Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ja sen måst jag väl svar på grundfrågan oxå. Ap Hongsloi, Ap viejita skulle fungera bra eventuellt även Ap borelli om det i övrigt är ett lugnt kar med goda utrymmen. Dessa går bäst med en hanne och flera honor.

    Hm, ja det som var ett snabbt svar i första inlägget blev mer då jag gillar denna typ av frågor och tankarna spinner vidare även om jag inte borde sitta vid datorn
    Senast redigerad av c90368; 26 January 2019, 21:24.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Camenius
      • November 2004
      • 180

      Tack för både svaret och omtanken med att ge mig alternativ. Satt just och kikade efter någon ap som har Annan form än pandorna, men hittade ingen.

      Bågciklid, bra förslag, jag gillar bågciklid som jag hade nån gång i början av 80-talet, så jag minns inte så mycket. Inte annat än att de var fina och intressanta. Ska till Stockholm imorgon och passar på att leta i de tre butiker som jag räknar med att passera.

      Tack!

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Bågfensciklid är en favorit, i alla fall den som heter Nannacara Anomala. Honan är supercool i lekdräkt, men hon blir också väldigt tuff. Har 2 par i ett 540L med 6 fjärilsciklider, Diskus, Corydoras och L-malar. Det är bara L-malar som inte viker för en bågfenshona med rom/yngel. Andra fiska får besked veta om de kommer för nära hennes revir, även hennes hane. Kan nästan tycka att ditt 250 liters är på snudden för litet att hysa några apistogamma och bågfensciklid, särskilt om bågfenorna leker. Ett förslag är Schackbrädeciklid, har själv aldrig haft någon av Schackbrädcikliderna. Men det jag läst så verkar de ganska lugna. Just Dicrossus Maculatus ligger på listan till nästa 540 liters.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          Jag tycker också att ett 240 liters akvarium är på gränsen för att vara för litet för två dvärgciklidarter. Även det kanske beror på hur man inreder med. Jag har kanske inte skapat tillräckligt med utrymme för dem.
          Jag har apistogramma macmasteri gold och en apistogramma borellii-hane som blivit över. Jag tror inte att det skulle funka om jag släppte ner en boerelli-hona till.
          Min Mac-hane äger akvariet och borellii-hanen får vara med på nåder. Han jagar inte honom till döds men har svårt att se att det skulle gå att skapa 4 (eller fem beroende på hur man ser det) områden i akvariet.
          För min lilla erfarenhet säger mig att varje hona skapar sitt område, sen skapar hanen ett överlappande område. Men som sagt det kan ju vara skit bakom spaken eller i detta fall inredaren.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Det är som ni skriver mycket viktigt hur akvariet är inrett. En Bågfensciklid hona med yngel är en av de mest försvarande förälder man kan tänka sig, så det gäller att hon får göra sitt jobb på en begränsad yta, inga långa siktlinjer med andra ord.

            Däremot kommer Ap hanne och Bågfenciklid hanne inte bry sig om varandra då de är olika arter. Delvis därför jag rekommenderar just Bågfencikliden till aktuellt akvarium.

            När det gäller Schakbrädesciklid är det en av mina favoriter. Några filamentosus skulle fungera utmärkt, men det tråkiga är att de ställer väldigt stora krav på vattnet för att det ska kunna bli några yngel, rommen möglar i "normalt" vatten med ett pH över 6.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av LindaAlgo
              Jag har apistogramma macmasteri gold och en apistogramma borellii-hane som blivit över. Jag tror inte att det skulle funka om jag släppte ner en boerelli-hona till.
              Min Mac-hane äger akvariet och borellii-hanen får vara med på nåder.
              Ap borelli är nog den apistogramma som är vekast, de vill helst inte ha någon konkurrens. Om du istället skulle släppa i ett utvuxet par med Ap Panduro då skulle nog din nuvarande kung macmasteri snabbt bli satt på plats.

              Men lika mycket som olika arter har sina beteenden så påverkar individer, inredning, övriga fiskar och i vilken ordning fiskar har tillförts, så något facit finns inte.

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Ursprungligen postat av c90368

                Ap borelli är nog den apistogramma som är vekast, de vill helst inte ha någon konkurrens. Om du istället skulle släppa i ett utvuxet par med Ap Panduro då skulle nog din nuvarande kung macmasteri snabbt bli satt på plats.

                Men lika mycket som olika arter har sina beteenden så påverkar individer, inredning, övriga fiskar och i vilken ordning fiskar har tillförts, så något facit finns inte.
                Nej exakt. Tanken från start var aldrig att borelli-hanen skulle gå i detta kar. Men det blev inte som tänkt och istället för att avliva honom. Men i framtiden ska det bli ett artakvarium med borelli.
                Det kan jag tänka mig med. Min mac-hane är nog mer biffig än slagskämpe. Men seriöst därför jag nog har svårt att se att två arter av dvärgciklider skulle funka i ett sånt pass litet kar ändå.
                Däremot kan jag nog se mig flera honor hade funkat.
                Men det får bli när min mac-hane har gått vidare och jag gör om karet.

                Men som du säger tror jag med att det beror på.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Camenius
                  • November 2004
                  • 180

                  Intressant läsning. Ska läsa hela tråden, men inser att man ej kan ha fler ap i mitt kar. Köpte bågciklid-par hos akvarielagret idag eftersom vi ändå var till Stockholm. Även fem bolivianska.
                  Hur inredningen ser ut ser ni här. Nanochromis parilus- och Pelvicachromis t-paret som kan anas för den som kikar noga, går inte i karet nu. Om jag nu kan detta med att ladda upp, kan ni även två biler på ”panda-hanen”.
                  Senast redigerad av Camenius; 27 January 2019, 17:58.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Camenius, en fråga om ditt snygga akvarium. Fotot på ditt akvarium i helhet, vad heter växten i mitten och längst fram? Den med smal stängel och ett blad på toppen liksom. Den växten gilla jag skarpt.

                    Kommentar

                    • Camenius
                      • November 2004
                      • 180

                      Tack, vänligt skrivet. Är inte helt nöjd men tycker ändå det är finare än bilden som inte riktigt gör akvariet rättvisa.

                      Jag ska leta reda på namnet... det är INTE spikblad, vilket jag fick föreslaget när jag sökte namnet för en tid sedan. Hittade namnet, men som pensionist är jag glömsk. I detta fall, glömt var jag lade papperet där jag skrev upp det. Återkommer.
                      Senast redigerad av Camenius; 28 January 2019, 07:50.

                      Kommentar

                      • Camenius
                        • November 2004
                        • 180

                        Du menar troligen den som är tydligare på bilden nedan?
                        Den heter Hydrocotyle Verticillata. På bilden som bifogas är den fortfarande liten, men kan bilda riktigt långa kraftiga stänger. Dock inte som näckrosorna som snabbt växte upp till ytan. Dit kommer nog inte H V:n. Idag har en av grupperna med denna växt, stängler som är över decimetern och kraftiga fina stänger. På bilden är den fortfarande lite trevande och tanig.
                        Riktigt kul och mysig växt som när den förökar sig, bildar en stor samling stängler. Nu när jag tillsatt co2 och näring (PMDD) har växten verkligen tagit fart.
                        Gillar den skarpt.
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Camenius; 28 January 2019, 08:06.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Jättefint akvarium. Du har verkligen fått till nivåer i akvariet på ett väldigt bra sätt.
                          Roligt med med nya fiskar!
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Hydrocotyle Verticillata, Tack ska du ha. Ska lägga namnet på minnet och se om jag får tag på den växten.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Bumpar tråden då intresset för AP verkar ha vuxit i forumet
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Lägger direkt in en bild på min vackra Kakaduahane som just nu är en stolt pappa

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9875.JPG
Visningar: 298
Storlek: 65,8 KB
ID: 2404754
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...