Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Ursprungligen postat av Goldstripe
    Sket sig. Dagen därpå hade honan övergett grttan och förmodligen ätit upp rommen. Igen.... (3:e eller 4:e gången)

    Nykläckt artemia har jag kört tidigare till mina pansarmalsyngel.

    Akvariet är 40 cm högt (200 l) och det kan dock bli lite svårt att sänka ner de nykläckta artemiaynglen till ciklidynglen nere i grottan om detta skulle bli aktuellt.

    En bit PVC rör gör tricket

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      Här två bilder på Vildfångad atahualpa och en Vf cacatuoides från som käkar levande tubiflex
      Bifogade filer
      Senast redigerad av kaj.p; 05 February 2013, 21:26.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Mycket fina, Kaj
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Måste ju hålla denna braiga tråd levande, så några bilder på en av mina favoritapistoarter.

          Jag hade den här arten för några år sedan, men det gick åt pipan, eftersom jag fick helt fel fördelning. Nu gör jag ett nytt försök, med rätt fördelning. Det funkar kanonens efter snart fjorton dagar i karet.
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Måste ju hålla denna braiga tråd levande, så några bilder på en av mina favoritapistoarter.

            Jag hade den här arten för några år sedan, men det gick åt pipan, eftersom jag fick helt fel fördelning. Nu gör jag ett nytt försök, med rätt fördelning. Det funkar kanonens efter snart fjorton dagar i karet.
            Jag kan inte annat än att hålla med
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av c90368
              Jag kan inte annat än att hålla med
              Kul att du är med och kollar, vad som händer i din egen tråd.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • cecilienne
                • February 2007
                • 282

                Hej. Jag har köpt mitt första par Apistogramma Nijsseni. Mitt akvarium är på 200 liter, 120 cm långt och jag har placerat ut 4 kokosnötsgrottor med jämna mellanrum + en massa rötter och stenrösen och det är även ganska tätt planterat med växter. Det ser riktigt "Apistomysigt" ut, tycker jag själv! (även om jag inte riktigt vet vad de gillar än...) Jag kanske bör tillägga att det även finns en population Endlers + Svärdbärare samt 3 Kuhliiålar och räkor i akvariet.

                Mitt Nijssenipar höll ihop redan i affären, och de verkar vara ett par. De har valt en grotta längst till vänster i akvariet. Men nu tycker jag att mitt akvarium är ganska stort och att de andra grottorna ser lite tomma ut. Dock läste jag på om Nijsseni, och de verkar snarare vara parbildande än harmsruvare och dessutom en riktigt aggressiv Apisto.

                Kan jag har något mer tror ni? Dumt att köpa fler Nijssenihonor om de ändå håller ihop i par. Får ytterligare ett lekpar plats, eller leker jag med elden då? Eller är det lämpligare att skaffa någon annan Apistogramma?

                Tror ni att Kuhliiålarna komer att äta upp ev rom? Även om den är gömd inne i en grotta? Hur tror ni att mina Apistos skulle klara av att försvara ev yngel mot Endlers och otroligt närgågna och nyfikna Svärdbärare?

                Övriga tips?

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av cecilienne

                  Mitt Nijssenipar höll ihop redan i affären, och de verkar vara ett par. De har valt en grotta längst till vänster i akvariet. Men nu tycker jag att mitt akvarium är ganska stort och att de andra grottorna ser lite tomma ut. Dock läste jag på om Nijsseni, och de verkar snarare vara parbildande än harmsruvare och dessutom en riktigt aggressiv Apisto.

                  Kan jag har något mer tror ni? Dumt att köpa fler Nijssenihonor om de ändå håller ihop i par. Får ytterligare ett lekpar plats, eller leker jag med elden då? Eller är det lämpligare att skaffa någon annan Apistogramma?
                  Inga fler Nijesseni, för då leker du med elden!

                  Men jag kunde inte låta bli att svar på just denna fråga eftersom jag har haft just två tuffa hannar av Nijesseni och Trifasciata i samma kar och har dessutom filmbevis på det, se ca 2 min in i filmen om ni inte orkar se hela

                  Om du ska ha fler Ap, oavsett vilka så köp så snart som möjligt, innan de du har hinner ta in hela burken som sitt revir.

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Vsen
                    • June 2012
                    • 333

                    Bjuder på 2 bilder ut min projekttråd på mitt Apistogramma nijsseni par.
                    Har just nu en kull frisimmande yngel som honan vallar runt.
                    Paret går ensamma i ett 54 liters kar.
                    Ber om ursäkt för taskig kvalitet på bilderna..
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0413.jpg
Visningar: 2
Storlek: 46,5 KB
ID: 2146060 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0441.jpg
Visningar: 2
Storlek: 76,5 KB
ID: 2146061

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Så mycket fina bilder på Apistos. Börjar grunna på att skaffa igen faktiskt. Riktigt läcker teckning på Nissenji till höger. Håller inte med om taskig kvalité.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av cecilienne
                        Hej. Jag har köpt mitt första par Apistogramma Nijsseni. Mitt akvarium är på 200 liter, 120 cm långt och jag har placerat ut 4 kokosnötsgrottor med jämna mellanrum + en massa rötter och stenrösen och det är även ganska tätt planterat med växter. Det ser riktigt "Apistomysigt" ut, tycker jag själv! (även om jag inte riktigt vet vad de gillar än...) Jag kanske bör tillägga att det även finns en population Endlers + Svärdbärare samt 3 Kuhliiålar och räkor i akvariet.

                        Mitt Nijssenipar höll ihop redan i affären, och de verkar vara ett par. De har valt en grotta längst till vänster i akvariet. Men nu tycker jag att mitt akvarium är ganska stort och att de andra grottorna ser lite tomma ut. Dock läste jag på om Nijsseni, och de verkar snarare vara parbildande än harmsruvare och dessutom en riktigt aggressiv Apisto.

                        Kan jag har något mer tror ni? Dumt att köpa fler Nijssenihonor om de ändå håller ihop i par. Får ytterligare ett lekpar plats, eller leker jag med elden då? Eller är det lämpligare att skaffa någon annan Apistogramma?

                        Tror ni att Kuhliiålarna komer att äta upp ev rom? Även om den är gömd inne i en grotta? Hur tror ni att mina Apistos skulle klara av att försvara ev yngel mot Endlers och otroligt närgågna och nyfikna Svärdbärare?

                        Övriga tips?
                        Jag personligen skulle inte skaffa fler apistoarter tillsammans med Ap.Nijsseni till ditt kar.
                        Du måste då ha fler revir utspridda - vilket enligt mig skapar onödig stress hos både honorna och deras respektive. Det kommer att bli ett evigt jagande, vilket inte är kul.

                        Varför inte skaffa någon art av icke grottlekande dvärgciklid, som är parlekare - det finns en hel del att välja på.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Tack C90 för filmen - mina nya behöver bli lite rundare ser jag.
                          Har du några apisar nu?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Tack C90 för filmen - mina nya behöver bli lite rundare ser jag.
                            Har du några apisar nu?

                            //Inger
                            Nej, det är Ap torka numera.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Nej, det är Ap torka numera.
                              .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Så vi inte glömmer denna fina tråden, den är bra inspiration till alla som inte hittat släktet - Apistogramma

                                Apistogramma eremnopyge VF och Apistogramma Staecki VF
                                Bifogade filer
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...