag skriver detta så utförskar hon nu sitt nya hem utan att bli jagad..OCH har slutat flämta...tjoho
                      Senast redigerad av Bordusius; 12 November 2008, 12:48.
                      I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                      Kommentar

                      • moi
                        • November 2008
                        • 213

                        #26
                        Ursprungligen postat av almost_jocke
                        har i mitt 250l
                        2st Zebraciklider

                        som går med
                        5 st blå ciklider (3 små)
                        2 hantel ciklider

                        problemet är att Zebracikliderna har hela akvariet för sig själva och alla anndra är på ett hörn typ.
                        och ändå är dom minst i karet! mycket mindre. men dom är kaxiga så det finns inte!!

                        vad ska jag göra för att få lugn o ro i karet?

                        har ett 200l med 1st gulsömm samt ett par Eldbukar.
                        och det är väldigt lugnt i detta kar.
                        kanske skulle kunna ta och ha i zebrorna i detta karet??
                        fast känns trång redan iofs.

                        Hjälp mig!
                        zebra ciklider är agresiva fiskar du skulle ha de med lika tuffa fiskar i det 250 liter om den skulle inte funka möblera om karet nogra gånger om det behövs till det blir lungt i karet och det hoppas jag

                        Kommentar

                        • almost_jocke
                          • January 2008
                          • 228

                          #27
                          det bästa med flytten för mig är att zebrorna är mycket lugnare nu.
                          i förra karet så var dam alltid på någon eller något och förde oreda med sig.

                          den ena var lite kaxig mot guldsömmen ett par gånger men den insåg väll sig besegrad o började tänka på annat.

                          Kommentar

                          • Bordusius
                            • October 2008
                            • 108

                            #28
                            Någon som har några bra tips på hur man ska dela upp ett hörnakvarium så att en revirhävdande hanne inte känner att han måste försvara reviret hela tiden. Har möblerat om några gånger men hannen verkar inte bry sej utan sätter efter honan så fort han får se henne. Hennes tillfälliga lösning är nu en grotta som hannen inte kan komma in i och inte kan se honan i. Tips vore snällt

                            Funderar på att köpa något som kan avgränsa karet från mitten (en vägg) som hindrar hannen från att se andra sidan om han inte simmar över till den sidan dvs.
                            I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                            Kommentar

                            Arbetssätt...