första äggen med skalar, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mammas nya kille
    • July 2007
    • 203

    #31
    och; hur ivriga brukar era yngel vara på artemia? mina verkar mest inspektera dom och sen simma vidare... *fundersam*...

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #32
      Ursprungligen postat av mammas nya kille
      och; hur ivriga brukar era yngel vara på artemia? mina verkar mest inspektera dom och sen simma vidare... *fundersam*...
      Det brukar ta slut på några sekunder, Oftast lever artemian när man stoppar ner det till ynglen detta väcker ju jaktinstinkten hos ynglen därför tar det slut snabbt för mig.

      Har inte provat nåt annat till mina scalare yngel, förens dom är stora så klart.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #33
        Jag tycker det är svårt att se om små yngel äter. Däremot är det lättare att se strecken till yngel förvandlas till streck med en rund röd mage på mitten. Då äter dom!

        Det optimala är givitvis om dom simmar i levande foder dygnat runt. Om vi antar att artemian klarar sig sex timmar i sötvatten (vilket är väl högt) betyder det utfodring fyra gånger per dygn. Mina yngel får klara sig på utfodring en gång per dygn - vare sig dom vill det eller inte.

        Kommentar

        • mammas nya kille
          • July 2007
          • 203

          #34
          jag såg dom äta en del mot slutet, men igår var alla yngel borta =(
          vet inte varför riktigt, måste varit föräldrarna som fått ett psykbryt lr nåt.

          är väl bara att vänta på nästa lek då antar jag...

          Kommentar

          • mammas nya kille
            • July 2007
            • 203

            #35
            vet hur jag triggar lek nu iaf; släpp i några andra skalarer och vänta en natt =) ägg!

            dom har kläckts nu och jag testar denna gång att flytta dom till en liten "kuvös"... får se hur det går denna gången:

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0128.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,1 KB
ID: 2100701
            svårt att fota smått!

            Kommentar

            • mammas nya kille
              • July 2007
              • 203

              #36
              nu simmas det fritt i den lilla yngelbaljan, känns som ett hundratal. matas med artemia och jbl nobil flytande yngelfoder om vartannat, då jag inte fått riktigt kläm på artemiakläckningen än. byter vatten varje dag.

              en fråga; hur stora bör dom vara innan man försöker göra sig av med dom på lämpligt sätt (sälja/ge bort). och hur stort kar behöver jag för att dra upp dom till den storleken?

              kan det räcka med ett 60liters lr är det större som krävs?

              Kommentar

              • mammas nya kille
                • July 2007
                • 203

                #37
                obs; lämnade kvar ett antal yngel med föräldrarna så att dom får "öva" på sitt föräldrarskap.

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #38
                  Ursprungligen postat av mammas nya kille
                  en fråga; hur stora bör dom vara innan man försöker göra sig av med dom på lämpligt sätt (sälja/ge bort). och hur stort kar behöver jag för att dra upp dom till den storleken?
                  Man brukar väl säga i storlek med en 5krona

                  Kommentar

                  • kat
                    • January 2004
                    • 6

                    #39
                    Hur har det gått?

                    Fick själv första skalarleken för en veckasedan och är ute och samlar information. Denna tråden gav några ledtrådar hur man skall göra i framtiden.
                    Hörnakvarium ca:180l

                    Kommentar

                    Arbetssätt...