Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av j_l0180
    apistogramma staecki den är liten o fredlig
    Har du dessa eller har haft så att du kan berätta lite mer om dem?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      Sv: Mina Apistogramma

      Tänkte passa på och tipsa om min erfarenhet av kombon apisto och pennfiskar, alltså släktet nannostomus. Dessa stimfiskar håller sig alltid högt upp i vattenkolumnen, har små munnar och är ointresserade av att äta yngel samt har ett lugnt och stillsamt sätt som inte stressar cikliderna.

      Jag har för tillfället ett lekande par ap bitaeniata tillsammans med en grupp nannostomus niditus och de senare tillåts faktiskt att glida runt i reviret precis som de vill. Bara om en penna är 2-3cm från ynglen kan de få en liten åthutning. Det verkar alltså som att föräldrarna förstår att ynglen inte är hotade.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Tänkte passa på och tipsa om min erfarenhet av kombon apisto och pennfiskar, alltså släktet nannostomus. Dessa stimfiskar håller sig alltid högt upp i vattenkolumnen, har små munnar och är ointresserade av att äta yngel samt har ett lugnt och stillsamt sätt som inte stressar cikliderna.

        Jag har för tillfället ett lekande par ap bitaeniata tillsammans med en grupp nannostomus niditus och de senare tillåts faktiskt att glida runt i reviret precis som de vill. Bara om en penna är 2-3cm från ynglen kan de få en liten åthutning. Det verkar alltså som att föräldrarna förstår att ynglen inte är hotade.
        Jag har också samma erfarenhet.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • j_l0180

          • May 2007
          • 70

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Har du dessa eller har haft så att du kan berätta lite mer om dem?
          jag har ett par av dem de går i ett 100l kar ihop med en liten grupp schackbrädesciklider +några tetror o corydoras utan problem dom verkar va väldigt fredliga av sej till skillnad mot ett par agassizii tefe VF som är väldigt revirhävdande mot allt de går i ett 250l kar. staeckin är en himla fin o härlig apistogramma rekommenderas varmt!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av j_l0180
            jag har ett par av dem de går i ett 100l kar ihop med en liten grupp schackbrädesciklider +några tetror o corydoras utan problem dom verkar va väldigt fredliga av sej till skillnad mot ett par agassizii tefe VF som är väldigt revirhävdande mot allt de går i ett 250l kar. staeckin är en himla fin o härlig apistogramma rekommenderas varmt!
            Intressant , för jag skall hämta hem denna sorten om två veckor

            har du några bilder på dem?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • j_l0180

              • May 2007
              • 70

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Intressant , för jag skall hämta hem denna sorten om två veckor

              har du några bilder på dem?
              detär nåt fel med min dator så det går tyvärr inte att lägga upp bilder webbläsarn kraschar när jag försöker men jag väntar på en ny dator då kanske! Grattis du kommer inte bli besviken för det är en härlig firre!mina kommer från imazo dom är VF

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Låter bra att jag inte blir besviken, har ju inte sett denna sorten love nån gång
                De som jag skall hämta är vf med, jag tänkte ha dem i ett 100 liters med. Tänkte ha 2+1 för de går själva med några aspidoras och småtetror.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Goldstripe
                  • April 2012
                  • 23

                  Mina Nijsseni har nu lagt rom i grottan igen. Tidigare försök att få yngel har misslyckats. Honan är nu sedan 2-3 dagar ut och in i kokosnötsgrottan hela tiden medan hanen vaktar det yttre reviret.

                  Jag funderar på att plocka bort grottan och föda upp ynglen i en separat mindre burk.
                  Enligt uppgift här på Zoopets artbeskrivning tar det ca 4 dygn innan äggen kläcks och sefter 9-10 dygn är ynglen frisimmande.

                  Innan ynglen är frisimmande, lever de på någon form av gulesäck?

                  Ska jag lyfta bort grottan nu eller vänta några dagar?
                  Jag hade tänkt ge dem nykläckt artemia.
                  Senast redigerad av Goldstripe; 21 January 2013, 23:13.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Goldstripe
                    Mina Nijsseni har nu lagt rom i grottan igen. Tidigare försök att få yngel har misslyckats. Honan är nu sedan 2-3 dagar ut och in i kokosnötsgrottan hela tiden medan hanen vaktar det yttre reviret.

                    Jag funderar på att plocka bort grottan och föda upp ynglen i en separat mindre burk.
                    Enligt uppgift här på Zoopets artbeskrivning tar det ca 4 dygn innan äggen kläcks och sefter 9-10 dygn är ynglen frisimmande.

                    Innan ynglen är frisimmande, lever de på någon form av gulesäck?

                    Ska jag lyfta bort grottan nu eller vänta några dagar?
                    Jag hade tänkt ge dem nykläckt artemia.
                    Det kan ta flera lekar innan de fattar hur de skall göra så plocka inte bort grottan utan låt paret själva försöka vårda dem, det är då det roliga och intressanta beteendet börjar
                    När ynglen är "sprattlare" dvs stadiet innan frisimmare så har de sin gulesäck som ser till att de överlever de första dagarna, sen kan du mata dem med nykläckt artemia.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      Sv: Mina Apistogramma

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Det kan ta flera lekar innan de fattar hur de skall göra så plocka inte bort grottan utan låt paret själva försöka vårda dem, det är då det roliga och intressanta beteendet börjar
                      När ynglen är "sprattlare" dvs stadiet innan frisimmare så har de sin gulesäck som ser till att de överlever de första dagarna, sen kan du mata dem med nykläckt artemia.
                      Finns det något annat foder som passar? Verkar lite slabbigt att hålla på med att kläcka artemia och kostar en del i uppstart?
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        jag har frysta artemiamauplier eller skalad artemia ( det är som ett rött pulver)

                        Så här ser påsen ut med nauplierna
                        Bifogade filer
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Sv: Mina Apistogramma

                          Bra tips från Pia, även om levande föda givetvis alltid är bäst.

                          Men dyrt? Runt 40kr brukar en liten påse ägg kosta, burk, salt och vatten har du säkert redan. Ev kan man vilja skaffa en sil, men det finns diy-lösningar för det. Och slabbig vet jag inte, jag sätter ny burk varannan dag vilket tar max 5min och är inte slabbigare än att diska ett dricksglas...
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            jag har frysta artemiamauplier eller skalad artemia ( det är som ett rött pulver)

                            Så här ser påsen ut med nauplierna
                            Fryst? Jag brukar köra med färdigskalad artemia, som säljs i små plastpåsar, färsk så att säga, eller om den är torkad.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Japp, jag har både frysta och den skalade sorten
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Goldstripe
                                • April 2012
                                • 23

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Det kan ta flera lekar innan de fattar hur de skall göra så plocka inte bort grottan utan låt paret själva försöka vårda dem, det är då det roliga och intressanta beteendet börjar
                                När ynglen är "sprattlare" dvs stadiet innan frisimmare så har de sin gulesäck som ser till att de överlever de första dagarna, sen kan du mata dem med nykläckt artemia.
                                Sket sig. Dagen därpå hade honan övergett grttan och förmodligen ätit upp rommen. Igen.... (3:e eller 4:e gången)

                                Nykläckt artemia har jag kört tidigare till mina pansarmalsyngel.

                                Akvariet är 40 cm högt (200 l) och det kan dock bli lite svårt att sänka ner de nykläckta artemiaynglen till ciklidynglen nere i grottan om detta skulle bli aktuellt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...