Dvärgciklidernas värld

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsemil
    • June 2008
    • 172

    Dvärgciklidernas värld

    Håller på att starta upp ett SA-kar på 130 liter och planerar lite vad som ska gå i det. Har i flera år varit sugen på att hålla ap-dvärgciklider och tror kanske att det kan bli så, just nu går tre svärdbärare och två ottosar där på inkörning.

    Mina frågor är:
    Vilken av ap-cikliderna är enklast att hålla?
    I butik är kakaduacikliden OTROLIGT mycket billigare än t.ex agazzi trots att kakaduan enligt min bok ska vara svårare att hålla, hur kan det komma sig?
    Eller vad med schackbrädesciklider?

    Har tidigare hållt paletter och nyckelhålsciklider.

    Andra invånare i karet kan nog bli ett tetrastim och ett stim med bilbukar samt säkert några endlers.
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Viejeta 2, mcmasteri, steindachneri.
    Super fina färger, lätta att sälja, ovanliga.

    Inte många som håller dem, ditt tillfälle att bli halvunik
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Ser inte varför Apistogramma cacatuoides skulle vara svårare att hålla, dock brukar de inte leva speciellt länge. Men en förklaring till att de är billigare kan ju vara att de odlas i väldigt stor utsträckning.

      ciklidcollector: Både A. viejita och A. macmasteri får väl ändå ses som väldigt vanliga?

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        #4
        A. viejita och A. macmasteri bör du inte hålla i samma kar dessutom, dom är väldigt nära besläktade och faktum är att många av de fiskar vi ser i butiker som endera sorten faktiskt är hybrider.

        Ska du ha en ball Apisto så satsa på trifasciata, hanarna blir otroligt läckra med sina ryggfenor.

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • larsemil
          • June 2008
          • 172

          #5
          mest vill jag ju ha en som är enkel att hålla. unik är inte så viktigt för mig. att många haft den förut ser jag snarare som en fördel innan jag har blivit pappa akvariekung.

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Fina färger och två olika roliga beteenden - välj Mikrogeophagus ramirezi (Fjärilsciklid) och någon Apistogramma ur macmasteri-gruppen (typ. Ap. macmasteri, Ap. viejita eller Ap. hongsloi). Då får du en ganska fräck blandning som förhoppningsvis ger dig erfarenhet och blodad tand på dvärgciklidernas underbara värld.

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Skägget
              • July 2009
              • 96

              #7
              Vad tror ni om att ha ett par kakadua och ett par viejita i ett 180 liters? Eller blir det för trångt?
              200 liter SA
              180 liter sällskap
              54 liter viejita med vänner
              mp eheim 60 54 liter

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                Fina färger och två olika roliga beteenden - välj Mikrogeophagus ramirezi (Fjärilsciklid) och någon Apistogramma ur macmasteri-gruppen (typ. Ap. macmasteri, Ap. viejita eller Ap. hongsloi). Då får du en ganska fräck blandning som förhoppningsvis ger dig erfarenhet och blodad tand på dvärgciklidernas underbara värld.

                //C
                ...i ett 130-litersakvarium? Då kanske man skall satsa på EN av de arterna till att börja med.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Skägget
                  Vad tror ni om att ha ett par kakadua och ett par viejita i ett 180 liters? Eller blir det för trångt?
                  Finns risk att de slår ihjäl varandra, för de lever väl ändå ganska likartat? Även om de inte slår ihjäl varandra så KAN det bli väl trångt...men det beror på inredningen också....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Håller med tummen, 130l är väldigt litet för två sorters Ap.
                    I mitt 70l ser man hur kakaduorna speciellt med yngel tar över HELA karet. Som tur har man bara 3 rasboras och två (dumma korkade) borneosuckers som inte blir besvärad av kakadua honans skrämsel attacker.

                    Sök vidare på en Ap.sort. speciellt när de färgar ut sig
                    A. viejita som är utfärgad ser riktigt snygga ut
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      A.hoignei är en väldigt snygg art, men kan vara svår att komma över:



                      ....inte lika "flashig" som vissa andra arter, men de har en speciell charm.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Sista bilden ser ut som en Eletric Blue fjärilsciklid som ännu inte färgat av sig.

                        Kakadua hane, som sismmar i mitt 70l kar.
                        Honorna är de snyggaste av alla Ap. tycker jag.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: kakadua3.jpg
Visningar: 2
Storlek: 87,0 KB
ID: 2110980
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          #13
                          Jag hade kakaduor med viejita i ett 420-liters. Nu hade iofs kakaduorna varit i ett tag så viejita-paret blev bortjagade hela tiden, de fick inte vara i fred någonstans i karet. När de växt upp blev det omvända roller. Viejitan känns betydligt tuffare och mina har inga problem med att sno mat från skalarer och nyckelhålsciklider. något kakaduorna inte klarade av och det blev nog deras död till slut. Viejita-paret lever gott fortfarande och nyckelhålsciklider och skalarer får se upp om de kommer för nära.

                          Så viejita skulle jag rekommendera.

                          Kommentar

                          • Skägget
                            • July 2009
                            • 96

                            #14
                            Ursprungligen postat av myslas
                            Jag hade kakaduor med viejita i ett 420-liters. Nu hade iofs kakaduorna varit i ett tag så viejita-paret blev bortjagade hela tiden, de fick inte vara i fred någonstans i karet. När de växt upp blev det omvända roller. Viejitan känns betydligt tuffare och mina har inga problem med att sno mat från skalarer och nyckelhålsciklider. något kakaduorna inte klarade av och det blev nog deras död till slut. Viejita-paret lever gott fortfarande och nyckelhålsciklider och skalarer får se upp om de kommer för nära.

                            Så viejita skulle jag rekommendera.
                            Om du inte lyckades i ett 420 liters så är det ju väldigt vågat att testa med något mindre. Bör kanske komma uppåt 600 för att testa två sorters apistogramma i samma balja?
                            200 liter SA
                            180 liter sällskap
                            54 liter viejita med vänner
                            mp eheim 60 54 liter

                            Kommentar

                            • drd
                              • March 2004
                              • 5586

                              #15
                              Jag har ett par vf fjärilsciklider och ett par kakadueciklider i mitt 720 och det händer att hanarna ryker ihop lite och revirgruffar, både med andra och med varandra
                              ________________________________________________

                              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...