Kakaduaciklid frågor !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Kakaduaciklid frågor !

    Hejsan! Nu ska jag köpa kakaduor till mitt nya 60 liters akvarium. Jag pratade men henne på djuraffären och hon skulle ta hem kakaduor " Röd "
    Su nu undrar jag!

    Vill dem ha någon speciell inredning?
    Hur många kakaduor kan jag ha? Kanske 1 hane och 3 honor?

    Kanske kommer på fler frågor sen Tack i förhand

    Mvh Simon
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    #2
    Ursprungligen postat av Simon--B
    Hejsan! Nu ska jag köpa kakaduor till mitt nya 60 liters akvarium. Jag pratade men henne på djuraffären och hon skulle ta hem kakaduor " Röd "
    Su nu undrar jag!

    Vill dem ha någon speciell inredning?
    Hur många kakaduor kan jag ha? Kanske 1 hane och 3 honor?

    Kanske kommer på fler frågor sen Tack i förhand

    Mvh Simon
    Är det Apistogramma cacatuoides du menar? Så går det bra med 1+3.
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Jaa det är dem jag menar Och vet någon något om inredning till dem ? Mvh SImon

      Kommentar

      • flocki
        • April 2008
        • 273

        #4
        Kika på Zoopets artbeskrivningar. Där är jättebra info om de flesta fiskar.

        Här är länken.

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Okej tack Men brukar kakaduor vara lätt att få yngel På Mvh SImon

          Kommentar

          • matzen
            • February 2004
            • 608

            #6
            Ursprungligen postat av Simon--B
            Okej tack Men brukar kakaduor vara lätt att få yngel På Mvh SImon
            De är lättlekta och är en av få apistogrammaarter som gör det framgångsrikt i neutralt pH. Det är bra om du har många gömställen i form av växtlighet, rötter och grottor. Den äter det mesta i foderväg. Men vill du få den i lekkondition är det bra att ge frusen artemia, mysis, räkmix och liknande.
            To be or not to be a cichlidlover that´s no question

            Kommentar

            • Simon--B
              • May 2008
              • 720

              #7
              Okej tack så mycket Men kan man ha dem tillsammans men kanske 10 neontetror?
              Mvh Simon

              Kommentar

              • Trollsvans
                • November 2007
                • 1118

                #8
                Tänk på att tetror är några av dom snabbaste fiskarna i hela världen OCH beverly hills när det gäller äta yngel.
                En tetra uppehåller föräldrarna, och dom andra gör frukost av ynglen.
                Men visst borde det gå.
                //Troll

                Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                Kommentar

                • Simon--B
                  • May 2008
                  • 720

                  #9
                  Okej men då skippar jag tetror Tack Men finns det något annat liten stimmfisk som går? Mvh Simon

                  Kommentar

                  • matzen
                    • February 2004
                    • 608

                    #10
                    Ursprungligen postat av Simon--B
                    Okej men då skippar jag tetror Tack Men finns det något annat liten stimmfisk som går? Mvh Simon
                    Jag hade brun pennfisk (Nannobrycon eques) En liten fisk som blir 5 cm lång tillsammans med Apistogramma borelli sp "Opal". Jag fick yngel av apistogrammorna och pennfiskarna rörde inte ynglen. Pennfiskarna är ytorienterade och gör att apistogrammorna inte blir skygga eftersom de fungerar som "signalfisk" och varnar vid fara. Är då pennfiskarna lugna så blir apistogrammorna lugna också. Jag hade sex stycken pennfiskar i ett lika stort kar som du har och det fungerade alldeles utmärkt.
                    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #11
                      asså låter inte 1+3 lite mycket i ett 60L om man vill ha yngel :S?
                      jag hade kört 1+2 eller hellre 1+1 för att öka chanserna för yngel,

                      annars tror jag honorna bråkar för mkt..

                      Inredning: finare sand, många grottor (halva kokosnötter är snyggt), mangrove rötter (gärna mkt) och ngn växt (bara en sorts växt, blir snyggast)

                      Kommentar

                      • Simon--B
                        • May 2008
                        • 720

                        #12
                        Ursprungligen postat av matzen
                        Jag hade brun pennfisk (Nannobrycon eques) En liten fisk som blir 5 cm lång tillsammans med Apistogramma borelli sp "Opal". Jag fick yngel av apistogrammorna och pennfiskarna rörde inte ynglen. Pennfiskarna är ytorienterade och gör att apistogrammorna inte blir skygga eftersom de fungerar som "signalfisk" och varnar vid fara. Är då pennfiskarna lugna så blir apistogrammorna lugna också. Jag hade sex stycken pennfiskar i ett lika stort kar som du har och det fungerade alldeles utmärkt.
                        Okej tack ska kolla på fisken Mvh Simon

                        Kommentar

                        • Simon--B
                          • May 2008
                          • 720

                          #13
                          Ursprungligen postat av Albinfiskare
                          Inredning: finare sand, många grottor (halva kokosnötter är snyggt), mangrove rötter (gärna mkt) och ngn växt (bara en sorts växt, blir snyggast)
                          Okej tack. Jag tycker också kokosnöts grottorna är snygga så det ska jag ha . Men tror du verkligen att dem kommer bråka om dem går tillsammans från dem är ganska små? Mvh Simon

                          Kommentar

                          • Trollsvans
                            • November 2007
                            • 1118

                            #14
                            Honorna kommer garanterat att bråka. Börja med en hona, 60 liter är ändå rätt litet.
                            Ska du ha revir nog för tre honor så skulle jag gissa på 150 liter eller så. (det är ju bottenytan som sätter gränserna för hor stora revir man kan ha, så volymen ökar ju fort).
                            Det är alltid bättre att låta fiskarna ha rejält med yta att röra sig på.
                            //Troll

                            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                            Kommentar

                            • Simon--B
                              • May 2008
                              • 720

                              #15
                              Ursprungligen postat av Trollsvans
                              Honorna kommer garanterat att bråka. Börja med en hona, 60 liter är ändå rätt litet.
                              Ska du ha revir nog för tre honor så skulle jag gissa på 150 liter eller så. (det är ju bottenytan som sätter gränserna för hor stora revir man kan ha, så volymen ökar ju fort).
                              Det är alltid bättre att låta fiskarna ha rejält med yta att röra sig på.
                              Okej men kan man inte ha 2 honor eftersom hanen vill ha mer än en hona? Mvh SImon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...