Zebraciklid terror!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • almost_jocke
    • January 2008
    • 228

    Zebraciklid terror!!!

    har i mitt 250l
    2st Zebraciklider

    som går med
    5 st blå ciklider (3 små)
    2 hantel ciklider

    problemet är att Zebracikliderna har hela akvariet för sig själva och alla anndra är på ett hörn typ.
    och ändå är dom minst i karet! mycket mindre. men dom är kaxiga så det finns inte!!

    vad ska jag göra för att få lugn o ro i karet?

    har ett 200l med 1st gulsömm samt ett par Eldbukar.
    och det är väldigt lugnt i detta kar.
    kanske skulle kunna ta och ha i zebrorna i detta karet??
    fast känns trång redan iofs.

    Hjälp mig!
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    jag hade samma problem. ett par zebror i ett 170 liters. de tog över hela karet. sen förökade de sig så snabbt också! lösningen för min del? jag gav bort varenda en!!!
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Zebror är extremt aggressiva vid lek.

      Enda tipset jag har är egentligen att dubbelkolla hur du inrett, och var zebrorna tagit revir. Ha aldrig lämpliga boplatser mitt i akvariet, utan se till att de alltid endast finns vid kortändorna. Ha också nån form av insyns-skydd så fisken inte kan se hela akvariet från sin grotta.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Zebror är extremt aggressiva vid lek.

        Enda tipset jag har är egentligen att dubbelkolla hur du inrett, och var zebrorna tagit revir. Ha aldrig lämpliga boplatser mitt i akvariet, utan se till att de alltid endast finns vid kortändorna. Ha också nån form av insyns-skydd så fisken inte kan se hela akvariet från sin grotta.

        Haha låter som att Zebra cikliderna är som vår sura grannkärring, håller koll på alltihopa från "sin lilla grotta", och sätter skräck i allt hon ser från den.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Placera dem hos guldsömmen o eldbuken du
          Kör själv med den kombon o det funkar bra.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            @ciklidcollector: blir det inte terror när zebrorna leker? Spontant känns det inte som om särskilt eldbuken skulle ha så mycket att sätta emot ett leklystet zebrapar...
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #7
              Nja, då han skrev guldsöm o eldbukspar så tror jag det kan gå ändå.
              Lite tackvare att guldsöm är stridig o eldbuken brukar ju inte bilda par förrens de har lite storlek(har aldrig varit med om att eldbuken bildat par när de varit under 6cm stora).
              Å då har jag haft eldbuk o andra arter ur det släktet i snart 8år med lek av varje art minst 2ggr/år.

              Konstigt nog så har jag varit med om att guldsöms hanen faktiskt kommit tutande o jagat bort zebracikliderna precis vid eldbuks revir, troligtvis för att zebran avger så pass mycket vibrationer vid sin ettrighet i vattnet som guldhanen reagerar på.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av ciklidcollector
                Å då har jag haft eldbuk o andra arter ur det släktet i snart 8år med lek av varje art minst 2ggr/år.
                Har du haft aureus? Erfarenheter?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

                  #9
                  Micke A- ja det har jag haft tills enså där 5veckor sedan då jag dumt nog bytte lekparet mot ett lekpar salvinis och rödskuldrade hantelpar.

                  Hade dem cirka 2år och de levererade några riktigt fina kullar.

                  Är enligt mig en lätt skött ciklid med mera guldaktigt skimmer än elliottin och mera sävligare än båda.
                  Dock har jag råkat ut för att om de får en stor yngelkur så kan vissa yngel av någon anledning stanna i tillväxt o då hjälper inte någe jag testat, varken mera proteinrikföda, konstantvattenbyte, mindre belastning i akvariet, storlek på karet.
                  Oftast så tynar dessa yngel bort eller blir uppätna av sina större syskon.

                  Men ett råd att få lyckad lek och kvalitetsyngel är att mata med högkvalitets räkmix eller musslor o räkor samt gröna ärtor samma mixade samt fishtamin.
                  Detta då föräldrarna kan bygga upp styrka direkt efter äggläggningen för att kunna ta hand om sina yngel senare.

                  Triggning av lek för artern har jag bäst uppnått med oxhjärta, räkor, grönspenat mixat.
                  Dock att tänka på är att man bör ha minst 28grader i karet eftersom oxhjärtat annars gör mer skada än nytta.
                  Sen får man göra ett byte med riktigt kallt vatten, jag använde 8gradigt vatten för lektriggning, dvs 28grader ner till cirka 16grader.
                  Sen höjning till 22grader.
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklidcollector
                    Micke A- ja det har jag haft tills enså där 5veckor sedan då jag dumt nog bytte lekparet mot ett lekpar salvinis och rödskuldrade hantelpar.

                    Hade dem cirka 2år och de levererade några riktigt fina kullar.

                    Är enligt mig en lätt skött ciklid med mera guldaktigt skimmer än elliottin och mera sävligare än båda.
                    Dock har jag råkat ut för att om de får en stor yngelkur så kan vissa yngel av någon anledning stanna i tillväxt o då hjälper inte någe jag testat, varken mera proteinrikföda, konstantvattenbyte, mindre belastning i akvariet, storlek på karet.
                    Oftast så tynar dessa yngel bort eller blir uppätna av sina större syskon.

                    Men ett råd att få lyckad lek och kvalitetsyngel är att mata med högkvalitets räkmix eller musslor o räkor samt gröna ärtor samma mixade samt fishtamin.
                    Detta då föräldrarna kan bygga upp styrka direkt efter äggläggningen för att kunna ta hand om sina yngel senare.

                    Triggning av lek för artern har jag bäst uppnått med oxhjärta, räkor, grönspenat mixat.
                    Dock att tänka på är att man bör ha minst 28grader i karet eftersom oxhjärtat annars gör mer skada än nytta.
                    Sen får man göra ett byte med riktigt kallt vatten, jag använde 8gradigt vatten för lektriggning, dvs 28grader ner till cirka 16grader.
                    Sen höjning till 22grader.
                    Tack för svaret

                    Jag har länge sneglat på guldeldbuken (som den hette i affären där jag köpte den, aureus betyder just guld), då jag har sett riktigt snygga bilder på den, men aldrig sett den i nå´n affär. Men häromsistens fick jag tag i fyra små, ca 3-4 cm. Har dem bl.a med Archocentrus multispinosa, och trots att dessa är några cm större, så blir de bortkörda av aureusarna (förutom det ena multispinosaparet, som har lekt nu). Tycker redan de ser ut att ha vuxit lite, och de två största är i luven på varandra titt som tätt.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bordusius
                      • October 2008
                      • 108

                      #11
                      Ursprungligen postat av almost_jocke
                      har i mitt 250l
                      2st Zebraciklider

                      som går med
                      5 st blå ciklider (3 små)
                      2 hantel ciklider

                      problemet är att Zebracikliderna har hela akvariet för sig själva och alla anndra är på ett hörn typ.
                      och ändå är dom minst i karet! mycket mindre. men dom är kaxiga så det finns inte!!

                      vad ska jag göra för att få lugn o ro i karet?

                      har ett 200l med 1st gulsömm samt ett par Eldbukar.
                      och det är väldigt lugnt i detta kar.
                      kanske skulle kunna ta och ha i zebrorna i detta karet??
                      fast känns trång redan iofs.

                      Hjälp mig!
                      Bytte nyligen ut alla mina andra fiskar till ett zebraciklid par, har bara en 17 cm Segelfensmal i karet nu 250 liters. Hannen är ju på honan hela tiden. Verkar inte vara någon lek för det enda som händer är att hannen jagar honan flera varv tills hon lyckas finta honom bland rötterna. Fast o andra sidan så kan dom ligga bredvid varandra i samma gömställe o det verkar gå bra...börjar undra om hannen inte är extremt religös eller någe, dom brukar ju försöka kuva sina kvinnor :P
                      I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        På vissa låter det som om zebraciklider borde få sin egen "förbjud rottweilertråd" här på zoopet.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Bordusius
                          • October 2008
                          • 108

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          På vissa låter det som om zebraciklider borde få sin egen "förbjud rottweilertråd" här på zoopet.
                          Jag kanske lät lite anti men det var inte riktigt min poäng. Dom e skitkul o titta på. Räcker nästan med dom jag har i hela karet.
                          I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Väldigt vackra ciklider också; enda centralaren jag personligen tycker är snygg. De har fått lite "tråkstämpel" för att de är vanliga och lättodlade bara. Plus då att de har centralamerika-temperament.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Nu har jag själv inga zebraciklider och har heller inga planer på att skaffa några, speciellt inte efter att ha läst artbeskrivningens "Den är en aggressiv och revirhävdande fisk och passar därför inte i ett sällskapsakvarium."
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...