Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Blir utrymmets för litet för två honor av Trifasciata i ett 101 cm långt kar? Inser att det beror på inredningen med.
    Nej, det fungerar.

    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ursprungligen postat av c90368

      Nej, det fungerar.
      Perfekt! Då har jag lite att fundera över och se vad jag kommer över.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Hej! Jag har fått fel könsfördelning på kakaduaciklider i mitt 570-kar (160x60x60) och undrar om du kan ge mig råd om hur jag bäst rättar till det?

        Jag har nu tre hanar och en hona (tanken var två + två). En av hanarna har lekt med honan och de har frisimmande nu. Det är den störste hanen som lekt. Sedan finns det en hane som är något mindre och en som är klart mindre. I början var det lite gruff mellan de större hanarna. Jag uppfattade att den störste hanen ”vann” och sedan dess är det inget bråk. Nu till min fråga. Kan det funka att tillsätta två honor till eller blir det för många lekande honor för karets storlek? I bottenskiktet finns också bolivianer där ett par leker regelbundet. Vore det bättre att byta in den minsta hanen mot en hona? Tyvärr är butiken ovillig att sälja klart fler honor än hanar så det är svårt att få till ett harem för varje hane.

        Tack på förhand!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Med tanke på att cacatuoides är en av de snällare AP och dessutom för det mesta är odlad i generationer ska det inte vara några problem att släppa i fler honor i ett så pass stort kar.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Okej, tack! Då gör jag som butiken föreslog och släpper i två honor till.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av Nando
              Okej, tack! Då gör jag som butiken föreslog och släpper i två honor till.
              Har du gjort det? Gick det bra?
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Har inte gjort det än. De måste beställa en extra hona till nästa leverans så det tar ett par veckor. Återkommer med uppdatering senare!

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Har inte gjort det än. De måste beställa en extra hona till nästa leverans så det tar ett par veckor. Återkommer med uppdatering senare!
                  Spännande!
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Nu har jag släppt i två kakaduahonor till. Det går alltså 3+3 i 570-karet. Får se hur det utvecklar sig!

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Nu har jag släppt i två kakaduahonor till. Det går alltså 3+3 i 570-karet. Får se hur det utvecklar sig!
                      Hur har det gått?
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Bra hittills! Tror två honor har rom nu. Karet verkar tillräckligt stort för alla kakaduor. Den störste hanen jagar iväg de andra om de kommer för nära men mer än så blir det inte. Känns bra!

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Bra hittills! Tror två honor har rom nu. Karet verkar tillräckligt stort för alla kakaduor. Den störste hanen jagar iväg de andra om de kommer för nära men mer än så blir det inte. Känns bra!
                          Så roligt att det fungerar bra!
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Camenius
                            • November 2004
                            • 180

                            Ursprungligen postat av c90368
                            • Panduro ska hållas med endast en hona. Den är "skarp" ska inte hållas med andra långsmala Ap i mindre kar. Ganska lätt att få yngel av, inga särskilda krav på vattnet.
                            • Trifasciata en hanne med flera honor, är hyfsat "skarp" och hålls helst med mer högryggade Ap. Ganska lätt att få yngel av, inga särskilda krav på vattnet.
                            • Iniriadae en hanne med flera honor. En känslig Ap som ställer stora krav på vattnet, ska var mjukt med lågt pH. Kräver nästan extremt vatten för att rommen inte ska mögla.
                            • Apistogramma sp. abacaxis
                              Tidigare vetenskapligt namn: Apistogramma sp. "wilhelmi", Apistogramma cf. pulchra "abacaxis", Apistogramma cf. pulchra "marimari", Apistogramma sp. "new chingarno"
                              Kände inte igen namnet, men de "gamla" namnen är bekanta. Ganska lik Iniriadae i beteende och krav, men inte lika extrem.
                            Vad menar du med ”skarp”?
                            jag har ett fint pandapar som går i ett 250 akvarium med mycket rötter, sten och växter. Tänkte försöka med ytterligare ett apriso-par. Däarav frågan om skarp. Tar gärna emot råd.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Skarp = Jagar andra Ap hannar som upplevs som ett hot till döden.

                              Många Ap är lika varandra i kroppsform och då triggar de "hot bilden" för varandra, men Ap med olika kroppsform skapar inte alls samma aggressioner.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Efter att ha svarat på frågan började jag fundera på alternativ till ditt par. Faktum är att jag det jag kom fram till är Bågciklid, inte en Ap men en mycket trevlig dvärgciklid som har hamnat lite i skymundan av någon anledning. Troligen beroende på att den inte har så vackra färger, men deras beteende väger upp det med råge om man inte bara vill ha vackra fiskar. Men bara en hanne och helst flera honor,
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...