Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ursprungligen postat av kaj.p
    En bild på Vildfångad A caetei "morajo" från Columbia. Snygg herre tycker ajg
    Riktigt snygg Såg idag att en av regnbågshonorna går med nya yngel.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Winnie
      • September 2008
      • 115

      Ursprungligen postat av c90368
      Den här fransktalande Canadensiska damen har varit med länge på YT och har ett genuint intresse, men kanske inte så bra filmer alla gånger

      Nu har hon lagt upp dessa två filmer på för mig en helt nya Ap, dock variant i Macamsteri gruppen vad jag kan se?



      Trevliga filmer Mats och kul att tråden fortfarande lever i bästa välmåga, 2000+ inlägg!!! Själv har jag ruskat igång mina sedan ett halvår insomnade akvarier och kompletterar som bäst upp mitt bestånd, främst då Ap B)

      Apistogramman på filmena är A. eremnopyge som är en av mina verkliga favoriter och ingår i bitaeniatagruppen. Förhoppningsvis finns den med i den beställning jag ska hämta senare i Sthlm

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Så snygga de var Kul med en ny sort!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Winnie
          Trevliga filmer Mats och kul att tråden fortfarande lever i bästa välmåga, 2000+ inlägg!!! Själv har jag ruskat igång mina sedan ett halvår insomnade akvarier och kompletterar som bäst upp mitt bestånd, främst då Ap B)

          Apistogramman på filmena är A. eremnopyge som är en av mina verkliga favoriter och ingår i bitaeniatagruppen. Förhoppningsvis finns den med i den beställning jag ska hämta senare i Sthlm
          Jag ska nog inte ta åt mig så mycket heder av att tråden lever vidare, men det finns några som har jobbat vidare med den, med all ära
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Kladdkaka
            • November 2012
            • 88

            Frågar här istället för att skapa en helt ny tråd, hoppas det går bra

            Till mitt hyfsat nystartade 240 Liters är jag inne på att ha åtminstone en sorts Apistogramma. Dock så verkar flera/de flesta vilja ha grottor (åtminstone till lek) och i karet har jag endast rötter och småsten utöver växter - dvs inga grottor. Gillar karet som det ser ut och vill helst inte slänga i mer sten.

            Finns det några Apistogramma som inte behöver grottor (vare sig vid lek eller annars)?


            Kan givetvis leta själv med, men eftersom jag inte är gold-medlem kan jag inte läsa alla artbeskrivningar, och det skulle underlätta att få höra från någon annan som har kunskap.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Kladdkaka
              Frågar här istället för att skapa en helt ny tråd, hoppas det går bra

              Till mitt hyfsat nystartade 240 Liters är jag inne på att ha åtminstone en sorts Apistogramma. Dock så verkar flera/de flesta vilja ha grottor (åtminstone till lek) och i karet har jag endast rötter och småsten utöver växter - dvs inga grottor. Gillar karet som det ser ut och vill helst inte slänga i mer sten.

              Finns det några Apistogramma som inte behöver grottor (vare sig vid lek eller annars)?


              Kan givetvis leta själv med, men eftersom jag inte är gold-medlem kan jag inte läsa alla artbeskrivningar, och det skulle underlätta att få höra från någon annan som har kunskap.
              Alla apisar är grottlekare, i alla fall vad jag känner till. Honan kan fixa sin grotta själv under någon bra rot (som hon tycker duger) eller sten, som hon själv donar till som sin "grotta".
              Annars kan du ju dela en kokosnöt och gröpa ur, som du sedan gömmer bakom någon växt, eller använda en liten minilerkruka - funkar också bra.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Kladdkaka
                • November 2012
                • 88

                Fan då

                Blir väl att lägga i lite mer sten (eller kokosnöt) i hörnen bland rötterna där det inte syns så mycket i så fall, om det ska bli några apor...

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Rötter brukar kunna innehålla håligheter de kan leka i, och är bara sanden hyfsat fin, så gräver de nog gärna ut en egen grotta under en rot
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • david87
                    • June 2005
                    • 710

                    Sv: Mina Apistogramma

                    Annars kan du ju gröpa ur/borra i en lite större rot så får du ju grotta

                    /David

                    Kommentar

                    • Kladdkaka
                      • November 2012
                      • 88

                      Mina "rötter" är ormhasselgrenar, så de är inte så mycket till hjälp i grottväg tyvärr. Så det får bli kokosnöt eller mer sten i så fall helt enkelt...

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        Sv: Mina Apistogramma

                        Kokosnöt gör bästa lekgrottan och vill man att den ska vara lite mer diskret så har jag ett bra tips: Kladda på silikon ovanpå nötgrottan, bara så tunt att det täcker och gärna med svart silikon. Sen doppar du den i samma substrat som du har i karet och vips så har du en nästintill osynlig grotta!
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Kladdkaka
                          • November 2012
                          • 88

                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Kokosnöt gör bästa lekgrottan och vill man att den ska vara lite mer diskret så har jag ett bra tips: Kladda på silikon ovanpå nötgrottan, bara så tunt att det täcker och gärna med svart silikon. Sen doppar du den i samma substrat som du har i karet och vips så har du en nästintill osynlig grotta!
                          Skitsmart
                          Då får fiskarna som de vill och jag slipper något som stör mina visioner av hur det ska se ut Tackar för tipset!

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            Sv: Mina Apistogramma

                            Inga problem. Ett till tips är att när du ändå håller på att göra minst två grottor så honan får välja själv vart hon helst leker.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Moving Waves
                              Kokosnöt gör bästa lekgrottan och vill man att den ska vara lite mer diskret så har jag ett bra tips: Kladda på silikon ovanpå nötgrottan, bara så tunt att det täcker och gärna med svart silikon. Sen doppar du den i samma substrat som du har i karet och vips så har du en nästintill osynlig grotta!
                              Tänk att det behövdes över 2000 inlägg innan ett så smart tips kom in i tråden

                              Men när det väl kom så var det väldigt smart
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • NIC
                                • January 2008
                                • 5121

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Har nu lyckats få några bilder på mina Apistogramma hongsloi som är i ett 45 liters akvarium.
                                Jäkla stilig fisk du har där! Har börjat bli sugen på att starta ett kar med apistos, kakaduorna är ena riktigt fina rackare. Skiljer sig de olika sorterna åt mycket i beteende osv?

                                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                                Kommentar

                                Arbetssätt...