Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Hittar inte så mycket info om dessa, Apistogamma staeki, finns det nån bra sida som ni kan rekommendera?

    tänker mest på vad det skall vara för storlek på kar, phvärde mm
    Infon bör vara korrekt här; granskad av Tom C och Mike Wise:


    Väldigt små enligt fishbase, jag har dock hittat info om att de åtminstone blir 4cm med stjärtfenan, kanske 5.
    Checking out...

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av DaRe
      jodär har jag allt tittat men när Kaj skriver att det är en fisk för små kar och så står det 80 liter där och då börjar jag undra för de flesta apistos går bra att ha i denna storleken. Men vad som är litet för mig och litet för andra kan ju vara vitt skilda
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        Allt är en fråga om rekommendation och just denna är en väldigt liten art, men visst mår den bättre i 80 liter än 60 liter. Fungerar 60? Ingen aning men mycket möjligt.
        Checking out...

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av DaRe
          Allt är en fråga om rekommendation och just denna är en väldigt liten art, men visst mår den bättre i 80 liter än 60 liter. Fungerar 60? Ingen aning men mycket möjligt.
          Ja, det är klart att att större är bättre men om man har dem som "ensamfisk" alltså 1+1 eller 1+2 så kan kanske det mycket väl funka i ett mindre kar?
          Fast man får väl hålla extra koll på detta bara och ser man att det barkar åt fel håll så får man agera snabbt och ha en reservplan.

          Vill också veta vad som "de vise" tror om att ha dem i ett lite mindre kar, typ 60 liter eller så.
          Senast redigerad av PiaJo; 27 November 2012, 21:38.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            Vore intressant att höra vad du kommer fram till
            Checking out...

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Hongsloi par i 54 liter, de bodde där i nästan två år om jag minns rätt. Hade nog bara en syresten för att få lite vattenrörelse. De gick större delen av tiden helt ensamma i karet.

              Så jag kan inte se några problem att ha de nya i 60 liter, under förutsättning att det inte är en sådan art där honan ska jaga livet ur hannen efter lek.

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                Sv: Mina Apistogramma

                Pelle brukar säga minimum 100 liter men man kanske ändå skulle säga 60 liter i artregistret.
                Checking out...

                Kommentar

                • Neptun
                  • March 2004
                  • 719

                  Har funderingar på att köpa någon Apistogramma till mitt sällskapskar på 540 liter. Självklart hade det varit kul att då få dem till lek och jag undrar därför hur noga de är med lekgrottan?
                  Jag inte så sugen på att ställa ner en blomkruka eller kokosnöt som grotta åt dem om jag inte måste. Tycker att det ser lite tråkigt ut. Det hade varit roligare att bygga upp något av sten. Räcker det med en hög med stenar, eller måste grottan ha endast en ingång?
                  Kanske gräva ner och gömma en grotta under stenar?
                  Vad säger ni som har erfarenhet av dessa filurer?
                  "Failure does not require planning"

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Det går säkert bra med en hög med rötter eller liknande men jag har faktiskt gömt kokoshalvor bland rötter och stenar så att de inte syns, de gillar när ingången är trång så att de knappt kommer in.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Det går säkert bra med en hög med rötter eller liknande men jag har faktiskt gömt kokoshalvor bland rötter och stenar så att de inte syns, de gillar när ingången är trång så att de knappt kommer in.
                      Tackar, då skall jag försöka mig på något liknande!
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Hongsloi par i 54 liter, de bodde där i nästan två år om jag minns rätt. Hade nog bara en syresten för att få lite vattenrörelse. De gick större delen av tiden helt ensamma i karet.

                        Så jag kan inte se några problem att ha de nya i 60 liter, under förutsättning att det inte är en sådan art där honan ska jaga livet ur hannen efter lek.
                        Hejsan Maths

                        Kul att se din tråd leva och frodas

                        Jag funderade på det du skrev, "Hade nog bara en syresten för att få lite vattenrörelse"
                        Hade du ingen filtrering? och i så fall, höll det sig fräscht i alla fall?

                        //Ola
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av flygrc
                          Hejsan Maths

                          Kul att se din tråd leva och frodas

                          Jag funderade på det du skrev, "Hade nog bara en syresten för att få lite vattenrörelse"
                          Hade du ingen filtrering? och i så fall, höll det sig fräscht i alla fall?

                          //Ola
                          Nej, inget filter, men mycket med vattenormbunke och lite matning.

                          Vilket gjorde detta till "långsamt" kar där två fiskar mådde riktigt bra.

                          Akvariet stod fem decimeter från min kudde, så filter var liksom inte aktuellt av flera orsaker.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Nej, inget filter, men mycket med vattenormbunke och lite matning.

                            Vilket gjorde detta till "långsamt" kar där två fiskar mådde riktigt bra.

                            Akvariet stod fem decimeter från min kudde, så filter var liksom inte aktuellt av flera orsaker.
                            Intressant hur man kan balansera ett kar. Fast luftpump och syresten är väl inte så tyst?
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Neptun
                              • March 2004
                              • 719

                              Ursprungligen postat av flygrc
                              Intressant hur man kan balansera ett kar. Fast luftpump och syresten är väl inte så tyst?
                              Att köra utan filter är inte så ovanligt som man kan tro. Gör en sökning på Low tech eller Walstad. Jag körde själv ett sådant med gott resultat i flera år.
                              "Failure does not require planning"

                              Kommentar

                              • Kladdkaka
                                • November 2012
                                • 88

                                Nu kommer jag med en ny (kanske dum) fråga igen

                                Köpte, sågade itu och gröpte ur en kokosnöt för ett par dagar sedan och har nu två fina halvor - hur stora ungefär bör jag göra öppningarna till kokosnötterna?

                                Har visserligen inte bestämt vad för art jag ska ha, vilket kanske är avgörande för svaret på frågan...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...